ادامه‌ی خبرهای افزایش حاصلات زراعتی: حاصلات کنجد و زغر ولایت بلخ افزایش یافته است

content_admin
شنبه ۱۳۹۸/۱۰/۲۸ - ۱۴:۵۲
ادامه‌ی خبرهای افزایش حاصلات زراعتی: حاصلات کنجد و زغر ولایت بلخ افزایش یافته است

در ادامه‌ی خبرهای افزایش حاصلات زراعتی،‌ این بار حاصلات کنجد ولایت بلخ ۴۶ درصد و میزان حاصل زغر در این ولایت ۲۸ درصد نسبت به سال گذشته افزایش یافته است.
مسوولان ریاست زراعت، آبیاری و مالداری ولایت بلخ از افزایش قابل ملاحظه‌ی حاصلات زغر و کنجد این ولایت خبر می‌دهند.
ذبیح‌الله زوبین آمر امور زراعتی ولایت بلخ زغر و کنجد را از جمله نباتات ارزشمند تیلی این ولایت می‌داند و می‌گوید: «در سال جاری ۱۳ هزار و ۲۲۳ هکتار زمین زغر کشت شده بود که از آن ۱۱هزار و ۲۳۹ تن حاصل به دست آمد و همین‌طور در مساحت چهار هزار و ۷۰۰ هکتار زمین کنجد کشت شده بود و از آن سه هزار و ۲۴۳ تن کنجد برداشت شد.»
این در حالی است که سال قبل حاصلات به دست آمده از ۱۱هزار و ۵۰۰ هکتار زمین تحت کشت زغر هشت هزار و ۵۰ تن و حاصلات به دست آمده از سه هزار و ۴۴۰ هکتار زمین کشت‌زار کنجد به یک هزار و ۷۲۰ تن می‌رسید و این ارقام افزایش ۴۶.۹ درصدی را در حاصلات کنجد و ۲۸.۳۷ درصدی را در حاصلات زغر نشان می‌دهد.
ذبیح‌الله زوبین دلیل افزایش حاصلات زغر و کنجد را در سال جاری در ریزش باران‌ها وفعالیت‌های اجرا شده توسط ریاست زراعت، آبیاری و مالداری ولایت بلخ می‌داند: «امسال افزون بر دلیل باران‌های مداوم، تطبیق درست برنامه‌هایی چون آموزشی‌دهی به دهقانان زغرکار و کنجدکار، برنامه‌های مجادله‌ای امراض و آفات و برنامه‌های ترویجی مانند آموزش دهقانان در مزرعه و نمایش‌های عملی به دهاقین را که ریاست زراعت این ولایت تطبیق کرد، سهم بارزی در افزایش محصولات داشته است و حاصلات زغر و کنجد را افزایش داده است.»
محمد حنیف یکتن از دهقانان قریه خال‌تپه‌ی ولسوالی دهدادی ولایت بلخ می‌گوید: «کنجد را در فصل دوم پس از گندم کشت کردیم که امسال حاصلات ما یک بر ۲۰ شده است، یعنی اگر سال قبل یک سیر به دست آورده بودیم، امسال ۲۰ سیر به دست آورده‌ایم.»
محمد حنیف از همکاری‌های ریاست زراعت بلخ راضی است. او می‌گوید: «ریاست زراعت بلخ همراه ما همیشه همکار اند و ما از آن‌ها خوشیم، اگر وزارت زراعت هر گونه تخم اصلاح‌شده‌ی کنجد و دیگر نباتات را که حاصل خوب داشته باشد بدهد ما کشت می‌کنیم و می‌خواهم که برای ما تخم‌های اصلاح شده بدهد.»
در تمام ۱۴ ولسوالی ولایت بلخ، نباتات زغر و کنجد کشت می‌شود که بیش‌ترین ساحه تحت کشت این دو نبات، ولسوالی‌های شولگره، چهارکنت، زاری، مارمل و کشندِه است.
به صورت عموم زغر و کنجد برداشت شده‌ی ولایت بلخ در فابریکه‌های تولید روغن این ولایت به منظور تولید روغن پروسس می‌گردد و هم‌چنان از زغر و کنجد در صنایع شیرینی‌پزی بلخ نیز استفاده می‌شود و پس از آن، زغر و کنجد به صورت پروسس شده و غیر پروسس‌شده در مارکیت‌های داخلی کشور نیز فروخته می‌شود.

تازه ترین اخبار

پنجشنبه ۱۴۰۳/۱/۳۰ - ۱۰:۴۶
Background image

اشتراک وزیر زراعت در مراسم دستاربندی حافظان قرآن کریم در فاریاب

۳۰ حمل ۱۴۰۳ ه‍.ش
مولوی عطاءالله عمری  وزیر زراعت، آبیاری و مالداری در مراسم لف دستار یازده تن از حافظان قرآن مجید از مدرسه خالد بن ولید در ولسوالی اندخوی ولایت فاریاب اشتراک نمود  و روی. . .

پنجشنبه ۱۴۰۳/۱/۳۰ - ۱۰:۴۵
Background image

۲۴ عراده تراکتور کوچک دستی برای دهاقین در ولایت مرکز بامیان توزیع شد

موسسه خدمات اجتماعی و اقتصادی زنان طی مراسمی با حضور داشت مسوولان محلی ولایت بامیان، مسئولین موسسه تمویل کننده و تطبیق کننده، دهاقین و رسانه‌ها به تعداد ۲۴ عراده تراکتور کوچک دستی را. . .

پنجشنبه ۱۴۰۳/۱/۳۰ - ۱۰:۳۷
Background image

آموزش دهی دهقانان و مالداران در مورد حفظ مصوونیت مواشی و مزارع از حوادث طبیعی در ولایت بلخ

مدیریت خدمات زراعتی ولسوالی دولت آباد ولایت بلخ برای ده‌ها تن از مالداران و دهقانان منطقه زادیان مهاجر برنامه آگاهی دهی را در مورد مصوون ماندن زمین‌های زراعتی و مواشی مردم راه‌اندازی. . .

BACK TO NEWS