حاصل چهارمغز بدخشان به شش هزار تن رسید

content_admin
یکشنبه ۱۳۹۸/۸/۲۶ - ۱۰:۹
حاصل چهارمغز بدخشان به شش هزار تن رسید

مسوولان ریاست زراعت، آبیاری و مالداری ولایت بدخشان می‌گویند حاصلات چهارمغز این ولایت در مقایسه به سال گذشته بی‌پیشینه بوده و سه‌برابر افزایش یافته است.
نصیراحمد احمدی آمر امور زراعتی ولایت بدخشان می‌گوید که باغداران بدخشان در سال جاری شش هزار و ۲۶۸ هزار تن چهارمغز از باغ‌های چهارمغز حاصل گرفته‌اند. به گفته‌ی وی این رقم نسبت به سال گذشته افزایش قابل ملاحظه را نشان می‌دهد. نظر به آمار موجود میزان تولید چهارمغز در سال‌ گذشته تا دو هزار تُن تفاوت دارد، در سال جاری این میزان به شش هزار تن رسیده است.
آمر امور زراعتی بدخشان افزود که در پی تشویق و حمایت وزارت زراعت آبیاری و مالداری و ظرفیت‌سازی، ایجاد انجمن‌های میوه‌های خشک و همکاری با مردم در بخش باغداری برای پرورش درختان چهارمغز طی سال‌های اخیر و مساعد شدن شرایط محیطی، حاصلات چهارمغز را در مقایسه با سال گذشته سه برابر افزایش یافته است.
باغداران بدخشان نیز می‌گویند، حاصلات چهارمغز در مقایسه با سال‌های گذشته افزایش چشم‌گیر دارد و این محصول به بازارهای داخلی و خارجی صادر می‌شود که قیمت یک سیر آن از ۷۰۰ افغانی شروع و به یک هزار افغانی می‌رسد.
به گفته آگاهان چهارمغز از تولیدات با ارزش اقتصادی در بدخشان است که در صورت توجه حکومت برای مدیریت امور تولید، پروسس و بسته‌بندی و بازاریابی، این میوه می‌تواند در توسعه‌ی اقتصاد محلی کمک کند.

بدخشان از ولایت‌هایی است که با داشتن درختان پرثمر چهارمغز و آب و هوای مناسب بیش‌ترین درختان چهارمغز را دارد و میزان حاصلات آن نیز بی‌سابقه است.

تازه ترین اخبار

جمعه ۱۴۰۳/۲/۷ - ۱۴:۷
Background image

اشتراک موسسات فعال در سکتور زراعت در نمایشگاه بهاری محصولات زراعتی

نمایشگاه بهاری محصولات زراعتی با شعار «زمینه سازی بنیادی به زراعت زمینه ساز خوکفایی افغانستان» در بادام باغ کابل از ۱۲ الی ۱۵ ثور برگذار می‌شود، که در این نمایشگاه موسسات همکار وزارت. . .

جمعه ۱۴۰۳/۲/۷ - ۱۴:۱
Background image

ملاقات معین زراعت و مالداری با مسوولان دفتر"تی. ام. آی"

مولوی صدراعظم عثمانی معین زراعت و مالداری وزارت زراعت، آبیاری و مالداری با محمد حامد امیری مسوول عملیاتی و شماری از مسوولان دیگر دفتر "تی. ام. آی" پیرامون ساخت فارم‌های مالداری گفتگو. . .

جمعه ۱۴۰۳/۲/۷ - ۱۳:۱۷
Background image

معین زراعت و مالداری با مسوولان "بنیاد آغاخان" دیدار کرد

مولوی صدراعظم عثمانی معین زراعت و مالداری وزارت زراعت، آبیاری و مالداری با مسوولان "بنیاد آغاخان" دیدار و پیرامون اشتراک در نمایشگاه ملی بادام باغ گفتگو نمود.
مولوی صدراعظم عثمانی در. . .

BACK TO NEWS