حاصلات زردک نزدیک به ۱۵۴هزار تُن رسید

mail-admin
یکشنبه ۱۴۰۰/۲/۲۶ - ۱۵:۱۹
حاصلات زردک نزدیک به ۱۵۴هزار تُن رسید

هفته‌نامه‌ی دهقان / محمدتمیم صدیقی
براساس آمار و ارقام ریاست احصاییه و معلومات وزارت زراعت، آبیاری و مالداری، در سال ۱۳۹۹ خورشیدی نزدیک به ۱۵۴ هزار متریک‌تُن زردک در سراسر کشور تولید گردیده است.
این ارقام نشان می‌دهد که ساحه تحت کشت زردک در سال گذشته به ۹هزار و ۴۵۶ هکتار زمین در سطح کشور می‌رسید.
زردک در ۲۸ ولایت حاصل و رشد مناسب دارد. در رده‌بندی ریاست احصاییه و معلومات وزارت زراعت، آبیاری و مالداری، بلخ با برداشت ۲۹ هزار و ۷۷۲ متریک تُن حاصل، عمده‌ترین تولیدکننده زردک در کشور است. کندهار با برداشت ۱۵هزار و ۹۰۰ متریک‌تُن حاصل جایگاه دوم، تخار با برداشت ۱۵هزار تُن حاصل جایگاه سوم و کندز با برداشت ۱۴هزار و ۴۰۰ تُن حاصل جایگاه چهارم را در تولید زردک به خود اختصاص داده‌اند.
از این لحاظ عمده ترین تولید کننده گان زردک قرار گرفته اند. آب هوای مناسب بارنده گی ها به موقع و حمایت وزارت زراعت، از زمین داران از دلایل عمده پیشتازی این ولایت ها در تولید بیشتر مقدار زردک در کشور است.
هلمند، فراه، سرپل، هرات، بدخشان، فاریاب و میدان وردک نیز از جمله ولایت‌هایی اند که بستر مناسب برای کشت و تولید زردک دارند.
زردک سبزی خوش‌مزه و با خواص زیاد است که معمولاً در تمام جهان کشت می‌شود. زردک نیرودهنده و اشتهاآور، ادرارآور و فعال‌کننده روده‌ها، پاک‌سازی‌کننده دستگاه گوارش و خارج کننده سنگ کلیه، قاعده‌آور و شیرافزا، تقویت‌کننده عمومی بدن و تنظیم‌کننده عادت ماهیانه، خارج کننده گازهای معده و روده است.
زردک نوعی گیاه خوش‌مزه از گیاهان ریشه‌ای است که حدود هزاران سال در سراسر جهان کشت شده و مردم از آن لذت می‌برند. زردک دارای ریشه‌های بلند و خامه‌ای رنگ و دارای طعمی کمی شیرین و البته مغذی است. طعم منحصر به فرد به غذاهای شما می‌بخشد. زردک فوق‌العاده مغذی است و با بسیاری از مزایای سلامتی همراه است.
ارزش غذایی زردک
زردک به‌دلیل دارا بودن تعدادی از مواد مغذی و ویتامین‌ها، یک سبزی بسیار متنوع و دارای طیف گسترده‌ای از فواید سلامتی است. این ماده حاوی مواد معدنی مانند فسفر، پتاسیم، منیزیم، منگنز، روی و آهن است. زردک سرشار از فولات است و هم‌چنین دارای ویتامین‌هایی مانند ویتامین B ،C ، E  و K است که برای سلامتی ما بسیار مفید می‌باشد.
زمان کاشت زردک
 ریشه زردک نسبت به سرما و خنکی هوا مقاوم است. در مناطقی که دارای زمستان‌های سرد می‌باشند کشت آن بلافاصله بعد از یخ‌بندان‌های شدید بهاری صورت می‌گیرد. در مناطق و نواحی گرم که دارای زمستان‌های معتدل و خنک می‌باشند کشت در خزان و در زمستان انجام می‌شود.
تخم‌پاشی زردک
زردک را به صورت خطی یا ردیفی کشت می‌کنند و هم‌چنین به صورت دست‌پاش نیز در سطح کم کشت می‌شود و از آنجایی که تخم زردک ریز است برای آنکه در هنگام پاشیدن تنک پاشیده شود، لازم است مقدار تخم لازم را با سه برابر خاک نرم و خشک مخلوط و سپس آن را دست‌پاش نمایید.
نیاز خاکی  تخم زردک
زردک در انواع زیادی از خاک‌ها به خوبی رشد می‌کند و ترجیحاً به خاکی با زهکشی خوب و PH خنثی نیاز دارد، خاک‌های لوم شنی یا خاک‌های آلی فاقد کلوخ یا سنگ، برای تولید ریشه‌های صاف و راست ترجیح داده می‌شود. میزان فشردگی خاک بر رشد و طول ریشه موثر است. فشردگی خیلی کم یا خیلی زیاد برای رشد ریشه مضر است. در خاک‌های بسیار فشرده شده ریشه به صورت مخروطی و در عوض در خاک‌های نرم نازک و بلند می‌شود.
 نحوه و زمان برداشت زردک
زمان مناسب برای جمع‌آوری حاصلات زردک وقتی می‌باشد که خاک سطحی مزرعه نسبتاً خشک و طبقه پایین‌تر آن در اطراف ریشه‌های گوشتی زردک رطوبت داشته باشد.
خواص درمانی و دارویی زردک
زردک برای درمان سرفه مزمن، سینه پهلو و وجود خلط سینه و درد آن مفید است. زردک برای درمان کم‌خونی بسیار مؤثر بوده و در درمان بیماری‌های زیادی کمک‌کننده است.
زردک سرشار از بتاکاروتن است که در بدن تبدیل به ویتامین A می‌شود و برای سلامت پوست تأثیر فوق‌العاده‌ای دارد.
زردک‌ها منبع خوبی از پتاسیم محسوب شده که می‌توانند سطح سدیم را در بدن کنترول کرده و در نتیجه به کاهش سطح فشارخون بالا در بدن کمک مؤثری کنند.
طریقه مصرف
درست کردن مربا زردک: ابتدا زردک را به صورت ریز خُرد کرده و بگذارید بپزد سپس به آن عسل اضافه کنید. تا به خوبی بجوشد و غلظت پیدا کند.
مصرف مداوم این گیاه به صورت بُخارپز و پخته مشکلی ایجاد نخواهد کرد. زیرا زردک مزاج گرم و تَری دارد. حلوای زردک نیز مفید است و با ادویه نیز می‌توان مصرف کرد.

تازه ترین اخبار

پنجشنبه ۱۴۰۳/۱/۹ - ۱۳:۸
Background image

آموزشی دهی  و توزیع ۶۴۰ بوری شکر برای ۱۵۰ نفر از اعضای اتحادیه زنبورداران ولایت بدخشان

۹ حمل ۱۴۰۳ هـ.ش
ریاست زراعت، آبیاری و مالداری ولایت بدخشان در همکاری پروژه زنجيره ارزش محصولات زراعتی افغانستان برای ۱۵۰ نفراعضای اتحادیه زنبورداران ضمن تدویر برنامه آموزشی یک روزه. . .

پنجشنبه ۱۴۰۳/۱/۹ - ۱۳:۷
Background image

نشست مسوولان ریاست زراعت ولایت بادغیس با مسوولان موسسه ناروی در زون غرب

۹ حمل ۱۴۰۳ هـ.ش
 مولوی آخندزاده ملاعبدالحی منیر رئیس زراعت، آبیاری و مالداری ولایت بادغیس با رئیس موسسه ناروی در زون غرب ملاقات کرد.
 در ابتدا رئیس زراعت وضعیت زراعتی و مالداری را در. . .

پنجشنبه ۱۴۰۳/۱/۹ - ۱۳:۶
Background image

از وارد شدن ۹۷۰۰ کیلو خرمای بی‌کیفیت در ولایت فراه جلوگیری شد

۹ حمل ۱۴۰۳ هـ.ش
کارمندان ریاست حفاظه نباتات و قرنطین وزارت زراعت، آبیاری و مالداری از وارد کردن ۹۷۰۰ کیلوگرام خرمای بی‌کیفیت در بندرشیخ ابونصر فراهی ولایت فراه جلوگیری نمودند.
 قرار بود. . .

BACK TO NEWS