آفتاب در کنر، ۷۰۰ جریب زمین للمی را آبی کرد

mail-admin
شنبه ۱۳۹۸/۹/۳۰ - ۱۴:۲۶
آفتاب در کنر، ۷۰۰ جریب زمین للمی را آبی کرد

هفته‌نامه دهقان/ شجاع‌الحق نوری
آبیاری از طریق انرژی آفتابی یا سیستم سولری بیش از ۷۰۰ جریب زمین للمی را در ولایت کنر به زمین‌های به آبی بدل کرد.
ریاست زراعت، آبیاری و مالداری ولایت کنر می‌گوید، این ولایت کوهستانی است، زمین کم و کوه‌های فراوان دارد. به قول این ریاست، آن‌ها خواستند کاری کنند که از کار کم، نتیجه زیاد به دست بیاورند. به گفته این ریاست در جغرافیای کوهستانی کنر، برق خورشیدی نتیجه‌ی عالی می‌دهد.
ریاست زراعت کنر می‌گوید که آنان از همین خاطر در سال گذشته درخواست پول کردند که سیستم آبیاری با برق خورشیدی در این ولایت ساخته شود تا از آب دریای کنر استفاده‌ی بیش‌تر شود.
دولت هم به این درخواست کنری‌ها لبیک گفت و پول تقاضا شده‌شان را منظور کرد. سیستم‌های سولری آبیاری ساخته شدند. این سیستم‌های آفتابی، برای باشنده‌گان ولسوالی وته‌پور، مره‌ور، سراکانو و نرنگ ساخته شده است.
انعام‌الله ساپی رییس زراعت، آبیاری و مالداری ولایت کنر می‌گوید: «یکی از اولویت‌های ما استفاده بیش‌تر از آب دریای کنر است. از همین خاطر تلاش کردیم تا زمین‌های بیش‌تر را سبز سازیم، در ضمن آب دریای کنر را مدیریت کنیم، استفاده از برق خورشیدی نتیجه خوب داده و در ولسوالی‌های وته‌پور، نرنگ، سرکانو و مره‌ور از این سیستم استفاده شده و زمین‌های للمی را، آبی ساختیم، در نظر داریم بیش از هفت هزار جریب زمین دیگر را نیز در سال‌های بعدی از این طریق آبیاری کنیم.»
عبدالقدوس مدیر آبیاری ریاست زراعت ولایت کنر در این مورد می‌گوید: «۲۷ سیستم سولری جور کردیم، زمین‌های خشک و للمی را، زمین‌های آبی ساختیم و مردم حالا دو فصل حاصل می‌گیرند، زمین‌ها در سال اول مصارفش را کشیده است. این سیستم سولری مجهز با ۲۴ شیشه‌ سولر، ذخیره آب، پیپ و دیگر وسایل است.»
مدیر آبیاری کنر می‌گوید: «علاقه‌مندی مردم زیاد است، نظر به امکانات کار کردیم، بعد از ساخت این شبکه‌ها بیش از ۷۰۰ عریضه از مردم آمده تا برای‌شان این قسم شبکه‌ها بسازیم، از این شبکه‌های خورشیدی بیش از ۶۰۰ خانواده مستفید شده‌اند، در ساخت این سیستم‌های آفتابی سهم مردم ۲۰ فی‌صد و سهم وزارت زراعت ۸۰ درصد است.»
ممتاز یک‌تن از باشنده‌گان ولسوالی وته‌پور کنر به هفته‌نامه‌ی دهقان می‌گوید: «زمین‌های خشک و للمی ما در نتیجه ساخت این شبکه‌ سبز شده، تنها ۱۵جریب زمین من به زمین آبی بدل شده، سابق گندم للمی کشت می‌کردیم، حالا باغ مالته، شفتالو و لیمو جور کردیم، بعضی‌ زمین‌های‌مان را سبزی کشت می‌کنیم، سابق اگر باران می‌شد خوب، اگر نمی‌شد زمین‌های للمی ما می‌سوخت، در سابق اگر باران می‌شد یک فصل حاصل می‌گرفتیم، حالا از زمین‌های‌مان دو فصل حاصل می‌گیریم. از دولت می‌خواهیم که این قسم کارها را برای ما بیش‌تر بکند، زمین‌های دیگر للمی نیز داریم که نیاز به آب دارد، مردم فقیر هستیم و نیاز بیش‌تر به همکاری داریم.»
این مرد می‌افزاید که بیش از ۵۰ جریب زمین منطقه‌ی‌شان در نتیجه ساخت سیستم‌های آبیاری آفتابی، آبی شده است.
این کار به منظور مدیریت و استفاده بیش‌تر از آب دریای کنر صورت گرفته است. چون در گذشته، از استفاده‌ی کم‌تر از آب این دریا و سرازیر شدن آن به کشور همسایه انتقاد می‌شد.
کنر در شرق کشور از ولایت‌های زیبا و زراعتی است. دریای کنر بستر خوبی برای زراعت برای مردم این ولایت مساعد ساخته است. وزارت زراعت هم تلاش می‌کند تا بیش‌تر، از این آب‌ها استفاده شود. تطبیق شبکه‌های آبیاری خورشیدی نمونه‌ای از این فعالیت‌ها است.

تازه ترین اخبار

چهارشنبه ۱۴۰۳/۲/۵ - ۱۰:۱۷
Background image

دیدار معین زراعت و مالداری وزارت زراعت با رئیس کمیته بین‌المللی صلیب سرخ

مولوی صدراعظم‌ عثمانی معین زراعت و مالداری وزارت زراعت، آبیاری و مالداری با مارتین دی بویر رئیس برنامه‌ها و خانم یورسلا کیالی رئیس مصونیت اقتصادی کمیته بین‌المللی صلیب سرخ و هیئت همراه‌. . .

سه‌شنبه ۱۴۰۳/۲/۴ - ۱۲:۱
Background image

تدویر جلسه هیئت تخنیکی جلوگیری از غصب ولایت کاپیسا

هیئت تخنیکی جلوگیری از غصب و استرداد زمین‌های امارتی ولایت کاپیسا جهت تسریع روند فعالیت‌ها تدویر جلسه نمود.
 این جلسه به سرپرستی مولوی روح‌الله روحانی رئیس زراعت، آبیاری و مالداری ولایت. . .

سه‌شنبه ۱۴۰۳/۲/۴ - ۱۱:۵۸
Background image

راه‌اندازی برنامه آموزشی برای شماری از دهقانان ولسوالی بگرام 

کارمندان مدیریت خدمات زراعتی ولسوالی بگرام ولایت پروان برای شماری از دهقانان در  ساختمان این مدیریت در بخش‌ عملیات‌های زراعتی برنامه آموزشی راه‌اندازی نمودند.
همچنان دهقانان مشکلات. . .

BACK TO NEWS