۳۰ هزار هکتار باغ تجارتی پسته در دشت حوض ولسوالی انجیل هرات ساخته می‌شود

content_admin
شنبه ۱۳۹۹/۱۰/۲۰ - ۱۶:۳۰
۳۰ هزار هکتار باغ تجارتی پسته در دشت حوض ولسوالی انجیل هرات ساخته می‌شود

۲۰ جدی ۱۳۹۹
حشمت‌الله غفوری معین آبیاری و منابع طبیعی وزارت زراعت، جزییات طرح ساخت باغ‌های تجارتی در دشت حوض ولسوالی انجیل ولایت هرات را به داکتر انوارالحق احدی وزیر زراعت، آبیاری و مالداری ارائه کرد.
آقای غفوری گفت که مجموع دشت حوض ولسوالی انجیل ولایت هرات ۴۸ هزار هکتار زمین است که بر بنیاد این طرح، در ۳۰ هزار هکتار آن به صورت مشترک با سرمایه‌گذاری سکتور خصوصی و دولت افغانستان باغ‌های تجارتی ساخته می‌شود.
به گفته‌ی معین آبیاری و منابع طبیعی وزارت زراعت، یک بخش از مطالعات تخنیکی، اقتصادی و اجتماعی تطبیق این طرح تکمیل شده و بخشی دیگر در حال جریان است.
این طرح که از سوی شورای عالی اقتصادی منظور شده و قرار است به کابینه ارایه شود و پس از آن، در جریان پنج سال آینده تطبیق می‌شود.
آقای غفوری گفت، از آن‌جایی که پسته پس از چهار سال به حاصل می‌رسد، در این طرح وزارت زراعت کشت زیره در میان درختان به منظور بازدهی سالانه ۳۰ میلیون دالر، نیز شامل است. معین آبیاری و منابع طبیعی یادآور شد که با به حاصل رسیدن باغ‌های تجارتی پسته در دشت حوض انجیل، قرار است سالانه به ارزش ۷۰۰ میلیون دالر پسته به صادرات افغانستان اضافه شود.
در کنار این‌ها، معین آبیاری و منابع طبیعی گفت که این طرح سودمندی‌های محیط زیستی نیز دارد و با ساخت ۵۰۰ بند محافظتی (چک‌دم) جلو ضایعات آب را می‌گیرد و هم‌چنان باعث کنترل سیلاب،  جلوگیری از فرسایش خاک و کاهش گردوخاک می‌شود.
در پایان ارائه‌ی معلومات این طرح توسط آقای غفوری، داکتر انوارالحق احدی وزیر زراعت از این طرح استقبال و از کسانی در ساخت این طرح دخیل بودند، تشکر کرد. هم‌چنان وزیر زراعت در کنار ارائه‌ی نظریه‌های رهنمودی‌اش، بر تسریع تطبیق این پروژه تأکید ورزید.
آقای احدی یادآور شد که این پروژه در تقویت اقتصاد کشور و به خصوص فراهم‌سازی زمینه افزایش تولید و کار، مهم است.

تازه ترین اخبار

جمعه ۱۴۰۳/۲/۷ - ۱۴:۷
Background image

اشتراک موسسات فعال در سکتور زراعت در نمایشگاه بهاری محصولات زراعتی

نمایشگاه بهاری محصولات زراعتی با شعار «زمینه سازی بنیادی به زراعت زمینه ساز خوکفایی افغانستان» در بادام باغ کابل از ۱۲ الی ۱۵ ثور برگذار می‌شود، که در این نمایشگاه موسسات همکار وزارت. . .

جمعه ۱۴۰۳/۲/۷ - ۱۴:۱
Background image

ملاقات معین زراعت و مالداری با مسوولان دفتر"تی. ام. آی"

مولوی صدراعظم عثمانی معین زراعت و مالداری وزارت زراعت، آبیاری و مالداری با محمد حامد امیری مسوول عملیاتی و شماری از مسوولان دیگر دفتر "تی. ام. آی" پیرامون ساخت فارم‌های مالداری گفتگو. . .

جمعه ۱۴۰۳/۲/۷ - ۱۳:۱۷
Background image

معین زراعت و مالداری با مسوولان "بنیاد آغاخان" دیدار کرد

مولوی صدراعظم عثمانی معین زراعت و مالداری وزارت زراعت، آبیاری و مالداری با مسوولان "بنیاد آغاخان" دیدار و پیرامون اشتراک در نمایشگاه ملی بادام باغ گفتگو نمود.
مولوی صدراعظم عثمانی در. . .

BACK TO NEWS