پنجمین جشنواره‌ی گل زعفران در هرات برگزار شد

content_admin
یکشنبه ۱۳۹۸/۸/۲۶ - ۱۵:۹
 پنجمین جشنواره‌ی گل زعفران در هرات برگزار شد

۲۶ عقرب ۱۳۹۸
پنجمین جشنواره‌ی گل زعفران و نمایشگاه غذاهای زعفرانی با حضور صدها زعفران‌کار، نماینده‌گان سکتور خصوصی و شرکت‌های فعال در بخش زعفران، انجمن‌ها و اتحادیه‌های زعفران‌کار و‌ نماینده‌گان کشورهای دیگر در هرات برگزار شد.
نصیراحمد درانی، وزیر زراعت، آبیاری و مالداری در سخنانی در این جشنواره گفت: «پیش‌بینی شده بود برابر با استراتژی انکشاف زعفران، ما در سال ۱۴۰۰ به تولید ۱۴ تن برسیم، اما ما راه پنج ساله را در دو سال طی کردیم.»
آقای درانی به زعفران‌کاران و فعالان این سکتور پیشنهاد کرد که روزی را برای درج در تقویم به نام روز ملی زعفران موافقت و معرفی کنند تا افغانستان مانند روز ملی جلغوزه، روز ملی زعفران نیز داشته باشد و در تقویم گنجانیده شود.
وزیر زراعت هدف این کار را ارزش‌دهی به زعفران افغانستان و استفاده از آن توسط مردم دانست.
آقای درانی گفت که تولید امسال زعفران در هرات به ۱۷ تن و در کل افغانستان به ۱۸ تن رسیده است.
وزیر زراعت گفت: «از لحاظ کیفیی جایگاه اول را داریم، از نظر کمی سومین تولیدکننده‌ی جهان هستیم، و برنامه‌ی ما این است که با حفظ کیفیت، دومین تولیدکننده‌ی زعفران شویم.»
زعفران افغانستان حالا در نمایشگاه‌های خارجی جایگاه خاص دارد و امارات، چین، هند، عربستان و کشورهای اروپایی علاقه‌مندان زعفران افغانستان‌اند.
وزیر زراعت با توجه به ممنوعیت ورود زعفران و پیازش به کشور، گفت که این کار را به خواست سکتور زعفران انجام شده و باید این سکتور در جلوگیری از قاچاق زعفران به افغانستان همکاری کند.
نصیراحمد درانی گفت که هرات، ظرفیت عظیم اقتصادی در بخش زراعت دارد و به همین خاطر بیش‌ترین بودجه به این ولایت اختصاص داده شده است.
عبدالصبور رحمانی رییس زراعت، آبیاری و مالدرای ولایت هرات در این جشنواره گفت که هفت هزار هکتار زمین در هرات کشت‌زار زعفران است و ۴۵ شرکت و انجمن در این ولایت در این بخش فعالیت می‌کند.
او گفت که ۱۰۰ مرکز پروسس و بسته‌بندی زعفران در سال روان تجهیز شده است.
توزیع منظم پیاز زعفران، راه‌اندازی نمایشگاه‌ها، ساخت انستیتوت ملی زعفران، ارایه‌ی سِرتیفیکِت صادرات و توزیع وسایل مورد نیاز به زعفران‌کاران، از شمار کارهایی است که وزارت زراعت برای بهبود کیفیت و افزایش تولید زعفران در هرات انجام داده است.
هم‌چنان محمدداوود هاشمی، معاون و سرپرست مقام ولایت هرات گفت: «هرات، تنها قطب اقتصادی و صنعت نیست،‌ بلکه قطب زراعت نیز هست.»
او گفت که سرمایه‌گذاری‌ها در این بخش در هرات بیش‌تر شده است.
معاون و سرپرست مقام ولایت هرات کارکردها و تلاش‌های وزارت زراعت را در زمینه‌سازی تولید، بازاریابی و صادرات زعفران اثرگذار دانست و از رهبری این وزارت تشکر کرد.
او گفت که در هرات ۱۵ هزار خانواده مشغول کار در سکتور زعفران‌اند.
در همین حال سیدعظیم کبرزانی، نماینده‌ی مردم هرات در مجلس نماینده‌گان گفت، «در سکتور زعفران، پیش‌رفت‌های خوبی داشته‌ایم، هم از لحاظ کمی و هم کیفی؛ تلاش‌های وزارت زراعت قابل ستایش است.»
آقای کبرزانی با توجه به ضرورت بلند رفتن بودجه‌ی زراعتی افزود: «بودجه سال ۱۳۹۹ به پارلمان آمده و ما تلاش می‌کنیم در پارلمان به زراعت و زعفران توجه بیش‌تر شود.»
بشیراحمد رشیدی ربیس اتحادیه‌ی زعفران‌کاران هرات در این جشنواره از همکاری وزارت در افزایش تولید، پروسس بسته‌بندی و بازاریابی تشکری کرد. هم‌چنان او از محمداشرف غنی رییس جمهور کشور، به پاس تلاش‌هایش برای بازاریابی به زعفران افغانستان، سپاس‌گزاری کرد.
آقای رشیدی هم‌چنان پیشنهاد کرد، «در بخش بازاریابی توجه بیش‌تر شود و جلو قاچاق زعفران به افغانستان گرفته شود.»

تازه ترین اخبار

سه‌شنبه ۱۴۰۳/۲/۴ - ۱۲:۱
Background image

تدویر جلسه هیئت تخنیکی جلوگیری از غصب ولایت کاپیسا

هیئت تخنیکی جلوگیری از غصب و استرداد زمین‌های امارتی ولایت کاپیسا جهت تسریع روند فعالیت‌ها تدویر جلسه نمود.
 این جلسه به سرپرستی مولوی روح‌الله روحانی رئیس زراعت، آبیاری و مالداری ولایت. . .

سه‌شنبه ۱۴۰۳/۲/۴ - ۱۱:۵۸
Background image

راه‌اندازی برنامه آموزشی برای شماری از دهقانان ولسوالی بگرام 

کارمندان مدیریت خدمات زراعتی ولسوالی بگرام ولایت پروان برای شماری از دهقانان در  ساختمان این مدیریت در بخش‌ عملیات‌های زراعتی برنامه آموزشی راه‌اندازی نمودند.
همچنان دهقانان مشکلات. . .

سه‌شنبه ۱۴۰۳/۲/۴ - ۱۰:۵۴
Background image

کار اعمار یک باب چکدم در  ولسوالی دولت آباد ولایت فاریاب تکمیل گردید

کار اعمار پروژه آبیاری اعمار چکدم  در ولسوالی دولت آباد ولایت فاریاب از طرف وزارت زراعت، آبیاری و مالداری تکمیل گردید.
در محفل بهره‌برداری این پروژه مولـوی جان مراد وقار رئیس زراعت،. . .

BACK TO NEWS