افتتاح بند کمال‌خان، نوید تازه برای افزایش محصولات زراعتی

mail-admin
شنبه ۱۴۰۰/۱/۷ - ۱۱:۲۷
افتتاح بند کمال‌خان، نوید تازه برای افزایش محصولات زراعتی

هفته‌نامه‌ی دهقان
بند کمال‌خان در ولایت نیمروز، پس از سال‌ها انتظار، چهارشنبه، چهارم حمل، توسط محمداشرف‌غنی رییس‌جمهور کشور و شمار دیگری از اعضای کابینه، رسماً افتتاح شد.
رییس‌جمهور غنی که در راس یک هیات عالی‌رتبه دولتی به منظور افتتاح این بند به ولایت نیمروز سفر کرده بود، پس از افتتاح بند متذکره در مراسم باشکوهی که به اشتراک مقامات دولتی و بزرگان و متنفذین ولایت نیمروز در ولسوالی چهار برجک برگزار شده بود، اشتراک و سخنرانی کرد.
رییس‌جمهور در سخنرانی خویش از تلاش‌ها و همکاری مردم به ویژه انجنیران، کارکنان و نیروهای امنیتی و دفاعی در زمینه‌ اعمار و حفاظت از بند کمال‌خان تشکر نموده، گفت که از خدا سپاس‌گزاری می‌کند که در اطراف ما آب است.
رییس‌جمهور در این مراسم گفت که از نظر شکلی بند کمال‌خان یک بند آب است، اما این بند نماد اراده‌ی ملی مردم برای احیای مجدد تاریخ است.
وی افزود که بند کمال‌خان یک وسیله است، اما هدف آن احیای نیمروز آباد، آزاد و مرفه است.
رییس‌جمهور گفت که امروز اختیار آب هلمند به دست مردم ما قرار گرفته و در توزیع زمین بند کمال‌خان به مردم محل اولویت داده می‌شود.
رییس‌جمهور کشور در اخیر صحبت‌هایش بر مدیریت برق بادی و آفتابی نیز تاکید کرد و گفت که آب ما باید به موثرترین شیوه مدیریت شود و این موثریت ده‌ها مرتبه باید بیشتر گردد و همچنان مرکز تحقیقات زراعتی و آبیاری در کنار بند کمال خان ایجاد شود.
در همین‌حال، خان‌محمد تکل رییس اداره ملی تنظیم آب، از اراده، قاطعیت و تلاش‌های رییس‌جمهور تشکر کرده، گفت که دوره سکوت مدیریت آب خاتمه یافته است و آب‌های افغانستان مهار می‌شوند.
وی در رابطه به ظرفیت آب بند کمال‌خان و کانال‌های مربوطه آن معلومات داده، گفت که با افتتاح بند کمال‌خان، آرزوی دیرینه افغان‌ها تحقق یافت. او گفت که به تمام مردم افغانستان اطمینان می‌دهد که پروژه‌های بزرگ آب در زمان تعیین شده و باکیفیت بهتر، تطبیق خواهند شد و این پروژه‌ها در سراسر کشور عملی می‌شوند. وی افزود که ۴۴ پروژه آبی دیگر به گونه متوازن در شماری از ولایات کشور در سال جاری تطبیق می‌گردند.
همزمان با برگزاری مراسم افتتاح بند کمال‌‌خان، ریاست‌ زراعت، آبیاری و مالداری ولایت نیمروز، به مناسبت افتتاح این بند و جشن ملی دهقان، نمایشگاه زراعتی برگزار کرد.
پس از افتتاح بند کمال‌خان، رییس‌جمهور و هیات همراهش، از نمایشگاه زراعتی که توسط ریاست زراعت نیمروز راه‌اندازی شده بود، دیدن کردند.
در نمايشگاه زراعتي رياست زراعت ولايت نيمروز، انواع مختلف فرآورده‌های زراعتی و مالداری، ماشين‌آلات زراعتی و صنايع دستی نيمروز به نمايش گذاشته شده بود.
بند كمال‌خان پس از صدها سال انتظار دوباره به بهره‌برداری سپرده شد. با بهره‌برداری این بند، بيش از ١٧٤هزار هكتار زمين زراعتی زير كشت قرار مي‌گيرد و نيمروز دوباره به گدام غله‌جات آسياه در خاورميانه جايگاهش را به‌دست خواهد آورد.
بااعمار بند كمال‌خان محصولات زراعتی افزايش می‌یابد.
هم‌زمان با برگزاری مراسم افتتاح بند کمال‌خان، ریاست زراعت، آبیاری و مالداری ولایت نیمروز، به مناسبت جشن دهقان و افتتاح بند کمال‌خان، یک نمایشگاه زراعتی برگزار کرد.
بند کمال‌خان، دیروز با حضور رییس‌جمهور و معاونین ریاست‌جمهوری و هم‌چنین شمار دیگری از اعضای کابینه رسماً افتتاح شد.
رییس‌جمهور محمداشرف غنی و دیگر اعضای کابینه، به امید افغانستان آباد و شاداب، ابتدا نهالی در ساحه بند کمال‌خان غرس کرده و سپس این بند را افتتاح کردند.
پس از افتتاح بند کمال‌خان، رییس‌جمهور و هیات همراهش، از نمایشگاه زراعتی که توسط ریاست زراعت نیمروز راه‌اندازی شده بود، دیدن کردند.
در نمایشگاه زراعتی ریاست زراعت ولایت نیمروز، انواع مختلف فرآورده‌های زراعتی و مالداری، ماشین‌آلات زراعتی و صنایع دستی نیمروز به نمایش گذاشته شده بود.
بند کمال‌خان پس از ۷۰۰ سال انتظار دوباره به بهره‌برداری سپرده شد. با بهره‌برداری این بند، بیش از ۱۷۴هزار هکتار زمین زراعتی زیر کشت قرار می‌گیرد و نیمروز دوباره به گدام غله‌جات آسیا در خاورمیانه جایگاهش را به دست خواهد آورد.
با اعمار بند کمال‌خان تولید محصولات زراعتی افزایش می‌یابد.

تازه ترین اخبار

شنبه ۱۴۰۳/۵/۶ - ۱۵:۳۹
Background image

توزیع خوراکه حیوانی را برای‌ ۶۰ فامیل مالدار در دو ولسوالی ولایت کابل 

۶ اسد ۱۴۰۳ هـ.ش
 ریاست زراعت در همکاری کمیته هالند به منظور  بخش رشد و انکشاف سکتور مالداری به ۶۰ فامیل مالدار در در ولسوالی‌های میربچه کوت و گلدره ولایت کابل خوراکه حیوانی توزیع کرده. . .

شنبه ۱۴۰۳/۵/۶ - ۱۵:۳۶
Background image

کنترول و بررسي از مراکز جمع آوري پشم و کشمیره ولسوالی بغلان مرکزی

۶ اسد ۱۴۰۳ هـ.ش
 کارمندان ریاست زراعت، آبیاری و مالداری ولایت بغلان از ۲۶ مرکز جمع آوری پشم و کشمیره که  به همکاري دفتر کمیته هالند براي افغانستان و کمک مالي دفتر دی آی ایجاد شده است. . .

شنبه ۱۴۰۳/۵/۶ - ۱۵:۳۲
Background image

به ۷۰ مالدار در ولسوالی دهدادی ولایت بلخ خوراکه چاق کننده حیوانات توزیع شد 

۶ سرطان ۱۴۰۳ هـ.ش
 ریاست زراعت ولایت بلخ درهمکاری کمیته هالند برای افغانستان  برای ۷۰ تن از مالدارن ولسوالی دهدادی ولایت بلخ به مقدار 7 هزار کیلوگرام خوراکه کانسنتریت چاق کننده حیوانات. . .

BACK TO NEWS