برگزاری جلسه بورد ملی تخم‌های اصلاح‌شده؛ قیمت و میزان سب‌‌سایدی تخم‌های اصلاح‌شده تعیین شد

mail-admin
دوشنبه ۱۳۹۹/۱/۱۸ - ۱۸:۴۳
برگزاری جلسه بورد ملی تخم‌های اصلاح‌شده؛ قیمت و میزان سب‌‌سایدی تخم‌های اصلاح‌شده تعیین شد


۱۸ حمل ۱۳۹۹
جلسه بورد ملی تخم‌های اصلاح‌شده به رهبری محبوب‌الله ننگ سرپرست معینیت زراعت و مالداری و با حضور اعضای بورد ملی تخم‌های اصلاح‌شده و ناظران دایر گردید.
در این جلسه قیمت تخم اصلاح‌شده‌ی مادری، بنیادی و تصدیق‌شده برای توزیع به دهقانان در سال ۱۳۹۹ تعیین شد.
هم‌چنان مقدار سب‌سایدی برای توزیع تخم اصلاح‌شده‌ی گندم و نحوه توزیع آن توسط پروژه‌ها، در حالت‌های اضطراری، تعیین گردید.
بحث و تصمیم‌گیری درباره‌ی انکشاف پایدار سکتور تخم اصلاح‌شده برای ۱۰ سال آینده از دیگر موردهای شامل بحث در این جلسه بود.
وزارت زراعت، آبیاری و مالداری همه‌ساله تخم اصلاح‌شده و تصدیق‌یافته گندم را در مقابل سب‌سایدی به دهقانان توزیع می‌کند. 
قیمت هر متریک تن گندم اصلاح‌شده بذری مادری، بنیادی و تصدیق‌شده با در نظر داشت ارقام ریاست احصاییه سال ۱۳۹۸،  توسط اعضای  بورد ملی تخم‌های اصلاح‌شده تعیین شد.
 در نتیجه محاسبه قیمت یک تن تخم اصلاح‌شده و تصدیق‌دار گندم، ۴۰ هزار و ۲۰۵ افغانی محاسبه و مشخص گردید که این قیمت شامل مفاد دهقان، مصارف پروسس، ضایعات، معاشات و کرایه شرکت، مفاد شرکت و مالیه‌ی آن است.
به اساس توافق اعضای بورد ملی تخم‌های اصلاح‌شده، تخم اصلاح‌شده‌ی تصدیق‌دار در سال ۱۳۹۹ باید از طریق منبع واحد و برابر با قانون تدارکات خریداری گردد. هم‌چنان اعضای بورد فیصله کردند که شرکت‌های تولید تخم اصلاح‌شده گندم جهت تولید برای سال ۱۴۰۰ در ماه جوزای سال روان ارزیابی شوند. 
اعضای بورد ملی تخم‌های اصلاح‌شده، سب‌سایدی توزیع تخم اصلاح‌شده‌ی گندم برای سال ۱۳۹۹ را ۵۰ درصد تعیین کردند. در ضمن فیصله شد که توزیع تخم اصلاح‌شده‌ی گندم باید به اساس توافق محیطی، همراه با بسته‌های معلوماتی به دهقانان توزیع گردد. 
در جلسه یادآوری شد که در برخی موردها، مؤسسه‌های خارجی و بین‌المللی در حالات اضطراری، بدون سب‌سایدی تخم‌های اصلاح‌شده را به دهقانان توزیع می‌کنند. در این جلسه اعضای بورد فیصله کردند که مؤسسه‌های خارجی و بین‌المللی توزیع تخم اصلاح‌شده گندم را به اساس سب‌سایدی تعیین‌شده‌ی بورد ملی تخم‌های اصلاح‌شده توزیع کنند تا پروسه ملی توزیع تخم اصلاح‌شده زیان نبیند. هم‌چنان فیصله بر این شد تا مؤسسه‌های توزیع‌کننده‌ی تخم اصلاح‌شده، پول جمع‌شده را در بخش انکشاف سکتور تخم اصلاح‌شده مصرف کنند. 
در پایان جلسه در مورد انکشاف و پایداری سکتور تخم اصلاح‌شده بحث صورت گرفت و فیصله شد که جهت انکشاف و پایدار، برای سکتور تخم‌های اصلاح‌شده پالیسی ملی و استراتژی طویل‌المدت تهیه شود. به اساس فیصله‌ی بورد، قرار شد یک پالیسی ملی برای این سکتور تا دو ماه آینده تهیه و به اعضای بورد ارائه شود.

تازه ترین اخبار

پنجشنبه ۱۴۰۳/۱/۹ - ۱۳:۸
Background image

آموزشی دهی  و توزیع ۶۴۰ بوری شکر برای ۱۵۰ نفر از اعضای اتحادیه زنبورداران ولایت بدخشان

۹ حمل ۱۴۰۳ هـ.ش
ریاست زراعت، آبیاری و مالداری ولایت بدخشان در همکاری پروژه زنجيره ارزش محصولات زراعتی افغانستان برای ۱۵۰ نفراعضای اتحادیه زنبورداران ضمن تدویر برنامه آموزشی یک روزه. . .

پنجشنبه ۱۴۰۳/۱/۹ - ۱۳:۷
Background image

نشست مسوولان ریاست زراعت ولایت بادغیس با مسوولان موسسه ناروی در زون غرب

۹ حمل ۱۴۰۳ هـ.ش
 مولوی آخندزاده ملاعبدالحی منیر رئیس زراعت، آبیاری و مالداری ولایت بادغیس با رئیس موسسه ناروی در زون غرب ملاقات کرد.
 در ابتدا رئیس زراعت وضعیت زراعتی و مالداری را در. . .

پنجشنبه ۱۴۰۳/۱/۹ - ۱۳:۶
Background image

از وارد شدن ۹۷۰۰ کیلو خرمای بی‌کیفیت در ولایت فراه جلوگیری شد

۹ حمل ۱۴۰۳ هـ.ش
کارمندان ریاست حفاظه نباتات و قرنطین وزارت زراعت، آبیاری و مالداری از وارد کردن ۹۷۰۰ کیلوگرام خرمای بی‌کیفیت در بندرشیخ ابونصر فراهی ولایت فراه جلوگیری نمودند.
 قرار بود. . .

BACK TO NEWS