مجادله میخانیکی علیه کرم سفید ریشه‌خوار در کندز شروع شد

content_admin
شنبه ۱۴۰۰/۱/۱۴ - ۱۴:۵۹
مجادله میخانیکی علیه کرم سفید ریشه‌خوار در کندز شروع شد

۱۴حمل ۱۴۰۰
ریاست زراعت، آبیاری و مالداری ولایت کندز، از آغاز کمپاین میخانیکی علیه کرم سفید ریشه‌خوار و احیای دوباره علفچرهای متضررشده در این ولایت خبر داده است.
این کمپاین در ولسوالى‌هاى امام‌صاحب و دشت ارچى ولايت کندز آغاز شده است.
کرم سفيد ريشه‌خوار که حشره کامل آن قانغوزک نامیده می‌شود، در مرحله لاروا يا کرم در موجوديت غذاى کافى سه الى چهار سال عمر داشته و در سال اول در سطح نزديک خاک زندگى کرده و خساره شديدی را به ريشه نباتات وارد می‌‌کند و باعث خشک شدن نباتات شده و ساحات سبز را به‌طور کلى از بين می‌برد. در سال‌هاى اخير در علفچرهاى ولايت کندز اين آفت به شدت شيوع پیدا کرده و ساحات وسيعى از علفچرها را متضرر ساخته است. علفچرهاى ولايت کندز منبع خوب براى مواشى است و در بهار هرسال تعدادى زيادى از مالداران ده‌ها هزار مواشى خويش را غرض تغذيه به اين ساحات می‌برند.
به منظور مبارزه با اين آفت و جلوگيرى از خسارات بعدى آن، رياست حفاظه نباتات و قرنطين وزارت زراعت آبيارى و مالدارى، مقدار پولی را غرض خريدارى تخم‌های علف و وسايل مورد ضرورت برای مبارزه ميخانيکى علیه کرم سفيد ريشه‌خوار و احياى دوباره ساحات متضرر شده، در اختیار ریاست زراعت کندز گذاشته است.
ریاست زراعت کندز می‌گوید تا از بین بردن ساحات وسیع علفچرهای این ولایت از وجود این کرم، به کمپاین خود ادامه می‌دهد.

 

تازه ترین اخبار

چهارشنبه ۱۴۰۳/۲/۵ - ۱۶:۱۷
Background image

ورکشاپ پلان‌گذاری نباتات تابستانی زون مرکزی دایر گردید

۵ ثور ۱۴۰۳ هـ.ش
ریاست عمومی تحقیقات وزارت زراعت، آبیاری و مالداری به‌ همکاری دفتر سازمان خوراک و غذا سازمان ملل، ورکشاپ پلانگذاری نباتات تابستانی زون مرکزی را برگزار نمود.
مولوی صدراعظم. . .

چهارشنبه ۱۴۰۳/۲/۵ - ۱۲:۳۹
Background image

تاکید معین مالی و اداری بر فعال سازی فابریکه لبینات ریشخور

۵ ثور ۱۴۰۳ هـ.ش
ملا آغاجان آخوند «حاجی سالم» معین مالی و اداری وزارت زراعت، آبیاری و مالداری از فابریکه پروسس لبنیات واقع در ساحه ریشخور ولایت کابل بازدید و تاکید بر فعال سازی آن کرد.
م. . .

چهارشنبه ۱۴۰۳/۲/۵ - ۱۱:۴۶
Background image

نظارت از جریان کار اعمار چکدم  در قریه ماتو سینی ولسوالی قیصار ولایت فاریاب

کارمندان ریاست زراعت، آبیاری و مالداری ولایت فاریاب از جریان پیشرفت کار پروژه آبیاری اعمار چکدم قریه ماتو سینی ولسوالی قیصار با حضور نماینده‌گان مقام ولایت، ریاست‌های شهرسازی و اقتصاد. . .

BACK TO NEWS