ورکشاپ آگاهی‌دهی مقاومت میکروبی در ریاست صحت حیوانی برگزار شد

user-admin
چهارشنبه ۱۴۰۱/۵/۲۶ - ۱۶:۳۵
ورکشاپ آگاهی‌دهی مقاومت میکروبی در ریاست صحت حیوانی برگزار شد

 

۲۶ اسد ۱۴۰۱ هـ.ش
ریاست عمومی صحت حیوانی وزارت زراعت، آبیاری و مالداری در هماهنگی به سازمان صحی جهان و پوهنتون کابل ورکشاپ آگاهی‌دهی مقاومت میکروبی  را دایر نمود.
در این برنامه شماری از داکتران وترنر، فارم‌داران مرغ، گاو، ماهی و مالکین شرکت پروسیس کننده لبنیات اشتراک کرده و مدت دو روز ادامه خواهد داشت.
مفتی ذاکرالله رییس عمومی صحت حیوانی وزارت زراعت در این باره گفت:« برنامه آگاهی‌دهی مقاومت میکروبی به‌مدت دو روز راه اندازی شده است و برای فارم‌داران، مالکین شرکت‌ها لبنی و داکتران وترنر خیلی مفید است".
مفتی ذاکرالله افزود: " تجویز و مصرف غیر منطقی داروها،  کمبود دسترسی به آب تمیز و بهداشتی چه برای انسان‌ها و چه برای حیوانات و استفاده غیر منطقی از آنتی‌بیوتیک‌ها از عواملی است که منجر به بروز افزایش مقاومت میکروبی می‌شود".
در همین حال داکتر شیرشاه سادات رییس دانشکده وترنری پوهنتون کابل ضمن تاکید روابط گسترده پوهنتون کابل با وزارت زراعت گفت: پوهنتون کابل یگانه مرجع اکادمیک کشور بوده است این برنامه آگاهی‌دهی خیلی با ارزش است برای همه".
وی علاوه کرد: استفاده نامناسب و بیش از حد از داروهای آنتی میکروبی در انسان‌ها، حیوانات و گیاهان نخستین علت بروز مقاومت میکروبی می‌باشد، وقتي باكتري در معرض آنتي بيوتيك قرار مي‌گيرد، امكان بروز جهش در آن وجود دارد يعني تغيير در اطلاعات ژنتيكي باكتري، توانايي مقاومت به دارو  را به باكتري مي‌دهد.
مقاومت ضد میکروبی (AMR یا AR)  زمانی اتفاق می‌افتد که میکروب‌ها مکانیسم هایی را در خودشان به‌وجود می‌آورند که از آن‌ها در برابر اثرات داروهای ضد میکروبی محافظت می‌کند، همه صنف‌های می‌کروبی می‌توانند مقاومت ایجاد کنند، امروزه مقاومت دارویی، به دلیل استفاده از داروهای ضد میکروبی در انسان و سایر حیوانات رو به افزایش است.

تازه ترین اخبار

پنجشنبه ۱۴۰۳/۱/۳۰ - ۱۰:۴۶
Background image

اشتراک وزیر زراعت در مراسم دستاربندی حافظان قرآن کریم در فاریاب

۳۰ حمل ۱۴۰۳ ه‍.ش
مولوی عطاءالله عمری  وزیر زراعت، آبیاری و مالداری در مراسم لف دستار یازده تن از حافظان قرآن مجید از مدرسه خالد بن ولید در ولسوالی اندخوی ولایت فاریاب اشتراک نمود  و روی. . .

پنجشنبه ۱۴۰۳/۱/۳۰ - ۱۰:۴۵
Background image

۲۴ عراده تراکتور کوچک دستی برای دهاقین در ولایت مرکز بامیان توزیع شد

موسسه خدمات اجتماعی و اقتصادی زنان طی مراسمی با حضور داشت مسوولان محلی ولایت بامیان، مسئولین موسسه تمویل کننده و تطبیق کننده، دهاقین و رسانه‌ها به تعداد ۲۴ عراده تراکتور کوچک دستی را. . .

پنجشنبه ۱۴۰۳/۱/۳۰ - ۱۰:۳۷
Background image

آموزش دهی دهقانان و مالداران در مورد حفظ مصوونیت مواشی و مزارع از حوادث طبیعی در ولایت بلخ

مدیریت خدمات زراعتی ولسوالی دولت آباد ولایت بلخ برای ده‌ها تن از مالداران و دهقانان منطقه زادیان مهاجر برنامه آگاهی دهی را در مورد مصوون ماندن زمین‌های زراعتی و مواشی مردم راه‌اندازی. . .

BACK TO NEWS