کارکردهای امسال وزارت زراعت در بادغیس

mail-admin
شنبه ۱۳۹۹/۹/۲۹ - ۱۶:۱۸
کارکردهای امسال وزارت زراعت در بادغیس


هفته‌نامه‌ی دهقان / حشمت‌الله حبیبی
ریاست زراعت ولایت بادغیس می‌گوید که امسال، در قالب پروژه‌ی مدیریت محصولات زراعتی وزارت زراعت، در این ولایت ساخت ۱۰۰ ذخیره‌خانه پیاز، ۲۵۴ ذخیره‌خانه کچالو، پنج سردخانه صفر انرژی سیب و ساخت ۴۰ کشمش‌خانه عصری به هزینه‌ی ۲۱۲ میلیون و ۳۳۸ هزار و ۸۰۶ افغانی تطبیق شده، که در حدود بیش از ۹۰ درصد کار آن‌ها پیش رفته و عده‌ای از این ساختمان‌ها آماده بهره‌برداری‌اند.
پروژه‌ی ملی باغداری و مالداری وزارت زراعت آبیاری و مالداری در این ولایت، ۵۰ هکتار باغ میوه ساخته و ۳۰ هکتار باغ کهنه را در ولسوالی‌های آب‌کمری، مقر، قادس و قلعه نو مرکز ولایت، احیا کرده است. ۲۰۳۰ جریب باغ پسته برای ۴۱۰ نفر باغدار و علاقه‌مند ساخته و ۴۴۹ جلسه‌ی آموزش دهقانان در مزرعه را برای دهاقین برابر با هر فصل راه‌اندازی کرده است. علاوه بر این، برای شماری از دهقانان تخم هینگ (یا انغوزه) توزیع شده و ۷۲ هکتار زمین برای دهاقین هینگ کشت شده است.
هم‌چنان یک کلینیک سیار نباتی برای کنترل امراض نباتی توزیع با ۵۰ بسته دوای بیولوژیکی نباتی، جهت کنترل آفات و امراض نباتی در این ولایت ایجاد شده است.
همین طور ۳۰ هزار مرغ تخم‌گذار برای سه هزار خانم بی‌بضاعت در قلعه‌ی نو مرکز و ولسوالی‌های قادس، مقر، آب‌کمری ولایت بادغیس توزیع شده است.
با شش واحد ساحه‌ای وترنری قرارداد شده است تا خدمات ترویجی را برای مردان مالدار از طریق تدویر برنامه‌های آموزشی، ارایه کنند. هم‌چنان قرارداد با ۱۳ نماینده‌ی زن ترویجی، جهت ارایه‌ی خدمات ترویجی مالداری و راه‌اندازی برنامه‌های آموزشی برای خانم‌های مالدار، از فعالیت‌های دیگر پروژه‌ی ملی باغداری و مالداری در این ولایت است.
در بادغیس همین طور امسال پنج هزار کیلوگرام پیاز زعفران برای زعفران‌کاران این ولایت توزیع شده است. بر علاوه ۱۳ مزرعه‌ی نمایشی برای ۱۳ دهقان در ساحه بیش از چهار جریب زمین در قلعه‌ی نو مرکز ولایت و ولسوالی‌های قادس، مقر و آب‌کمری به ارزش ۴۰۲ هزار افغانی ساخته شده است. هم‌چنان ۷۰ دهقان، که تن آنان بانوان‌اند در بخش‌های تولید، پروسس و بازاریابی زعفران آموزش دیده‌اند.
مبارزه علیه آفات و امراض نباتی، تطبیق کمپین مجادله علیه ملخ‌های مضر در ساحه ۱۷ هزار و ۴۰۴ هکتار زمین در ولسوالی‌های قادس، جوند و بالامرغاب، با مصرف نمودن پنج هزار و ۹۵۲ لیتر دوای کیمیایی صورت گرفته است. در همین حال کمپین مجادله میخانیکی علیه کفشک گندم در ساحات قلعه‌ی نو مرکز ولایت و ولسوالی‌های آب‌کمری، قادس، مرغاب و جوند با توزیع شش هزار و ۱۰ حلقه تور حشره‌گیری برای دهاقین و راهنمایی دهقانان تطبیق شده که در نتیجه شش هزار هکتار زمین از وجود کفشک پاک‌سازی شده است. به همین منوال تطبیق کمپین میخانیکی و کیمیایی علیه مگس خربزه در قلعه‌ی نو مرکز و ولسوالی‌های آب‌کمری، قادس و مقر عملی شده است. در این کمپین یک هزار و ۵۰۰ خریطه تکه‌ای، ۲۰۰ غربیل و بیلچه و ۸۰ کیلوگرام پودر نابودکننده، و ۱۰۰ لیتر طعمه‌ی زهری ساخته شده و برای دهاقین پالیزکار توزیع شده است که در نتیجه ۴۰۰ هکتار زمین از وجود مگس خربزه در امان نگه داشته شده است. این کمپین به صورت مجموعی ۵۷۵ هزار افغانی هزینه برداشته است.
تطبیق کمپین مبارزه با تب کانگو، به منظور کنترل و جلوگیری از سرایت مرض تب کانگو، دواپاشی۳۴۰ طویله و استعمال دوا بر ۷۹ حیوان دارای پرازیت کنه و آموزش ۴۹۰ نفر مالدار در زمینه‌ی آگاهی‌دهی از مرض تب کانگو و جلوگیری از گسترش آن از دیگر فعالیت‌ها در بادغیس استکه در کل بودجه برنامه‌ی ملی انکشاف مالداری و صحت حیوانی در این ولایت مبلغ ۵۱۶ هزار و ۵۴۰ افغانی به مصرف رسیده است.
پروژه احیا و حفاظت از جنگل‌های طبیعی به ارزش دو میلیون و ۴۲۸ هزار و ۸۰۰ افغانی در این ولایت تطبیق شده است. این پروژه شامل حفر ۱۲۰ هزار حلقه چقُرک، خریداری ۱۷۶ کیلو گرام بذر پسته، بذر مستقیم پسته در چقرک‌های حفر شده، آبیاری، ملچ و خیشاوه و حفاظت ساحات احیا شده بوده است. مستفیدشونده‌گان مستقیم از تطبیق پروژه ۱۴۴ نفر دهقان اند. چهار جریب زمین قوریه به هزینه ۲۶۸ هزار و ۱۶۸ افغانی ساخته شده است و بر علاوه در این ولایت سه پروژه آبیاری سولری و یک پروژه گابیونی به ارزش ۳۱۱ میلیون و ۹۹۰ هزار و ۹۴۷ افغانی در ولسوالی بالامرغاب جهت آبیاری زمین‌های زراعتی تطبیق شده است.
در بخش نباتات تیلی، انتخاب ۱۳ نفر دهقان در بخش‌های شرشم، زغر، ممپلی، گل آفتاب پرست و کنجد در ولسوالی‌های قادس، مقر، آب‌کمری و قلعه نو مرکز ولایت در ساحه ۱۳ جریب زمین به ارزش ۸۵ هزار و ۴۰۰ افغانی و هم‌چنان آموزش ۹۰ نفر دهقان درباره‌ی کشت، آبیاری، جمع‌آوری شرشم، زغز، ممپلی و گل آفتاب‌پرست و کنجد صورت گرفته است.
ولایت بادغیس از ولایت‌های شمال‌غربی کشور است. اقتصاد این ولایت عمدتاً بر محصولات زراعتی پایبند است. زراعت آن به شکل للمی بوده، حاصلات زراعتی آن گندم، جو، جواری، نخود، زیره، کنجد، تربز، خربزه و غیره محصولات می‌باشد. پیشه دوم مردم این ولایت مالداری و پرورش گوسفند نوع قره‌قل است که از همین مدرک همه ساله گوسفند، پوست قره‌قل، پشم، کرک و قروت به سایر ولایات و خارج کشور صادر می‌گردد.

تازه ترین اخبار

پنجشنبه ۱۴۰۳/۱/۳۰ - ۱۰:۴۶
Background image

اشتراک وزیر زراعت در مراسم دستاربندی حافظان قرآن کریم در فاریاب

۳۰ حمل ۱۴۰۳ ه‍.ش
مولوی عطاءالله عمری  وزیر زراعت، آبیاری و مالداری در مراسم لف دستار یازده تن از حافظان قرآن مجید از مدرسه خالد بن ولید در ولسوالی اندخوی ولایت فاریاب اشتراک نمود  و روی. . .

پنجشنبه ۱۴۰۳/۱/۳۰ - ۱۰:۴۵
Background image

۲۴ عراده تراکتور کوچک دستی برای دهاقین در ولایت مرکز بامیان توزیع شد

موسسه خدمات اجتماعی و اقتصادی زنان طی مراسمی با حضور داشت مسوولان محلی ولایت بامیان، مسئولین موسسه تمویل کننده و تطبیق کننده، دهاقین و رسانه‌ها به تعداد ۲۴ عراده تراکتور کوچک دستی را. . .

پنجشنبه ۱۴۰۳/۱/۳۰ - ۱۰:۳۷
Background image

آموزش دهی دهقانان و مالداران در مورد حفظ مصوونیت مواشی و مزارع از حوادث طبیعی در ولایت بلخ

مدیریت خدمات زراعتی ولسوالی دولت آباد ولایت بلخ برای ده‌ها تن از مالداران و دهقانان منطقه زادیان مهاجر برنامه آگاهی دهی را در مورد مصوون ماندن زمین‌های زراعتی و مواشی مردم راه‌اندازی. . .

BACK TO NEWS