احداث ۱۰۰جریب باغ متراکم از طریق پروژه انکشاف زنجیره ارزش باغداری در ننگرهار

mail-admin
شنبه ۱۴۰۰/۴/۱۲ - ۱۶:۲۶
احداث ۱۰۰جریب باغ متراکم از طریق پروژه انکشاف زنجیره ارزش باغداری در ننگرهار

۱۲سرطان ۱۴۰۰
وزارت زراعت، آبیاری و مالداری، از طریق پروژه سکتوری انکشاف زنجیره ارزش باغداری،HVCDSP، طی دو سال گذشته 45 باغ ستروس شامل لیمو و مالته در بیشتر از صد جریب زمین در ولسوالی‌های بهسود، بتی‌کوت، کوزکنر و کامه ولایت ننگرهار احداث کرده است. این باغ‌ها برای ۵۹ تن از دهقانان این ولایت احداث گردیده است. این باغ‌ها تا سه سال آینده به ثمر خواهد رسید.
این باغ‌ها به گونه‌ی مسلکی احداث شده و با باغ‌هایی که به شکل سنتی احداث می‌شوند، تفاوت‌ زیاد دارند. باغ‌های متراکم پس از مدت دو سال حاصل می‌دهند اما باغ‌هایی که به گونه سنتی توسط خود دهقانان احداث می‌شوند، حدود پنج سال زمان می‌برد تا به ثمر برسند. باغ‌های متراکم در مقایسه با باغ‌های سنتی، بیست برابر حاصلات بیشتر دارند.
از باغ‌های احداث شده توسط پروژه سکتوری انکشاف زنجیره ارزشی باغداری در ننگرهار، 560 زن و 460 مرد به صورت مستقیم و هم‌چنین 1575 مرد و 1763 خانم دیگر به صورت غیرمستقیم بهره‌مند می‌شوند.
باغ‌های متراکم از یک‌جانب باعث افزایش حاصلات می‌شود و از سوی دیگر به کاهش حرارت منطقه کمک می‌‌‌کند.
پروژه سکتوری انکشاف زنجیره ارزش باغداری، در بخش‌های احداث زیربناهای جدید، بهبود زنجیره ارزشی محصولات باغداری، ارتقای ظرفیت زراعت‌پیشگان، توسعه صادرات محصولات باغداری در یازده ولایت افغانستان فعالیت دارد. این پروژه از سوی بانک انکشاف آسیایی،ADB، تمویل و توسط وزارت زراعت، آبیاری و مالداری تطبیق می‌گردد.
طی دو سال گذشته، از طریق این پروژه باغ‌های مختلف متراکم شامل ستروس، خُرما، ناک و سیب به گونه‌ی مسلکی در ولایت‌های ننگرهار، کنر، لغمان، خوست، لوگر، غزنی، کابل، پکتیا، پکتیکا، بامیان و میدان وردگ احداث شده‌اند.

تازه ترین اخبار

پنجشنبه ۱۴۰۳/۱/۹ - ۱۳:۸
Background image

آموزشی دهی  و توزیع ۶۴۰ بوری شکر برای ۱۵۰ نفر از اعضای اتحادیه زنبورداران ولایت بدخشان

۹ حمل ۱۴۰۳ هـ.ش
ریاست زراعت، آبیاری و مالداری ولایت بدخشان در همکاری پروژه زنجيره ارزش محصولات زراعتی افغانستان برای ۱۵۰ نفراعضای اتحادیه زنبورداران ضمن تدویر برنامه آموزشی یک روزه. . .

پنجشنبه ۱۴۰۳/۱/۹ - ۱۳:۷
Background image

نشست مسوولان ریاست زراعت ولایت بادغیس با مسوولان موسسه ناروی در زون غرب

۹ حمل ۱۴۰۳ هـ.ش
 مولوی آخندزاده ملاعبدالحی منیر رئیس زراعت، آبیاری و مالداری ولایت بادغیس با رئیس موسسه ناروی در زون غرب ملاقات کرد.
 در ابتدا رئیس زراعت وضعیت زراعتی و مالداری را در. . .

پنجشنبه ۱۴۰۳/۱/۹ - ۱۳:۶
Background image

از وارد شدن ۹۷۰۰ کیلو خرمای بی‌کیفیت در ولایت فراه جلوگیری شد

۹ حمل ۱۴۰۳ هـ.ش
کارمندان ریاست حفاظه نباتات و قرنطین وزارت زراعت، آبیاری و مالداری از وارد کردن ۹۷۰۰ کیلوگرام خرمای بی‌کیفیت در بندرشیخ ابونصر فراهی ولایت فراه جلوگیری نمودند.
 قرار بود. . .

BACK TO NEWS