روز ملی نهال‌شانی؛ آغاز هم‌سویی با کمپین سبزسازی افغانستان

content_admin
سه‌شنبه ۱۳۹۸/۱۲/۲۰ - ۱۵:۱۴
روز ملی نهال‌شانی؛ آغاز هم‌سویی با کمپین سبزسازی افغانستان

۲۰ حوت ۱۳۹۸

از بیستم حوت، روز ملی نهال‌شانی، با راه‌اندازی کمپین ملی نهال‌شانی از سوی وزارت زراعت، آبیاری و مالداری، اداره‌ی ملی حفاظت از محیط‌‌زیست و شهرداری کابل، با غرس چند نهال در لیسه حبیبیه، تجلیل شد. بر اساس حکم رییس جمهور، بیستم حوت، روز ملی نهال‌شانی نام‌گذاری شده و کمپین ملی نهال‌شانی امسال در این روز، تحت شعار «هر افغان، یک روز، یک نهال» آغاز گردید.
نصیراحمد درانی وزیر زراعت، آبیاری و مالداری، در این مراسم گفت که امسال نزدیک به دو میلیون نهال از سوی وزارت زراعت تهیه شده است. آقای درانی افزود که این نهال‌ها به منظور سرسبزی به صورت رایگان در دست‌رس شهروندان قرار داده شده است. وزیر زراعت «زنده‌گی و اقتصاد» شهروندان را وابسته به پرورش نهال دانست: «نهال به تنهایی یک کلمه است، اما تاثیرات آن بر محیط‌‌زیست و تغییرات اقلیمی است. اقتصاد و زنده‌گی ما وابسته به همین است.»
نصیراحمد درانی به پی‌آمدهای منفی خشک‌سالی دو سال قبل نیز اشاره کرده افزود: «به خاطر این که از پی‌آمدهای بد تغییرات اقلیم، تخریب سیلاب‌ها، باران‌ها، خشک‌سالی و کمبود آب‌های زیرزمینی جلوگیری کنیم، باید محیط‌‌زیست مناسب داشته باشیم و محیط‌‌زیست مناسب هم با غرس نهال به میان می‌آید.» وزیر زراعت، آبیاری و مالداری به حفظ و مراقبت نهال‌ها نیز تاکید کرد و گفت که مسوولیت نگهداری و مراقبت از نهال‌ها تنها به دوش یک یا چند نهاد نیست و حکم اخیر رییس جمهور مبنی بر روز ملی نهال‌شانی، این مسوولیت را همه‌گانی کرده است.
هم‌چنین شاه‌زمان میوندی رییس اداره ملی حفاظت از محیط‌‌زیست، می‌گوید که افغانستان با مشکلات متعدد محیط‌‌زیستی مواجه است. آقای میوندی گفت که یگانه راه‌ موثر برای رفع این مشکلات، غرس نهال است. او گفت: «نهال‌شانی یکی از موثرترین شیوه‌هایی است که ما می‌توانیم به مشکلات محیط‌‌زیستی‌ای که مواجهیم، جواب بدهیم.»
شاه‌زمان میوندی گفت که حکم رییس‌جمهور مبنی‌بر نام‌گذاری بیستم حوت به عنوان روز ملی نهال‌شانی و هم‌چنین مسوولیت تمام نهادها و شهروندان در حفظ و مراقبت از نهال‌ها و جنگل‌ها، کار و فعالیت‌های بعدی اداره ملی حفاظت از محیط‌‌زیست را بیش‌تر هدف‌مند و مؤثر می‌سازد.
رییس اداره ملی حفاظت از محیط‌‌زیست می‌گوید که این اداره پس از این شیوه‌ها و تکنولوژی‌های جدیدی را به منظور موثریت بخشیدن به روند نهال‌شانی، معرفی می‌کند.
در همین حال، احمدذکی سرفراز شهردار کابل، می‌گوید که تصاویر فضایی نشان می‌دهد که کابل، در مقایسه با دیگر شهرهای مهم جهان دارای کم‌ترین پوشش سبز است. شهردار کابل در روز ملی نهال‌شانی گفت که در سال گذشته ۲۷ پارک در شهر کابل به منظور گسترش فضای سبز بازسازی، نهال‌شانی و طراحی کرده است. هم‌چنین سبز شدن حدود بیست‌‌هزار مترمربع گل‌دان کنار جاده، نصب سیستم آبیاری بارانی و قطره‌ای در برخی از پارک‌ها و کنار جاده‌ها و آبیاری مداوم حدود دو میلیون نهال از دیگر فعالیت‌های شهرداری کابل در طول سال جاری خورشیدی بوده است.
شهردار کابل یادآوری کرد: «تلاش کردیم تا در تفاهم با سکتور شهری، هدیره‌های چند زون کابل را تشخیص بدهیم و تلاش ما این است که امسال ان‌شاءالله در همکاری با وزارت زراعت و اداره ملی حفاظت از محیط‌زیست که در زون‌های شرق، شمال و جنوب هر کدام بیش‌تر از ۱۷۰هکتار زمین است را من‌حیث کمربند سبز شهری شکل بدهیم.» در مراسم نهال‌شانی، تیم آکسیجن که متشکل از نزدیک به ۶۰ جوان فعال در عرصه‌ی حفاظت از محیط‌‌زیست است نیز، با نمایش‌های نمادین، از شهروندان خواستند تا برای تنفس هوای پاک، نهال‌ غرس کنند. اعضای این تیم،‌ با سر دادن شعار «نهال غرس کن گر نفس‌خواهی»، به حفظ و مراقبت از نهال‌ها و جنگل‌ها تاکید کردند.

تازه ترین اخبار

پنجشنبه ۱۴۰۳/۱/۹ - ۱۳:۸
Background image

آموزشی دهی  و توزیع ۶۴۰ بوری شکر برای ۱۵۰ نفر از اعضای اتحادیه زنبورداران ولایت بدخشان

۹ حمل ۱۴۰۳ هـ.ش
ریاست زراعت، آبیاری و مالداری ولایت بدخشان در همکاری پروژه زنجيره ارزش محصولات زراعتی افغانستان برای ۱۵۰ نفراعضای اتحادیه زنبورداران ضمن تدویر برنامه آموزشی یک روزه. . .

پنجشنبه ۱۴۰۳/۱/۹ - ۱۳:۷
Background image

نشست مسوولان ریاست زراعت ولایت بادغیس با مسوولان موسسه ناروی در زون غرب

۹ حمل ۱۴۰۳ هـ.ش
 مولوی آخندزاده ملاعبدالحی منیر رئیس زراعت، آبیاری و مالداری ولایت بادغیس با رئیس موسسه ناروی در زون غرب ملاقات کرد.
 در ابتدا رئیس زراعت وضعیت زراعتی و مالداری را در. . .

پنجشنبه ۱۴۰۳/۱/۹ - ۱۳:۶
Background image

از وارد شدن ۹۷۰۰ کیلو خرمای بی‌کیفیت در ولایت فراه جلوگیری شد

۹ حمل ۱۴۰۳ هـ.ش
کارمندان ریاست حفاظه نباتات و قرنطین وزارت زراعت، آبیاری و مالداری از وارد کردن ۹۷۰۰ کیلوگرام خرمای بی‌کیفیت در بندرشیخ ابونصر فراهی ولایت فراه جلوگیری نمودند.
 قرار بود. . .

BACK TO NEWS