پایان کنفرانس ملی رشد زراعت: بحث روی توسعه‌ی کاروبار جلغوزه، زعفران و گیاهان دارویی

content_admin
چهارشنبه ۱۳۹۸/۹/۶ - ۱۴:۳
پایان کنفرانس ملی رشد زراعت: بحث روی توسعه‌ی کاروبار جلغوزه، زعفران و گیاهان دارویی

۶ قوس ۱۳۹۸
در روز اخیر این کنفرانس (سه‌شنبه پنجم قوس) روی انکشاف کاروبار جلغوزه، هنگ، زعفران و سهولت‌های صادرات آن بحث و مشورت شد.
قیمت، کیفیت، افزایش حاصلات و جلوگیری قاچاق، از عمده‌ترین مواردی بود که روی آن صحبت بیش‌تر صورت گرفت. در ضمن دهقانان، تاجران و زعفران‌کاران سوالات‌شان را مطرح کردند و هم‌چنان دیدگاه‌های‌شان را با هم در میان گذاشتند.
حشمت‌الله‌غفوری معین آبیاری و منابع طبیعی، محبوب‌الله‌ننگ سرپرست معینیت زراعت و مالداری وزارت زراعت، نماینده‌هایی از اتحادیه‌ی ملی تولید‌کننده‌گان جلغوزه و وزارت تجارت به سوالات اشتراک‌کننده‌گان پاسخ دادند.
معین آبیاری و منابع طبیعی وزارت زراعت در قسمتی از صحبت‌هایش گفت: «موضوعات نو و ضروری را با ما در میان گذاشتند، بحث‌های مهمی بود، نظریات می‌تواند، در تهیه نقشه راه یا هم تهیه استراتژی انکشاف زراعت ما را کمک کند، چون دهقانان و مسوولان از ولایات آمده بودند، گپ‌های‌شان می‌تواند در بخش کاروبار در مناطق زراعتی و روستاها ما را کمک کند.»
آقای غفوری افزود: «نظریات شما سهم سازنده در تهیه این استراتژی دارد، اقلیم، خاک و ظرفیت ما برای زراعت خیلی مساعد است، در ضمن مشورت شما مهم‌تر است، شما می‌توانید در ظرف دو هفته آینده اگر کدام نظر دیگری داشته باشید، فرصت هست تا آن را برای ما ارسال کنید، ما هم از آن در تهیه نقشه توسعه‌ی زراعت استفاده می‌کنیم.»
وی افزود بعد از تکمیل، این استراتژی به محمداشرف غنی رییس جمهور کشور سپرده می‌شود: «تمام موضوعاتی را که شما گفتید در قالب ویدیو، صدا و متن ثبت و نوشته می‌شود، بعد از آن همکاران ما وظیفه دارند تا روی آن کار کنند، بعد آن‌ها را با ما در میان می‌گذارند، پس از آن با رییس جمهور کشور شریک می‌سازیم و در نهایت بدل به یک سند می‌شود»
معین آبیاری وزارت زراعت هم‌چنان گفت که از چند دسته‌گی‌هایی که در گذشته بوده جلوگیری می‌شود و کمک‌های خارجی و فعالیت‌های پروژه‌ها و برنامه‌های داخلی به آن استقامت داده شده و هم‌آهنگ می‌شود.
آقای غفوری گفت: «متن‌هایی در این سند گنجانیده می‌شود که از بی‌نظمی فعالیت‌ها جلوگیری شود و تولید خوش‌کیفیت مطابق به نیاز منطقه و جهان تولید شود.»

او تاکید کرد که در این استراتژی، بایدها و نبایدهای موضوعات تولید، پروسس و فروش فرآوردهای زراعتی و باغداری نیز جا داده می‌شود تا محصولات افغانستان بتواند با محصولات منطقه و جهان رقابت کند.

معین آبیاری و منابع طبیعی وزارت زراعت گفت: «تجربه این کنفرانس نشان داد که نظریات دهقانان و تاجران خیلی مهم است، اگر در هر شش ماه یا یک‌سال چنین کنفرانسی راه‌اندازی شود و روی یک محصول نظرخواهی شود، کار نیک است.»

کنفرانس ملی رشد زراعت برای سه روز راه‌اندازی شده بود. در این کنفرانس ۳۵۰ تن از تاجران، دهقانان، مسوولان زراعت از مرکز و ولایت‌ها شرکت کرده بودند. آنان دیدگاه‌های‌شان را با مسوولان وزارت زراعت در میان گذاشتند تا استراتژی ملی زراعت برای پنج سال و ده سال، برابر با خواست دهقانان و فعالان زراعت، ساخته شود.

تازه ترین اخبار

پنجشنبه ۱۴۰۳/۱/۳۰ - ۱۰:۴۶
Background image

اشتراک وزیر زراعت در مراسم دستاربندی حافظان قرآن کریم در فاریاب

۳۰ حمل ۱۴۰۳ ه‍.ش
مولوی عطاءالله عمری  وزیر زراعت، آبیاری و مالداری در مراسم لف دستار یازده تن از حافظان قرآن مجید از مدرسه خالد بن ولید در ولسوالی اندخوی ولایت فاریاب اشتراک نمود  و روی. . .

پنجشنبه ۱۴۰۳/۱/۳۰ - ۱۰:۴۵
Background image

۲۴ عراده تراکتور کوچک دستی برای دهاقین در ولایت مرکز بامیان توزیع شد

موسسه خدمات اجتماعی و اقتصادی زنان طی مراسمی با حضور داشت مسوولان محلی ولایت بامیان، مسئولین موسسه تمویل کننده و تطبیق کننده، دهاقین و رسانه‌ها به تعداد ۲۴ عراده تراکتور کوچک دستی را. . .

پنجشنبه ۱۴۰۳/۱/۳۰ - ۱۰:۳۷
Background image

آموزش دهی دهقانان و مالداران در مورد حفظ مصوونیت مواشی و مزارع از حوادث طبیعی در ولایت بلخ

مدیریت خدمات زراعتی ولسوالی دولت آباد ولایت بلخ برای ده‌ها تن از مالداران و دهقانان منطقه زادیان مهاجر برنامه آگاهی دهی را در مورد مصوون ماندن زمین‌های زراعتی و مواشی مردم راه‌اندازی. . .

BACK TO NEWS