قرارداد یک‌هزار و ۲۲۹ پروژه‌ی انکشاف زنجیره‌ی ارزش باغداری امضا شد

content_admin
پنجشنبه ۱۳۹۹/۳/۲۲ - ۱۲:۲۸
قرارداد یک‌هزار و ۲۲۹ پروژه‌ی انکشاف زنجیره‌ی ارزش باغداری امضا شد
۲۲ جوزای ۱۳۹۹
قرارداد راه‌اندازی یک‌هزار و ۲۲۹ پروژه انکشاف زنجیره‌ی ارزشی باغداری، امروز میان وزارت زراعت و دهقانان در ۱۱ ولایت امضا شد.
این قرادادها که شامل ساخت ۳۴۳ ذخیره‌خانه‌ی پیاز ، ۱۹۲ کشمش‌خانه، ۳۹۴ ذخیره صفر انرژی برای کچالو و فراهم‌سازی ۳۰۰ خشک‌کننده‌ی آفتابی در ۱۱ ولایت می‌شوند، امروز توسط حشمت‌الله غفوری معین آبیاری و منابع طبیعی وزارت زراعت با باغداران و مستفیدشونده‌گان با هزینه بیش‌تر از ۳۳۷.۹ میلیون افغانی به امضا رسید.
آقای غفوری در مراسم امضای این قرادادها گفت: «بر اساس قراردادهای امروز، به منظور رشد زنجیره‌ی ارزش باغداری و تقویت اقتصاد دهقانان، ۳۴۳ ذخیره‌خانه صفر انرژی پیاز در ۱۱ ولایت که تحت پروژه سکتوری انکشاف زنجیره ارزش باغداری قرار دارند، اعمار خواهد شد.»
آقای غفوری در ادامه گفت: «امروز هم‌چنان قرارداد ساخت ۱۹۲ کشمش‌خانه، ۳۹۴ ذخیره‌خانه‌ی صفر انرژی برای کچالو و فراهم‌سازی ۳۰۰ خشک‌کننده‌ی آفتابی به امضا می‌رسد. این کشمش‌خانه‌ها و ذخیره‌خانه‌های صفر انرژی برای کچالو در ۱۱ ولایت اعمار خواهد شد.»
معین آبیاری و منابع طبیعی وزارت زراعت هم‌چنان افزود که ۳۹۳ ذخیره‌خانه‌ی پیاز، با هزینه‌ی ۱۳۵ میلیون و ۹۰۰ هزار و ۷۵۰ افغانی ساخته می‌شود. او افزود که در ساخت هر یک از این ذخیره‌خانه‌ها ۳۹۳ هزار و ۸۷۱ افغانی هزینه می‌شود.
حشمت‌الله غفوری هم‌چنان بودجه‌ی ساخت ۱۹۲ کشمش‌خانه شامل قرارداد امروز را ۱۳۱ میلیون و ۷۳۴ هزار و ۴۶۴ افغانی اعلان کرد و یادآور شد که در ساخت هر یک از این کشمش‌خانه‌ها ۶۸۶ هزار و ۱۱۷ افغانی هزینه می‌شود.
بر اساس این قرارداد، ۱۹۲ کشمش‌خانه در ولایت‌های کابل، غزنی، لوگر، پکتیا، ۳۹۴ ذخیره‌خانه‌ی کچالو در ولایت‌های بامیان، وردک، غزنی، پکتیکا، پکتیا، لوگر و کابل، ۳۴۳ ذخیره‌خانه‌ی پیاز در ولایت‌های کابل، غزنی، لوگر، پکتیکا، پکتیا، وردک و بامیان اعمار می‌گردد و هم‌چنان ۳۰۰ خشک‌کن آفتابی در ولایت‌های کابل، بامیان، ننگرهار، لغمان، کنر، پکتیا، لوگر، پکتیکا، غزنی، وردک و خوست برای باغداران فراهم می‌شود.
هم‌چنین احمدفرید راید رییس پروژه سکتوری انکشاف زنجیره‌ ارزشی باغداری، می‌گوید که از جریان تطبیق پروژه‌های جدید که تحت برنامه مدیریت محصولات زراعتی راه‌اندازی شده‌اند، نظارت دقیق صورت می‌گیرد. آقای راید گفت که تیم‌های نظارتی هفته‌ای دوبار از پروژه‌های جدید نظارت می‌کنند.
رییس پروژه سکتوری انکشاف زنجیره ارزشی باغداری در عین حال گفت که باغداران و دهقانانی که از پروژه‌های جدید مستفید می‌شوند، برای فروش محصولات‌شان با تاجران نیز وصل خواهند شد. احمدفرید راید هم‌چنین به استفاده‌ی درست و مناسب از پروژه‌ها نیز تاکید کرد و از مستفیدشونده‌گان خواست تا از پروژه‌های جدید به همان منظوری که تطبیق و اجرا می‌شوند، استفاده کنند.
در همین‌‌حال، سیدشاه‌خان یک تن از دهقانان ولایت کابل، از راه‌اندازی پروژه‌های جدید انکشاف زنجیره‌ی ارزشی باغداری ابراز خرسندی می‌کند‌ و می‌گوید که این پروژه‌ها برای بهبود شرایط اقتصادی دهقانان و کشور، حیاتی است. او گفت: «من به نماینده‌گی از دهقانان بسیار تشکری می‌کنم و راه‌اندازی این پروژه‌ها برای ما بسیار حیاتی است، اما بسنده نیست.»
طرح مدیریت محصولات زراعتی توسط وزارت زراعت، آبیاری و مالداری تهیه، از سوی شورای عالی اقتصادی تأیید و از جانب محمداشرف غنی رییس جمهور کشور منظور شده است.
پروژه‌های برنامه‌ی مدیریت محصولات زراعتی در حال حاضر، در ۳۴ ولایت در حال تطبیق است. قابل یادآوری است که هزاران کشمش‌خانه، ذخیره‌خانه‌ی پیاز، ذخیره‌خانه‌ی کچالو و صدها سردخانه‌‌ی سارک، برای دهقانان با ۹۰ درصد هزینه‌ی وزارت زراعت ساخته می‌شود. توزیع یک‌هزار ماشین خشک‌کننده‌ی آفتابی میوه، دیگر بخش برنامه‌ی مدیریت محصولات زراعتی است.
با تطبیق پروژه‌های برنامه‌ی مدیریت محصولات زراعتی، برای بیش از ده‌ها هزار نفر کار موقت و برای هزاران نفر دیگر کار دایمی ایجاد می‌شود. این پروژه‌های وزارت زراعت در حالی تطبیق می‌شود که شیوع ویروس کرونا، میزان کسب‌وکارها را کاهش داده است، اما پروژه‌های کارآفرینانه‌ی چند ماه اخیر وزارت زراعت که به زیربناسازی برای دهقانان و باغداران منجر می‌شود، تا اندازه‌هایی در مناطق روستایی، جلو مشکلات بی‌کاری را می‌گیرد.

تازه ترین اخبار

پنجشنبه ۱۴۰۳/۱/۹ - ۱۳:۸
Background image

آموزشی دهی  و توزیع ۶۴۰ بوری شکر برای ۱۵۰ نفر از اعضای اتحادیه زنبورداران ولایت بدخشان

۹ حمل ۱۴۰۳ هـ.ش
ریاست زراعت، آبیاری و مالداری ولایت بدخشان در همکاری پروژه زنجيره ارزش محصولات زراعتی افغانستان برای ۱۵۰ نفراعضای اتحادیه زنبورداران ضمن تدویر برنامه آموزشی یک روزه. . .

پنجشنبه ۱۴۰۳/۱/۹ - ۱۳:۷
Background image

نشست مسوولان ریاست زراعت ولایت بادغیس با مسوولان موسسه ناروی در زون غرب

۹ حمل ۱۴۰۳ هـ.ش
 مولوی آخندزاده ملاعبدالحی منیر رئیس زراعت، آبیاری و مالداری ولایت بادغیس با رئیس موسسه ناروی در زون غرب ملاقات کرد.
 در ابتدا رئیس زراعت وضعیت زراعتی و مالداری را در. . .

پنجشنبه ۱۴۰۳/۱/۹ - ۱۳:۶
Background image

از وارد شدن ۹۷۰۰ کیلو خرمای بی‌کیفیت در ولایت فراه جلوگیری شد

۹ حمل ۱۴۰۳ هـ.ش
کارمندان ریاست حفاظه نباتات و قرنطین وزارت زراعت، آبیاری و مالداری از وارد کردن ۹۷۰۰ کیلوگرام خرمای بی‌کیفیت در بندرشیخ ابونصر فراهی ولایت فراه جلوگیری نمودند.
 قرار بود. . .

BACK TO NEWS