سفر وزیر زراعت به بلخ: صدها پروژه‌ی زراعتی به بهره‌برداری سپرده شد

mail-admin
پنجشنبه ۱۳۹۹/۱۰/۴ - ۱۳:۴
سفر وزیر زراعت به بلخ: صدها پروژه‌ی زراعتی به بهره‌برداری سپرده شد


داکتر انوارالحق احدی وزیر زراعت، آبیاری و مالداری در سفری به ولایت بلخ، شماری از پروژه‌ها را به بهره‌برداری سپرد. هم‌چنان آقای احدی ضمن بازدید و نظارت از برخی پروژه‌ها و بنیادهای زراعتی، کار شماری از پروژه‌های زراعتی را افتتاح کرد. در جریان این سفر، آقای احدی با شماری از مسوولان از جمله والی، عطامحمد نور رییس اجرایی جمعیت اسلامی و شماری دیگر از متنفذان مردمی در ولایت بلخ دیدار و ملاقات داشت.
در برنامه‌های جداگانه مسوولان ولایت بلخ راجع به زراعت و انکشاف مالداری و توسعه‌ی باغداری با وزیر زراعت صحبت کردند.
محمدفرهاد عظیمی والی بلخ در ملاقاتی با وزیر زراعت،‌ راجع به تطبیق پروژه‌های زراعتی سخن گفت و از توجهاتی که در بخش زراعت و مالداری در بلخ شده، از وزیر زراعت تشکر کرد. آقای عظیمی گفت، کارهایی در بخش زراعت در ولایت بلخ صورت گرفته، اما نیاز است به بخش‌های ماهی‌پروری، مالداری، تطبیق پروژه‌های آبیاری در اطراف دریای آمو، توسعه‌ی باغداری توجه بیش‌تری شود تا سرمایه‌گذاری‌ها و اثرگذاری کارها در این زمینه‌ها افزایش یابد.
محمدافضل حدید، رییس شورای ولایتی بلخ در مراسم افتتاح ۳۰۰ ذخیره‌گاه پیاز در بلخ، با اعلام حمایت از تطبیق پروژه‌های زراعتی در این ولایت، خواهان افزایش در میزان توزیع تخم‌های اصلاح‌شده بذری و کود کیمیایی برای دهقانان ولایت بلخ شد و گفت که دهقانان بیش‌تری در این ولایت فعالیت دارند و باید زراعت در این ولایت مکانیزه شود و میزان قرضه‌دهی افزایش یابد. او هم‌چنان خواست که در سال آینده توجه بیش‌تر به مالداری شود و نیز از آب دریای آمو برای زراعت در بلخ استفاده شود.
همین طور غلام‌فاروق خپلواک، معاون مالی و اداری مقام ولایت بلخ در این مراسم روی سرمایه‌گذاری در بخش باغداری و ماهی‌پروری و تطبیق پروژه‌های آبیاری تاکید کرد و خواهان ادامه‌ی تطبیق پروژه‌ی مدیریت محصولات زراعتی در ولایت بلخ در سال آینده مالی شد.
داکتر انوارالحق احدی وزیر زراعت، آبیاری و مالداری در مراسم بهره‌برداری از ذخیره‌گاه‌های پیاز در ولایت بلخ گفت که وزارت زراعت نه تنها در بلخ، بلکه در سطح کشور امسال به ارزش ۶.۸ میلیارد افغانی،‌ پروژه مدیریت محصولات زراعتی را آغاز کرد که شامل هزاران ساختمان (کشمش‌خانه، ذخیره‌گاه پیاز و کچالو و سردخانه‌ی صفر انرژی سیب و انار و توزیع ماشین‌های خشک‌کننده‌ی میوه و سبزی) می‌شود. وزیر زراعت گفت که امسال در بلخ ۶۰۳ پروژه مدیریت محصولات زراعتی تطبیق شده است.
به قول آقای احدی، مجموع بودجه امسال وزارت زراعت برای ولایت بلخ ۶۸۳ میلیون افغانی بوده است که نزدیک به تمام پروژه‌های زراعتی امسال در این ولایت تکمیل شده است. وزیر زراعت گفت که در سال آینده ضمن این که پروژه‌ی مدیریت محصولات زراعتی در بلخ تداوم می‌یابد، در بخش‌های آبیاری و مالداری، خودکفایی در سکتور لبنیات و روی باغداری از طریق پروژه‌های مختلف توجه می‌شود تا سرمایه‌گذاری بیش‌تر شود و مؤثریت کارها افزایش یابد.
داکتر انوارالحق احدی وزیر زراعت، ‌آبیاری و مالداری در ملاقات با والی بلخ در روز سه‌شنبه سوم جدی ۱۳۹۹ گفت که در جریان سال روان مالی در ولایت بلخ در کنار دیگر پروژه‌های زراعتی تطبیق شده، مجموعاً ۶۰۳ پروژه در قالب مدیریت محصولات زراعتی به ارزش ۳۱۰ میلیون افغانی تطبیق گردیده است.
وزیر زراعت هم‌چنان افزود که در کنار تداوم مدیریت محصولات زراعتی در سال مالی آینده، شماری دیگر از پروژه‌ها نیز در ولایت بلخ تطبیق به زمینه‌های مختلف توجه خواهد شد.
افتتاح شبکه‌های آبیاری
وزیر زراعت چهار شبکه‌ی آبیاری را به ارزش بیش‌تر از ۷۰.۷۴ میلیون افغانی در ولسوالی دهدادی به بهره‌برداری سپرد. این شبکه‌ها، عبارت از شبکه‌های آبیاری قریه‌های چهل‌گزی، بابه‌کهنه حسین‌خیل، بابه‌قشقار و لنگرخانه‌ی خرد ولسوالی دهدادی است و در جریان یک سال گذشته ساخته شده است. ساخت این شبکه‌ها از سوی صندوق بین‌المللی برای انکشاف زراعت«IFAD» تمویل و تطبیق‌کننده‌ی آن پروژه‌ی زراعت و مالداری به اشتراک مردم«CLAP» و برنامه‌ی حمایت از اولویت ملی دوم«Snapp2»، که هر دو بخش‌هایی از وزارت زراعت‌اند.
تمویل شده و کار عملی آن توسط دو پروژه‌ی وزارت زراعت تکمیل گردیده است.
از جانب دیگر آقای احدی با گذاشتن سنگ تهداب، کار ساخت شبکه‌ی آبیاری قریه‌ی جرگه‌ی ولسوالی دهدادی را به هزینه‌ی ۱۱ میلیون و ۳۹۶ هزار و ۲۵۸.۵ افغانی افتتاح کرد.
بهره‌برداری از ۱۴۵ کشمش‌خانه
داکتر انوارالحق احدی وزیر زراعت، آبیاری و مالداری در ادامه سفرش به ولایت بلخ، در کنار افتتاح برخی از پروژه‌های دیگر زراعتی، ۱۴۵ کشمش‌خانه را در ولایت بلخ به بهره‌برداری سپرد.
این کشمش‌خانه‌ها در ولسوالی‌های نهرشاهی، دهدادی، شولگره، مارمل، چهاربولک، چمتال، دولت‌آباد، کشنده، بلخ، ‌کلدار و شورتپه ساخته شده است. هر یک از این کشمش‌خانه‌ها ظرفیت تبدیل ۱۰ تن انگور را به کشمش در یک نوبت دارند.
هزینه‌ی مجموعی ساخت ۱۴۵ کشمش‌خانه‌ی یادشده ۶۰ میلیون و هشت هزار و ۲۵۰ افغانی می‌شود.
این کشمش‌خانه‌ها برای باغداران ساخته شده و وزارت زراعت ۹۰ درصد هزینه‌ی آن را پرداخته است. مستفیدشونده‌گان تنها ۱۰ درصد هزینه را متقبل شده‌اند.
هدف از ساخت این کشمش‌خانه‌ها، زمینه‌سازی برای رشد اقتصاد باغداران و جلوگیری از فاسد شدن و یا فروش انگور به بهای اندک است.
بهره‌برداری از ۳۰۰ ذخیره‌گاه پیاز
داکتر انوارالحق احدی، ‌وزیر زراعت، آبیاری و مالداری در ادامه‌ی سفرش به ولایت بلخ، ۳۰۰ ذخیره‌گاه پیاز ساخته شده توسط پروژه‌ی مدیریت محصولات زراعتی را با افتتاح چند ذخیره‌گاه پیاز در ولسوالی دهدادی به بهره‌برداری سپرد.
این ذخیره‌گاه‌های پیاز در ۱۱ ولسوالی ولایت بلخ، با هزینه‌ی مجموعی ۱۴۷ میلیون و ۷۰۱ هزار و ۴۰۰ افغانی ساخته شده است.
معاون والی، رییس شورای ولایتی و شماری دیگر از مسوولان محلی ولایت بلخ و دهقانان، در این مراسم آقای احدی را همراهی می‌کردند.
دیدار از مسلخ تکمیل شده
داکتر انوارالحق احدی وزیر زراعت، آبیاری و مالداری در سفرش به ولایت بلخ با محمدفرهاد عظیمی والی و شماری دیگر از مسوولان محلی این ولایت، از مسلخ معیاری بلخ دیدار و نظارت کرد.
مسلخ ولایت بلخ، به هزینه‌ی شش میلیون دالر از کمک‌های بانک انکشاف آسیایی به صورت معیاری در ۲۵ جریب زمین ساخته شده است و آماده‌ی بهره‌برداری می‌باشد.
این مسلخ در هشت ساعت کار، ظرفیت ذبح و پروسس ۱۰۰ گاو و ۵۰۰ گوسفند را دارد.
ساخت و فعالیت مسلخ‌های معیاری باعث ایجاد فرصت‌های شغلی، بلند رفتن درآمد سکتور خصوصی و دولتی و بهبود محیط زیست می‌گردد و جلو کشتار حیوانات به شکل پراکنده و غیر معیاری را می‌گیرد.
باید گفت که ولایت بلخ یکی از ولایت‌های مهم زراعتی کشور است و در بخش‌های مالداری و تولید لبنیات و باغداری، از جمله تولید انار، نیز همواره جایگاه برتر تولیدی داشته است.

تازه ترین اخبار

شنبه ۱۴۰۳/۲/۱ - ۱۴:۱۴
Background image

سفر هیئت ریاست منابع بشری وزارت زراعت به ولایت ارزگان

۱ ثور ‍۱۴۰۳ هـ.ش

هیئتی از ریاست منابع وزارت زراعت، آبیاری و مالداری این وزارت به منظور ارزیابی کارمندان ریاست زراعت، آبیاری و مالدرای ولایت ارزگان به آن ولایت سفر کردند.
این هیئت مطابق. . .

شنبه ۱۴۰۳/۲/۱ - ۱۱:۵۴
Background image

کمپاین مجادله علیه ملخ با حضور معین زراعت و مالداری در ولایت کندز افتتاح گردید

 

کمپاین مجادله علیه ملخ  در ولایت کندز با حضور داشت مولوی صدراعظم عثمانی معین زراعت و مالداری وزارت زراعت، آبیاری و مالداری، ریچارد ترانچارد رئیس سازمان خوراک و زراعت ملل متحد در. . .

پنجشنبه ۱۴۰۳/۱/۳۰ - ۱۰:۴۶
Background image

اشتراک وزیر زراعت در مراسم دستاربندی حافظان قرآن کریم در فاریاب

۳۰ حمل ۱۴۰۳ ه‍.ش
مولوی عطاءالله عمری  وزیر زراعت، آبیاری و مالداری در مراسم لف دستار یازده تن از حافظان قرآن مجید از مدرسه خالد بن ولید در ولسوالی اندخوی ولایت فاریاب اشتراک نمود  و روی. . .

BACK TO NEWS