سبزخانه‌های بزرگ شرکت زراعتی بوستان سبز در پروان افتتاح شد

mail-admin
چهارشنبه ۱۳۹۹/۱۱/۱ - ۱۳:۴۰
سبزخانه‌های بزرگ شرکت زراعتی بوستان سبز در پروان افتتاح شد

۱ دلو ۱۳۹۹
سبزخانه‌های «های‌تیک» شرکت‌ زراعتی بوستان سبز، توسط داکتر انوارالحق‌احدی وزیر زراعت، آبیاری و مالداری با حضور فضل‌الدین ‌عیار والی پروان، عبدالشکور قدوسی رییس شورای ولایتی، داکتر وان استرادا ریس پروژه زنجیره‌های ارزشی محصولات زراعتی با ارزش یا USAID - AVC – HVC و برخی از نمایندگان پروان در مجلس، افتتاح و بهره‌برداری سپرده شد.
این سبزخانه‌ها در همکاری تخنیکی اداره انکشافی ایالات متحده امریکا، USAID، ساخته شده است. انوارالحق احدی وزیر زراعت در محفل افتتاح این سبزخانه‌ها گفت: «سه هفته پیش در افتتاح رُب بوستان سبز اشتراک کردیم، امروز شاهد افتتاح یکی‌ دیگر از فعالیت‌های این شرکت می‌باشیم که مجهز با تکنالوژی پیشرفته می‌باشد.»
وزیر زراعت در سخنرانی خود تاکید کرد که تولید براساس علم و تجارت، منجر به کاهش تفاوت‌های اقتصادی میان دهقانان و دیگر شهروندان می‌شود و شرکت زراعتی بوستان سبز، فعالیت‌‎هایش را ترکیبی از تولید براساس علم و تجارت بنا نهاده است.
وزیر زراعت می‌گوید شرکت‌هایی که براساس علم و تجارت فعالیت کنند، منجر به تغییرات مثبت در زندگی مردم و دهقانان می‌شوند. آقای احدی گفت: «هر فعالیت و پالیسی زراعتی که براساس علم و تجارت استوار باشد، تولیدات را زیاد ساخته و در سطح زندگی دهقانان تغییر می‌آورد و زند‌گی شان بهتر می‌شود.»
انوارالحق احدی می‌گوید که ولایت پروان، ظرفیت خوبی برای فعالیت‌های زراعتی دارد. به گفته‌ی او، زمین‌های کافی، آب‌ فروان، نزدیکی با کابل و داشتن بازار برای محصولات زراعتی‌اش، از جمله امتیاز این ولایت است.
وزیر زراعت گفت که در سال جاری خورشیدی کارهای خوبی در عرصه‌های مختلف زراعتی، باغداری، مالداری، آبیاری و کمک به خانواده‌ها با ساخت سبزخانه‌ها در ولایت پروان صورت گرفته و در سال ۱۴۰۰ نیز پروژه‌های مختلفی در این ولایت تطبیق خواهد شد. داکتر انوارالحق احدی گفت: «هدف ما آورن تغییر بهتر در سطح زندگی مردم است. آنچه در توان مالی داریم در خدمت شما می‌باشیم. متخصصان به این باورند که افغانستان ظرفیتی خوبی در بخش زراعت و باغداری دارد و می‌تواند در این دو بخش حتی با کشورهای همسایه رقابت کند. خواست ما هم از متشبثین همین است که در فعالیت‌های زراعتی و باغداری‌شان معقولیت اقتصادی را در نظر بگیرند، کامیابی شما کامیابی افغانستان است.»
وزیر زراعت افزود که حکومت به ویژه رییس‌جمهور علاقه‌مندی خاصی برای انکشاف زراعت، مالداری و باغداری دارد.
فضل‌الدین ‌عیار والی پروان نیز، در مراسم افتتاح این سبزخانه‌ها گفت که پروان ظرفیت خوبی برای فعالیت‌های زراعتی دارد. او گفت: «پروان ظرفیت‌های زیادی برای ساخت‌وساز دارد، وزارت زراعت کارهای خوبی انجام‌داده، از وزارت تشکری می‌کنیم. نمونه‌ی آن پروژه‌های مدیریت محصولات زراعتی بود. پروان در بخش‌های ماهی‌پروری، مالداری، زراعت و باغداری ظرفیت دارد، می‌خواهیم که زراعت پروان میکانیزه شود، آرزو دارم به خود کفایی برسیم. در پروان تمام امکانات مساعد است، حلقه زنجیره اقتصادی در تمام افغانستان است که پروان یک بخش آن می‌باشد، در پارک‌های صنعتی پروان که در سنجددره واقع است، ۱۷۵ میلیون دالر سرمایه‌گذاری می‌شود.»
در همین‌حال، محمدنعیم عطارد رییس اجرایوی شرکت زراعتی بوستان سبز، می‌گوید سبزخانه‌هایی که به تازگی ساخته شده، بالای آن بیش از یک میلیون دالر سرمایه‌گذاری شده است. او گفت هرکدام این سبزخانه‌ها ده‌هزار و ۸۶ مترمربع مساحت دارد و در تمام فصل‌های سال حاصل خواهد داد. او گفت: «رومی، مورچ دُلمه، کاهو و بادرنگ را در فصلی که کشت‌وکار نمی‌شود، کشت می‌کنیم. این سبزخانه‌ها ظرفیت تولید سالانه در حدود ۱۵۰ متریک‌تُن را دارد که در مجموع ۳۰۰ تُن می‌شود. در بهار، تابستان، خزان و زمستان در آن کشت و در حدود ۱۰۰ نفر در آن مصروف می‌شوند.»
شرکت بوستان سبز یکی از شرکت‌های فعال و پیشتاز زراعتی در سطح کشور است و تمام وسایل و ماشن‌آلات پروسس و بسته‌بندی سبزی‌جات و میوه‌جات را دارد.
این شرکت در مساحت شش‌صد جریب زمین در منطقه باریک‌آب ولسوالی بگرام ساخته شده است. وزارت زراعت نیز چهل سبزخانه‌ها با پنجاه‌ درصد سهم‌گیری، برای این شرکت ساخته است.

تازه ترین اخبار

شنبه ۱۴۰۳/۲/۱ - ۱۱:۵۴
Background image

کمپاین مجادله علیه ملخ با حضور معین زراعت و مالداری در ولایت کندز افتتاح گردید

 

کمپاین مجادله علیه ملخ  در ولایت کندز با حضور داشت مولوی صدراعظم عثمانی معین زراعت و مالداری وزارت زراعت، آبیاری و مالداری، ریچارد ترانچارد رئیس سازمان خوراک و زراعت ملل متحد در. . .

پنجشنبه ۱۴۰۳/۱/۳۰ - ۱۰:۴۶
Background image

اشتراک وزیر زراعت در مراسم دستاربندی حافظان قرآن کریم در فاریاب

۳۰ حمل ۱۴۰۳ ه‍.ش
مولوی عطاءالله عمری  وزیر زراعت، آبیاری و مالداری در مراسم لف دستار یازده تن از حافظان قرآن مجید از مدرسه خالد بن ولید در ولسوالی اندخوی ولایت فاریاب اشتراک نمود  و روی. . .

پنجشنبه ۱۴۰۳/۱/۳۰ - ۱۰:۴۵
Background image

۲۴ عراده تراکتور کوچک دستی برای دهاقین در ولایت مرکز بامیان توزیع شد

موسسه خدمات اجتماعی و اقتصادی زنان طی مراسمی با حضور داشت مسوولان محلی ولایت بامیان، مسئولین موسسه تمویل کننده و تطبیق کننده، دهاقین و رسانه‌ها به تعداد ۲۴ عراده تراکتور کوچک دستی را. . .

BACK TO NEWS