لابراتوار مرکز وزارت زراعت برای تست کرونا اختصاص داده شد

mail-admin
دوشنبه ۱۳۹۹/۱/۱۱ - ۲۱:۳
د کرنې وزارت مرکزي لابراټوار د کرونا ناروغانو تشخیص ته ځانکړی شو


۱۱ حمل ۱۳۹۹
وزارت زراعت، آبیاری و مالداری، لابراتوار مرکزی تشخیص و تحقیق امراض حیوانی، «CVDRL»، را به منظور تست و تشخیص واقعات مشکوک مبتلا به کوید-۱۹، ویروس کرونا، در اختیار وزارت صحت عامه قرار داد.

نصیراحمد درانی وزیر زراعت، آبیاری و مالداری، با امضای تفاهم‌نامه‌‌ای با داکتر فیروزالدین‌ فیروز وزیر صحت عامه به منظور اختصاص این لابراتوار برای تست ویروس کرونا، از لابراتوار مرکز تشخیص و تحقیق امراض حیوانی به عنوان بزرگ‌ترین و مجهزترین مرکز تشخیص بیماری‌ها یاد کرد. آقای درانی با تاکید بر این‌که مبارزه با ویروس کرونا از مسوولیت‌های همگانی است، افزود: «امروز وزارت زراعت می‌خواهد که عملاً در بسیج ملی برای مبارزه با ویروس کرونا و کنترول آن، با وزارت صحت عامه باهم یک‌جا کار بکند. روز پنج‌شنبه با وزیر صاحب صحت عامه توافق کردیم که لابراتوار وترنری که یکی از لابراتوارهای بسیار مجهز و معیاری که دارای ماشین‌آلات و تجهیزات نهایت مدرن در افغانستان ما داریم، این را در خدمت وزارت محترم صحت عامه به‌خاطر تست ویروس کرونا بگذاریم.»

وزیر زراعت، آبیاری و مالداری هم‌چنین افزود که در این لابراتوار ۱۸ تن متخصص ورزیده فعالیت دارند و این متخصصان نیز وزارت صحت عامه را در تشخیص واقعات مشکوک ویروس کرونا همکاری می‌کنند.

نصیراحمد درانی ابرازداشت که در لابراتوار مرکز تشخیص و تحقیق امراض حیوانی، دانشجویان دانشگاه نیز آموزش می‌بینند. او در عین‌حال تاکید کرد که وزارت زراعت قبلاً نیز با وزارت صحت عامه همکاری نزدیک شده است. آقای درانی گفت: «امیدواریم که با این همکاری ظرفیت تست ویروس تنها در لابراتوارهای وزارت زراعت، به‌صدها بالا برود. ما در ولایات هم تجهیزاتی داریم و در اختیار وزارت محترم صحت عامه قرار می‌دهیم. در مزار هم یک لابراتوار داریم که در اختیار وزارت صحت عامه قرار می‌گیرد. پس از این ما به‌حیث یک پارتنر دایمی در بخش مبارزه با کرونا با وزارت محترم صحت عامه هستیم.»

در همین‌حال، داکتر فیروزالدین فیروز وزیر صحت عامه، از همکاری وزارت زراعت برای در اختیار گذاشتن بزرگ‌ترین و مجهزترین لابراتوارش برای تست ویروس کرونا، ابراز خرسندی کرد و گفت که در این لابراتوار پس از یک هفته، روزانه سه‌صد تا چهارصد واقعه مشکوک کرونا تست و تشخیص شود. آقای فیروز افزایش مراکز تست و تشخیص را برای کنترول ویروس کرونا مهم توصیف کرده با اشاره به لابراتوار وزارت گفت: «این لابراتواری است که عین ظرفیت و کیفیت لابراتوار ما را دارد و لابراتواری است که سازمان صحی جهان آن را تایید کرده است. به مراتب ظرفیت این از هرجایی دیگر بهتر است. شاید سه‌صد تا چهارصد سمپل در روز در این لابراتوار تشخیص شود.»

وزیر صحت عامه هم‌چنین گفت که آخرین آمارها نشان می‌دهد که تعداد مبتلایان به ویروس کرونا در افغانستان به ۱۴۱ نفر رسیده است. او گفت که این واقعات شامل چهار تن از اعضای نیروهای بین‌المللی مستقر در کشور که به کرونا مصاب شده‌اند، شامل نمی‌شود.

تازه ترین اخبار

پنجشنبه ۱۴۰۳/۲/۶ - ۹:۴۰
Background image

برنامه آگاهی‌دهی راجع به اهمیت علفچرها در ولسوالی قادس ولایت بادغیس دایر شد 

برنامه آموزشی پيرامون اهمیت و استفاده درست ازعلفچرهای عامه برای مالداران ولسوالی قادس ولایت بادغیس از سوی کارمندان ریاست زراعت آن ولایت دایر گردید.
آمریت منابع طبیعی ریاست زراعت، آبیاری. . .

پنجشنبه ۱۴۰۳/۲/۶ - ۹:۳۳
Background image

نشست مشورتی مسوولان ریاست زراعت ولایت بادغیس با اعضای کمیته هالند برای افغانستان 

نشست مشورتی با اشتراک مسوولان ریاست زراعت، آبیاری و مالداری ولایت بادغیس، مدیریت های خدمات زراعتی و مالداری ولسوالی‌ها، و مسئولان کميته هالند و ده‌ها تن از مالداران در فارم شگوفان. . .

پنجشنبه ۱۴۰۳/۲/۶ - ۹:۲۹
Background image

کمپاین مبارزه با ملخ‌ها در ولسوالی رباط سنگی هرات آغاز شد

مسئولان در ولسوالی رباط سنگی هرات ‌می‌گویند از دو روز به این‌سو ملخ‌ها به کشت و زارهای زراعتی دهقانان این ولسوالی هجوم آورده اند و  کمپاین نا بودی آن‌ها آغاز شده تا از ضرر رساندن به کشت. . .

BACK TO NEWS