بیش از ۳۵۰ سبزخانه تجارتی و کوچک ساخته شده است

content_admin
یکشنبه ۱۳۹۸/۱۱/۲۷ - ۱۳:۳۳
 بیش از ۳۵۰ سبزخانه تجارتی و کوچک ساخته شده است

وزارت زراعت، آبیاری و مالداری در سال جاری بیش از ۳۵۳ سبزخانه کوچک و تجارتی را در مرکز و ولایات ساخته است. هر سبزخانه کوچک که ۴-۱۰ متر است، ۳۵ هزار افغانی هزینه برداشته است. سبزخانه‌های بزرگ که هر کدام ۹-۴۰ متر است، هر یک ۵۰۰ هزار افغانی هزینه برداشته است.
این سبزخانه‌ها به منظور رشد اقتصاد خانواده‌ها و ایجاد تنوع غذایی در فصل‌های مختلف سال به دست‌رس دهقانان و مستفیدشونده‌گان ایجاد شده که در آن انواع مختلف سبزیجات و ترکاری کشت می‌شود.
پروژه ملی باغداری و مالداری «NHLP» وزارت زراعت، آبیاری و مالداری امسال ۱۴۳ سبزخانه کوچک و ۱۷۱ سبزخانه بزرگ تجارتی را در مرکز و ولایات ساخته است.
مسوولان پروژه‌ی ملی باغداری و مالداری می‌گویند: «در گذشته سطح آگاهی دهقانان پایین بود و کشت در فضای باز تنها در فصل معیّن کشت صورت می‌گرفت، ایجاد سبزخانه‌ها باعث شده که محصولات در فصل غیر کشت به دست‌رس دهقانان و مستفیدشونده‌گان قرار گیرد. هم‌چنان کشت در سبزخانه باعث کنترل و تنظیم آفات و امراض آبیاری منظم و تمام فعالیت‌های کشت به صورت منظم صورت می‌گیرد و تولید فعلاً بیش‌تر نسبت به گذشته است. این پروژه در نظر دارد تا در سال آینده، ۲۰۰ سبزخانه‌ی بزرگ و دو هزار و ۴۰۰ سبزخانه‌ی کوچک را نیز ایجاد کند.
پروژه‌ی حمایت از اولویت دوم (SNaPP2) وزارت زراعت، آبیاری و مالداری نیز ۳۹ سبزخانه کوچک را جهت توان‌مندسازی زنان برای زنان زراعت‌پیشه و فامیل‌های بی‌سرپناه هستند ساخته است.
مسوولان پروژه حمایت از اولویت دوم می‌گویند: «این سبزخانه‌ها در ولایات ننگرهار، هرات و بلخ ساخته شده که فرصت‌های شغلی برای خانم‌ها، کشت و تهیه مواد غذایی برای فامیل‌شان در طول سال بالاخص در فصل زمستان، نگه‌داشت و صرفه‌جویی پولی که از سبز خانه‌های کوچک به دست آمده، تغذیه‌ی بهتر، عاید بلند، تنوع غذایی برای صحت‌مندی و بالآخره کاهش فقر و مصونیت غذایی را تامین کند.
روبینا یک تن از باشنده‌گان ولسوالی کوهستان ولایت کاپیسا است که به همکاری وزارت زراعت سبزخانه‌ای برایش ساخت شده است. او می‌گوید: «این سبزخانه که برای ما ساخته شده، ما در آن ترکاری و سبزیجات می‌کاریم، در فصل زمستان هم از ترکاری و سبزیجات استفاده می‌کنیم و هم در بازار به فروش می‌رسانیم، خیلی فایده رسانده برای فامیل ما.» او از وزارت زراعت خواست که ساخت این سبزخانه‌ها را بیش‌تر کند و به زنان کمک کند تا زنان خودشان و کسانی که بی‌سرپناه هستند، درآمد داشته باشند.
محمد شعیب از باشنده‌گان ولسوالی پغمان ولایت کابل که برایش سبزخانه ساخته شده است، می‌گوید: «در زمستان ترکاری و سبزیجات کشت می‌کنیم، می‌بریم کمپنی یا کوته‌ی‌سنگی می‌فروشیم، عاید خوب برای ما دارد، هم‌چنان در سایر فصل هم انواع سبزیجات و ترکاری کشت می‌کنیم هم خودمان مصرف می‌کنیم و هم فروشش برای‌مان درآمد است.»
در همین حال شماری از فروشنده‌گان ترکاری و مستفیدشونده‌گان در شهر کابل، از ساخت این سبزخانه‌ها استقبال می‌کنند و این را یک گام مثمر در رشد و تنوع غذایی خانواده‌ها در فصل‌های مختلف سال می‌دانند.
ساخت سبزخانه‌های بزرگ و کوچک خصوصاً در فصل غیر کشت، باعث رفع احتیاجات، و هم‌چنان افزایش تولید و عرضه می‌گردد. محصولات به شکل خوب و منظم در اختیار مصرف‌کننده‌گان می‌رسد، هم‌چنان تقاضای استفاده‌کننده‌گان جهت ایجاد سبزخانه‌ها بیش‌تر است که برای‌شان سبزخانه‌های خرد و بزرگ در نظر گرفته شود تا در زمستان هم تولید داشته باشند.

تازه ترین اخبار

پنجشنبه ۱۴۰۳/۲/۶ - ۹:۵
Background image

جلسه ‌هیئت مدیره شرکت کانال ننگرهار در وزارت زراعت دایر شد 

جلسه‌ هیئت مدیره  شرکت زراعتی کانال ننگرهار  برگزار و در آن مولوی غلام ‌الرحمان کظیم رئیس و تیم تخنیکی شرکت یاد شده  فعالیت‌های سال ۱۴۰۲ و پلان امسال شان را به هیئت مدیره ارائه نمودند.
. . .

چهارشنبه ۱۴۰۳/۲/۵ - ۱۶:۱۷
Background image

ورکشاپ پلان‌گذاری نباتات تابستانی زون مرکزی دایر گردید

۵ ثور ۱۴۰۳ هـ.ش
ریاست عمومی تحقیقات وزارت زراعت، آبیاری و مالداری به‌ همکاری دفتر سازمان خوراک و غذا سازمان ملل، ورکشاپ پلانگذاری نباتات تابستانی زون مرکزی را برگزار نمود.
مولوی صدراعظم. . .

چهارشنبه ۱۴۰۳/۲/۵ - ۱۲:۳۹
Background image

تاکید معین مالی و اداری بر فعال سازی فابریکه لبینات ریشخور

۵ ثور ۱۴۰۳ هـ.ش
ملا آغاجان آخوند «حاجی سالم» معین مالی و اداری وزارت زراعت، آبیاری و مالداری از فابریکه پروسس لبنیات واقع در ساحه ریشخور ولایت کابل بازدید و تاکید بر فعال سازی آن کرد.
م. . .

BACK TO NEWS