معرفی فارم تحقیقاتی سالارِ کنر

content_admin
شنبه ۱۴۰۰/۳/۱ - ۱۶:۱۰
معرفی فارم تحقیقاتی سالارِ کنر

فارم تحقیقاتی سالار در زادگاه سید جمال‌الدین افغان، نابغه ‌شرق موقعیت دارد. این فارم چندین دهه است که برای دانشجویان، باغداران و دهقانان کنر خدمات عرضه می‌کند.
میرویس امیرزی مدیر عمومی تحقیقات ریاست زراعت ولایت کنر، می‌گوید که این فارم از سوی دولت در سال ۱۳۴۵ به منظور تحقیق روی چای تاسیس شده بود ولی بعد از آمدن رکود سیاسی در کشور، فعالیت‌هایش توقف شد و چندین سال موسسه مودیرا در آن فعالیت می‌کرد.
به گفته امیرزی، در نتیجه تلاش‌های ریاست زراعت کنر، این فارم در سال ۱۳۸۹ به ریاست زراعت این ولایت واگذار شد و از این به بعد فعالیتش بیشتر شده ‌است.
در این فارم، بیش از۵۰ نوع درخت میوه‌دار و بُته‌های زینتی پرورش داده می‌شود. آقای امیرزی گفت‌«در این فارم روی سه نوع نبات تحقیق می‌کنیم، میوه، غله و سبزیجات؛ در صورت گرفتن نتیجه آن را به دهقانان و باغداران توصیه و ترویج می‌کنیم تا در زنده‌گی مردم تغییر به‌وجود بیاید.»
او می‌گوید که تحقیق روی میوه‌جات نتیجه بهتر داده، و باغداران روزانه به فارم آمده پرس‌وجو می‌کنند و هم‌چنان نهال‌های تصدیق شده برای‌شان توزیع می‌شود.
میرویس امیرزی می‌گوید «درختانی چون شفتالو، آلو، آلوچه، ناک، سیب، مالته، لیمو، بادام، چهار مغز، انجیر از مشهورترین میوه‌هایی‌اند که در این فارم روی آن تحقیق شده و روی چندین نوع میوه مربوط به خانواده ستروس نیز تحقیق صورت گرفته و نتیجه بهتر گرفتیم.»
 همین گونه در این فارم انواع مختلفی از بته‌های زینتی مجنون بید، چنار، انواعی از گل‌ها از قبیل مرسل، بی‌گم بیلی، مارفان، جریبن و ستاره پرورش می‌یابد و به زیبایی این فارم افزوده ‌است. مساحت فارم نام‌برده به ۱۳ جریب زمین می‌رسد.
هم‌چنان در این فارم در بخش‌ غله‌ها و حبوبات از قبیل گندم، شالی، جواری، سویابین و باقلی نیز تحقیق می‌شود.
مدیر تحقیق کنر می‌‌افزاید که آنان در تلاش اند تا ورایتی‌های نو را به دهقانان و باغداران معرفی کنند تا یک منبع خوب اقتصادی برای مردم شود.
این فارم مکان بهتری برای آموزش دانشجویان، باغداران و دهقانان نیز می‌باشد. دانشجویان پوهنتون سید جمال‌الدین افغان و مردم کنر به این فارم می‌آیند و آموزش داده می‌شوند.
میرویس امیرزی می‌گوید «با پوهنتون کنر تفاهم‌نامه امضا کردیم تا محصلان بخش زراعت را آموزش دهیم، هر وقت که بخواهند آمده به فارم آگاهی می‌دهیم و تحقیق می‌کنند، همین‌گونه در صورت نیاز دهقانان و باغداران نیز مراجعه می‌کنند و در موارد مختلف آگاهی می‌دهیم.»
وی از دهقانان و باغداران می‌خواهد که بدون مشوره چیزی کشت نکنند تا کارهای‌شان بی‌نتیجه نماند.
شفیق‌الله باغبانی است که در این فارم چندین سال کار می‌کند. او می‌گوید «دراین فارم ۸ نفر به‌صورت دایمی کار می‌کنیم، موضوعات مختلف را یاد گرفتیم و به مردم هم یاد می‌دهیم، شاخچه‌بری، بیل زدن، آب دادن، قیچی کردن، کود دادن از مهم‌ترین مواردی است که یاد گرفتیم و به دیگران هم یاد می‌دهیم.»
 کنر دارای هوای مناسب برای پرورش گل‌های زینتی و باغ‌داری می‌باشد. از همین‌رو، وزارت زراعت تلاش دارد تا برای ثبات اقتصادی و ایجاد تحرک در جامعه زراعتی افغانستان، ورایتی‌های نو باغداری و زراعت عصری را به مردم بیاموزاند. از همین خاطر ده‌ها فارم تحقیقاتی و هزاران جریب زمین را در ولایات مختلف کشور باغ و فارم ساخته است.

تازه ترین اخبار

شنبه ۱۴۰۳/۲/۸ - ۱۵:۳۳
Background image

برای ۸۰ مالدار در ولسوالی قره باغ ولایت کابل خوراکه حیوانی توزیع شد

۸  ثور ۱۴۰۳ هـ.ش
ریاست زراعت، آبیاری و مالداری ولایت کابل، به‌همکاری کمیته هالند برای افغانستان، برای ۸۰ خانم بیوه مالدار خوراکه حیوانی توزیع نموده است.
برای هر خانم مالدار، ۱۰۰. . .

شنبه ۱۴۰۳/۲/۸ - ۱۵:۳۲
Background image

برای ۵۲ تَن مالدار در ولسوالی شکردره ولایت کابل وسایل مالداری توزیع شد

۸  ثور ۱۴۰۳ هـ.ش
ریاست زراعت، آبیاری و مالداری ولایت کابل، به همکاری کمیته هالند برای افغانستان، برای ۵۲ تَن مالدار وسایل مالداری توزیع نموده است.
سطل‌های جمع‌آوری شیر و کارت‌های ادویه. . .

شنبه ۱۴۰۳/۲/۸ - ۱۵:۳۰
Background image

توزیع ۱۵ فرد گاو شیری در ولسوالی قره باغ ولایت کابل

۸ ثور ۱۴۰۳ هـ.ش
ریاست زراعت، آبیاری و مالداری ولایت کابل، به همکاری موسسه «یتیم خانه افغانستان»، برای 15 فامیل بی‌بضاعت گاو شیری توزیع نموده است.
برای هرفامیل یک فرد گاو در نظر گرفته. . .

BACK TO NEWS