در آب‌ریزه‌های بدخشان نهال‌های بادام غرس می‌شود

mail-admin
سه‌شنبه ۱۳۹۸/۱۱/۸ - ۱۴:۵۷
در آب‌ریزه‌های بدخشان نهال‌های بادام غرس می‌شود

۸دلو ۱۳۹۸
ریاست زراعت، آبیاری و مالداری ولایت بدخشان، از آغاز روند نهال‌شانی در آب‌ریزه‌های این ولایت خبر داده است. در این آب‌ریزه‌ها نهال‌های بام غرس می‌شود.
ریاست زراعت بدخشان می‌افزاید که نهال‌های مثمر و غیرمثمر در آب‌ریزه‌های ولایات کندز، تخار و بدخشان غرس می‌شود. برنامه ساخت ‌آب‌ریزه‌ها و غرس نهال در آن، از طریق پروژه سکتوری حوزه دریایی پنج آمو قبلاً آغاز شده بود.
از طریق پروژه حوزه دریای پنج آمو، بیست‌ویک آب‌ریزه تا کنون در سه ولایت ساخته شده و کار شمار دیگری نیز جریان دارد. در این آب‌ریزه‌ها نهال‌های پسته، اکاسی، بید روسی و بادام غرس می‌شود. هم‌چنین گیاهان کوهی از قبیل زیره وحشی، هینگ وحشی و رشقه نیز کاشته می‌شود.
غرس نهال بادام در سه آب‌ریزه ولایت بدخشان، به داوطلبی گذاشته بود که در نتیجه شرکت «نرسری امید سبز» که توسط یک خانم رهبری می‌شود، برنده‌ی این داوطلبی شده است. این شرکت ۱۴ هزار نهال بادام برای غرس در آب‌ریزه‌های حیرتان کلان، کوچه‌حصار و پایین‌ شهر تهیه کرده است.
نهال‌هایی که روند غرس آن آغاز شده، پس از چهار سال به ثمر می‌رسند و تا ۱۵ سال حاصل‌ می‌دهند. هر نهال از سال چهارم تا ششم، به طور اوسط سالانه ۱.۵ کیلو گرام حاصل می‌دهد اما از سال ششم به بعد، میزان حاصلات آن سالانه به شش تا هفت کیلو گرام خواهد رسید.

تازه ترین اخبار

یکشنبه ۱۴۰۳/۵/۷ - ۱۱:۷
Background image

موسسه افغان اید پروژهای زراعتی و آبیاری‌اش را با وزارت زراعت شریک ساخت

طی جلسه‌ای در وزارت زراعت با حضور مولوی صدراعظم عثمانی معین زراعت و مالداری وزارت زراعت مسوولان  موسسه افغان اید طرح تطبیقی پروژهای‌شان را در بخش زراعتی، آبیاری و سایر بخش‌های مرتبط به. . .

شنبه ۱۴۰۳/۵/۶ - ۱۵:۳۹
Background image

توزیع خوراکه حیوانی را برای‌ ۶۰ فامیل مالدار در دو ولسوالی ولایت کابل 

۶ اسد ۱۴۰۳ هـ.ش
 ریاست زراعت در همکاری کمیته هالند به منظور  بخش رشد و انکشاف سکتور مالداری به ۶۰ فامیل مالدار در در ولسوالی‌های میربچه کوت و گلدره ولایت کابل خوراکه حیوانی توزیع کرده. . .

شنبه ۱۴۰۳/۵/۶ - ۱۵:۳۶
Background image

کنترول و بررسي از مراکز جمع آوري پشم و کشمیره ولسوالی بغلان مرکزی

۶ اسد ۱۴۰۳ هـ.ش
 کارمندان ریاست زراعت، آبیاری و مالداری ولایت بغلان از ۲۶ مرکز جمع آوری پشم و کشمیره که  به همکاري دفتر کمیته هالند براي افغانستان و کمک مالي دفتر دی آی ایجاد شده است. . .

BACK TO NEWS