یک سال و دو فصل حاصل: ساخت ۲۳ جریب باغ لیمو در کنر

mail-admin
شنبه ۱۳۹۹/۱۰/۲۷ - ۱۴:۹
https://www.mail.gov.af/sites/default/files/2019-12/%D8%B7%D8%B1%D8%B2%D8%A7%D9%84%D8%B9%D9%85%D9%84%20%D8%B1%D8%B3%DB%8C%D8%AF%D9%87%E2%80%8C%DA%AF%DB%8C%20%D8%A8%D9%87%20%D8%B4%DA%A9%D8%A7%DB%8C%D8%AA%20%D8%A7%D8%B2%20%D8%B9%D8%AF%D9%85%20%D8%AF%D8%B1%DB%8C%D8%A7%D9%81%D8%AA%20%D8%A7%D8%B7%D9%84%D8%A7%D8%B9%D8%A7%D8%AA%20%D9%88%D8%B2%D8%A7%D8%B1%D8%AA%20%D8%B2%D8%B1%D8%A7%D8%B9%D8%AA.pdf

هفته‌نامه‌ی دهقان / شجاع‌الحق نوری
پروژه زنجیره ارزش باغداری وزارت زراعت، آبیاری و مالداری، ۲۳ جریب باغ تجارتی لیمو در کنر ساخته است و این باغ‌ها در یک سال، دو فصل حاصل می‌دهد.
یوریکا، یک نوع لیمو است که باغ‌های تجارتی آن در دو ولسوالی خاص کنر و سوکی در سال ۱۳۹۹ ساخته‌ شده‌ است. در این باغ‌ها بیش از سه‌هزار و ۲۰۰ نهال لیمو کاشت شده است. این باغ‌ها به صورت تجارتی برای ۱۶ نفر از باشنده‌گان کنر ساخته شده است.
سراج‌الدین یک تن از باشنده‌گان قریه بابر ولسوالی سوکی که از مستفیدشونده‌گان این پروژه است. او می‌گوید: «پنج جریب زمین از سوی این پروژه برایم باغ جور شده، لیموی نوع یوریکا است، این میوه در گذشته نیز در کنر آزمایشی کشت شده بود، دو فصل حاصل می‌دهد، در این باغ با من پنج نفر کار می‌کنند و با آرزوی بلند، باغ را ساخته‌ایم، چون فایده آن زیاد است. از همکاری کارمندان سکتور زراعت کنر نیز تشکر می‌کنیم که همراه ما همکاری می‌کنند و در موارد لازم برای ما مشوره داده و وسایل حفاظت از باغ را نیز می‌دهند.»
مسوولان پروژه زنجیره ارزش باغداری می‌گویند که زون شرق برای ساخت باغ‌های لیمو مساعد‌ است. محمدیونس صافی کارمند پروژه ارزش باغداری در کنر می‌گوید: «در دو ولسوالی کنر باغ لیموی یوریکا را ساختیم، ۱۶ جریب در خاص کنر و هفت جریب در سوکی، هم‌چنان وسایل، لباس و کود را نیز به باغداران توزیع کردیم تا از درختان‌شان خوب حفاظت کنند، هفته‌ای دوبار از باغ‌های‌شان دیدن می‌کنیم تا مشوره‌های لازم را برای باغداران بگوییم تا باغ‌ها خراب نشوند.» به گفته آقای صافی، در گذشته این میوه آزمایش شده و دو فصل حاصل داده است. او گفت: «این باغ‌ها را ساختیم و پلان داریم باغ‌های دیگر را نیز برای باشنده‌گان کنر در سال‌های بعدی بسازیم.»
محمدیعقوب گلزی مسوول برنامه‌های پروژه‌ی سکتوری زنجیره‌ی ارزش‌ باغداری، HVCDSP، در زون شرق می‌گوید این باغ‌ها به منظور خودکفایی و تشویش باغداران به این میوه پر درآمد ساخته شده و احداث‌ باغ‌های ستروس در سال‌های بعدی نیز ادامه می‌یابد. او گفت: «در سال ۱۳۹۹ موفق شدیم ۱۱۰ جریب زمین را در مشرقی باغ ستروس بسازیم، کنر یکی از ولایاتی است که از پروژه‌های ما مستفید شده و در آن‌جا باغ‌های لیمو ساختیم، نتیجه‌ی‌ آن بهتر بود و در سال اول بعضی‌ از درختان لیمو حاصل داد، در سال‌های بعد که حاصل بدهد، کمک بزرگی برای مردم می‌کند در قسمت اشتغال‌زایی و درآمد مردم، هم‌چنان میوه باکیفیت داخلی تهیه می‌شود.»
آموزش باغداران، توزیع وسایل، لباس و کود از فعالیت‌های دیگر این پروژه است که برای باغداران کمک می‌کند.

تازه ترین اخبار

پنجشنبه ۱۴۰۳/۱/۳۰ - ۱۰:۴۶
Background image

اشتراک وزیر زراعت در مراسم دستاربندی حافظان قرآن کریم در فاریاب

۳۰ حمل ۱۴۰۳ ه‍.ش
مولوی عطاءالله عمری  وزیر زراعت، آبیاری و مالداری در مراسم لف دستار یازده تن از حافظان قرآن مجید از مدرسه خالد بن ولید در ولسوالی اندخوی ولایت فاریاب اشتراک نمود  و روی. . .

پنجشنبه ۱۴۰۳/۱/۳۰ - ۱۰:۴۵
Background image

۲۴ عراده تراکتور کوچک دستی برای دهاقین در ولایت مرکز بامیان توزیع شد

موسسه خدمات اجتماعی و اقتصادی زنان طی مراسمی با حضور داشت مسوولان محلی ولایت بامیان، مسئولین موسسه تمویل کننده و تطبیق کننده، دهاقین و رسانه‌ها به تعداد ۲۴ عراده تراکتور کوچک دستی را. . .

پنجشنبه ۱۴۰۳/۱/۳۰ - ۱۰:۳۷
Background image

آموزش دهی دهقانان و مالداران در مورد حفظ مصوونیت مواشی و مزارع از حوادث طبیعی در ولایت بلخ

مدیریت خدمات زراعتی ولسوالی دولت آباد ولایت بلخ برای ده‌ها تن از مالداران و دهقانان منطقه زادیان مهاجر برنامه آگاهی دهی را در مورد مصوون ماندن زمین‌های زراعتی و مواشی مردم راه‌اندازی. . .

BACK TO NEWS