سنگ تهداب نخستین فابریکه پروسس لبنیات «UHT» در کابل گذاشته شد

content_admin
سه‌شنبه ۱۳۹۸/۸/۷ - ۱۵:۷
سنگ تهداب نخستین فابریکه پروسس لبنیات «UHT» در کابل گذاشته شد

۷ عقرب ۱۳۹۸
سنگ تهداب نخستین فابریکه پروسس لبنیات «UHT» یا فرادما و پاستوریزه شده در سطح کشور، امروز رسماً از سوی وزارت زراعت، آبیاری و مالداری طی مراسم خاصی در منطقه «ریشخور» کابل گذاشته شد.

این فابریکه از طریق برنامه زراعت و مالداری به اشتراک مردم، CLAP، مربوط به وزارت زراعت، آبیاری و مالداری با هزینه مالی ۳.۳ میلیون دالر از کمک‌های بانک بین‌المللی انکشاف زراعت و همکاری‌های تخنیکی اداره خوراک و زراعت سازمان ملل متحد، FAO، ساخته می‌شود. قرار است کار ساخت و تجهیز این فابریکه‌ی بزرگ پروسس لبنیات تا ماه‌های جولای یا آگست سال ۲۰۲۰ به پایان رسیده و رسماً به پروسس لبینات باکیفیت آغاز کند. فابریکه پروسس لبنیات «UHT» ریشخور، در هر ساعت پنج‌هزار و در یک‌شبانه روز ظرفیت پروسس هشتاد هزار لیتر شیر را خواهد داشت.

نصیراحمد درانی وزیر زراعت، آبیاری و مالداری، در این مراسم گفت که این فابریکه ظرفیت پروسس روزانه هشتادهزار لیتر شیر را دارا خواهد و از آن تولیدات پاستوریزه شده با کیفیت لبنی از قبیل، شیر، ماست، دوغ، چکه، قروت، روغن زرد، مسکه و پنیر به‌دست خواهد آمد. آقای درانی افزود که در مرحله‌ی نخست کار این فابریکه، شیر تولید شده توسط مالداران ولایات کابل، پروان، لوگر و میدان وردک جمع‌آوری در آن پروسس شده و سپس ولایت‌های نزدیک‌تر دیگر نیز شامل این چرخ خواهند شد. این فابریکه در مرحله اول ده‌هزار خانواده‌ی مالدار را در چهار ولایت تحت پوشش قرار می‌دهد.

نصیراحمد درانی با تاکید براینکه آغاز به کار این فابریکه می‌تواند رقم صادرات مواد لبنی را از خارج کشور به اندازه چشم‌گیری به سمت مثبت تغییر دهد، گفت: «الحمدالله در بخش سکتور مالداری حالا توجه زیاد شده و البته در گذشته توجه نشد بود. در بخش گوشت تقریباً خودکفا هستیم، اما در بخش شیر اگر از دو زاویه نگاه بکنیم از یک نگاه ۹۲ درصد خودکفا هستیم و از نگاه دیگر تا حدود ۶۰ تا ۶۵ درصد خودکفا هستیم. اگر ما براساس این که یک فرد در افغانستان سالانه ۶۰ تا ۶۵ لیتر شیر مصرف کرده می‌تواند و تولید ما که سالانه در حدود ۱.۹۵۲ میلیون متریک تن است و ضرورت ما به این اساس ۲.۱۱ میلیون متریک تن می‌آید، این را اگر محاسبه کنیم ما ۹۲ درصد خودکفا هستیم. ولی اگر ما مصوونیت غذایی را کاملاً بالای شیر علاوه کنیم، پروتین و مسایل دیگری را صرف به شیر مرتبط بسازیم، در آن صورت نیازمندی ما به ۲.۹ میلیون متریک تن شیر می‌رسد و خودکفایی ما در حدود ۶۰ تا ۶۵ درصد می‌شود.»

وزیر زراعت هم‌چنین تاکید کرد که سکتور مالداری در بخش مصوونیت غذایی و ایجاد فرصت‌های شغلی سهم مهم دارد و هم اکنون سه‌صد و ۳۵هزار و ۱۶۰ نفر به صورت دوام‌دار در این بخش کار می‌کنند. آقای درانی افزود که ساخت این فابریکه به ایجاد فرصت‌های شغلی جدید در کشور کمک می‌کند. به گفته‌ی او، ایجاد این فرصت‌ها به تامین حقوق زنان نیز کمک می‌کند. نصیراحمد درانی با اشاره به این که جمع‌آوری و پروسس شیر به بهبود اقتصاد زنان نقش مهمی دارد، گفت: «ایجاد فرصت‌های شغلی سبب به‌دست آوردن حقوق خانم‌ها هم شده است.»

نصیراحمد درانی هم‌چنین گفت که تاکنون در ولایت‌های کابل، پروان، لوگر و میدان وردک، حدود هشتاد مرکز جمع‌آوری شیر و همین‌طور حدود بیست سردخانه از سوی وزارت زراعت ساخته شده و شیرهای جمع‌آوری شده در این مراکز به شکل صحی و درست آن به فابریکه پروسس لبنیات ریشخور منتقل خواهد شد.

هم‌چنین فبریزیو سیسورتی معاون اداره خوراک و زراعت سازمان ملل متحد، FAO،در افغانستان نیز، از اقدام وزارت زراعت برای ساخت این فابریکه ابراز خرسندی کرد و گفت پروسس شیر به بهبود اقتصاد خانواده‌ها تاثیر مهم دارد. او با اشاره به این که اداره خوراک و زراعت ملل متحد از ۲۵ سال به این سو دولت افغانستان در بخش‌های مختلف زراعتی و مالداری کمک می‌کند، افزود که تاکنون پنج فابریکه که مجموعاً ظرفیت پروسس ۲۵هزار لیتر شیر را در روز دارد، از سوی این اداره در چهار ولایت کلان افغانستان ساخته است. آقای سیسورتی در عین‌حال تاکید کرد که با آغاز به کار فابریکه پروسس لبنیات «UHT» در کابل، حدود ۲۵درصد میزان واردات لبنیات در افغانستان، کاهش خواهد یافت.

هم‌چنین اسدالله بتار رییس برنامه «کلپ» مربوط به وزارت زراعت، گفت این برنامه از سال ۲۰۱۴ به این طرف فعالیت‌های گسترده‌ی را در بخش‌های مالداری و زراعت انجام داده است. آقای تیبار می‌گوید که هفت ولایت تحت پوشش فعالیت‌های این برنامه قرار دارد و از آغاز کارش تاکنون ۱۴۹ هزار خانواده را در بخش‌های مختلف مالداری و زراعتی تحت پوشش داشته است.

شهنازگل رییس کوپراتیف مولدین شیر قریه‌های «منازعه و لسانی» ولسوالی جبل‌السراج ولایت پروان نیز، می‌گوید که اقدامات وزارت زراعت در عرصه‌ی زراعت و مالداری چشم‌گیر بوده و ایجاد جمع‌آوری مرکز شیر در این ولسوالی، برای شماری از زنان بی‌بضاعت و بی‌کار فرصت‌های کار ایجاد کرده است.

حاجی محمدهاشم از اعضای کمیسیون اقتصاد ملی مجلس نمایندگان نیز، از آغاز کار برای ساخت فابریکه جدید پروسس لبنیات در کابل ابراز خرسندی کرده گفت که طی سال‌‌ جاری میزان محصولات زراعتی و حیوانی افزایش چشم‌گیری داشته است. این عضو مجلس با اشاره به این که افغانستان یک کشور زراعتی است، افزود که این کشور ظرفیت خوبی برای تولید مواد لبنی دارد.

ارقام احصاییه‌ای وزارت زراعت نشان می‌دهد که به طور اوسط، ۱۳۹ هزار متریک تن گوشت گاو و یک میلیون و ۹۵۲ هزار و ۱۹۵تن شیر، سالانه در کشور تولید و مصرف می‌شود.

هم‌چنان با صادرات سالانه‌ی پوست گاو به ارزش ۸.۵۶ میلیون دالر امریکایی و قروت به ارزش ۲۱۸ هزار و ۹۵دالر امریکایی، مالداری سهم عمده‌ای در مجموع ۱۵ درصد تولید ناخالص ملی زراعتی دارند.

بر اساس این آمار، همین اکنون ۳۳۵ هزار و ۱۶۰شهروند، در بخش مالداری مشغول به کار اند و به قول وزیر زراعت، «به طور سنتی، زنان در تربیت حيوانات شیری در حدود ۵۱درصد نقش اساسی را به عهده دارند.»

تازه ترین اخبار

شنبه ۱۴۰۳/۵/۶ - ۱۵:۳۹
Background image

توزیع خوراکه حیوانی را برای‌ ۶۰ فامیل مالدار در دو ولسوالی ولایت کابل 

۶ اسد ۱۴۰۳ هـ.ش
 ریاست زراعت در همکاری کمیته هالند به منظور  بخش رشد و انکشاف سکتور مالداری به ۶۰ فامیل مالدار در در ولسوالی‌های میربچه کوت و گلدره ولایت کابل خوراکه حیوانی توزیع کرده. . .

شنبه ۱۴۰۳/۵/۶ - ۱۵:۳۶
Background image

کنترول و بررسي از مراکز جمع آوري پشم و کشمیره ولسوالی بغلان مرکزی

۶ اسد ۱۴۰۳ هـ.ش
 کارمندان ریاست زراعت، آبیاری و مالداری ولایت بغلان از ۲۶ مرکز جمع آوری پشم و کشمیره که  به همکاري دفتر کمیته هالند براي افغانستان و کمک مالي دفتر دی آی ایجاد شده است. . .

شنبه ۱۴۰۳/۵/۶ - ۱۵:۳۲
Background image

به ۷۰ مالدار در ولسوالی دهدادی ولایت بلخ خوراکه چاق کننده حیوانات توزیع شد 

۶ سرطان ۱۴۰۳ هـ.ش
 ریاست زراعت ولایت بلخ درهمکاری کمیته هالند برای افغانستان  برای ۷۰ تن از مالدارن ولسوالی دهدادی ولایت بلخ به مقدار 7 هزار کیلوگرام خوراکه کانسنتریت چاق کننده حیوانات. . .

BACK TO NEWS