۶.۶ میلیون نهال جلغوزه و ۳.۵ میلیون نهال پسته، در سال جاری غرس شده است

content_admin
پنجشنبه ۱۳۹۸/۶/۲۱ - ۲۰:۱۳
۶.۶ میلیون نهال جلغوزه و ۳.۵ میلیون نهال پسته، در سال جاری غرس شده است

۲۱ سنبله ۱۳۹۸
«نشست ملی توسعه تولیدات و صادرات جلغوزه و پسته افغانستان به بازارهای جهانی» روز پنجشنبه با حضور مقام‌های دولتی، رییسان اتاق‌های تجارت، متخصصان پسته و جلغوزه، باغداران و سرمایه‌گذاران، از سوی ریاست عمومی اداره امور ریاست جمهوری در مرکز اطلاعات و رسانه‌های حکومت برگزار شد.
حشمت‌الله غفوری معین آبیاری و منابع طبیعی وزارت زراعت در این نشست گفت که جنگل‌های جلغوزه در نُه ولایت وجود دارد و تا این دم، ۴۴ هزار هکتار زمین را احتوا می‌کند که با تلاش‌های وزارت زراعت، این میزان در حال افزایش نیز هست.
آقای غفوری گفت که سال گذشته از جنگل‌های جلغوزه‌ی کشور بیش از
۲۳ هزار تن حاصل به دست آمده است.
او گفت وزارت زراعت در سال جاری، به منظور افزایش حاصلات و گسترش جنگل‌ها،
۶.۶ میلیون نهال جلغوزه و ۳.۵ میلیون نهال پسته غرس کرده است.
معین آبیاری و منابع طبیعی وزارت زراعت افزود که افزون بر جلغوزه، پسته نیز از محصولات عمده زراعتی در افغانستان به شمار می‌رود و در حال حاضر در شمال کشور در
۱۱ ولایت به شمول هرات شانده می‌شود و حاصل می‌دهد. او گفت که همین اکنون افغانستان سه هزار و ۵۷۱ هکتار جنگل دارد و سال گذشته بیش از ۲۵ هزار تن پسته از این جنگل‌ها به دست آمده است.
غفوری گفت وزارت زراعت بزرگ‌ترین باغ پسته را در زمینی به مساحت
۳۰ هزار هکتار، در آینده نزدیک در هرات ایجاد می‌کند و هم‌چنان قرار است ۱۰ هزار هکتار باغ پسته در دیگر ولایت‌ها نیز ساخته شود.
در همین حال خان‌ولی بشرمل، معاون تخنیکی اداره امور گفت که در این نشست بر سر احیای جنگل‌های پسته و جلغوزه، ایجاد جنگل‌های تازه، جمع‌آوری و بسته‌بندی معیاری و صادرات این دو محصول به بازارهای جهانی، بحث صورت می‌گیرد تا نتایج آن به مقام ریاست جمهوری پیشکش گردد.
آقای بشرمل با تأکید بر ضرورت مشارکت بین مردم و حکومت افزود که نیاز است تا میزان تولیدات پسته در شمال و جلغوزه در جنوب کشور، انکشاف یابد.
در همین حال اجمل‌حمید عبدالرحیمزی، معین وزارت صنعت و تجارت با اشاره به افزایش میزان صادرات گفت، که صادرات افغانستان در چهار سال گذشته
۵۷ درصد افزایش یافته است. او افزود که جلغوزه، پسته و زعفران از اقلام مهم صادراتی افغانستان است و در حال حاضر از ۱۶ کشور جهان تقاضا برای خرید جلغوزه وجود دارد.
او گفت که وزارت صنعت و تجارت در تلاش افزایش صادرات افغانستان است و قرار است تا ختم سال روان، میزان مجموعی صادرات به حدود یک میلیارد دالر برسد.
هم‌چنان خان‌جان الکوزی، معاون اتاق تجارت و سرمایه‌گذاری افغانستان در این نشست با سپاس‌گزاری از توجه رییس جمهور به سکتور خصوصی گفت وعده‌هایی که از سوی رییس جمهور به این سکتور صورت گرفته بود، به ویژه در بخش تولیدات داخلی عملی شده است.
او به نماینده‌گی از سکتور خصوصی اطمینان داد که در زمینه‌ی افزایش میزان تولید، پروسس و صادرات محصولات داخلی تلاش می‌شود.
پسته و جلغوزه در افغانستان به پیمانه‌ی وسیع تولید می‌شود. از اثر توجه خاص رییس جمهور، اخیراً از قاچاق جلغوزه به کشورهای همسایه جلوگیری شده است و در حال حاضر این محصول از طریق دهلیزهای هوایی و بندرهای کشور، با نام افغانستان به بازارهای جهان صادر می‌شود.

تازه ترین اخبار

چهارشنبه ۱۴۰۳/۲/۵ - ۱۶:۱۷
Background image

ورکشاپ پلان‌گذاری نباتات تابستانی زون مرکزی دایر گردید

۵ ثور ۱۴۰۳ هـ.ش
ریاست عمومی تحقیقات وزارت زراعت، آبیاری و مالداری به‌ همکاری دفتر سازمان خوراک و غذا سازمان ملل، ورکشاپ پلانگذاری نباتات تابستانی زون مرکزی را برگزار نمود.
مولوی صدراعظم. . .

چهارشنبه ۱۴۰۳/۲/۵ - ۱۲:۳۹
Background image

تاکید معین مالی و اداری بر فعال سازی فابریکه لبینات ریشخور

۵ ثور ۱۴۰۳ هـ.ش
ملا آغاجان آخوند «حاجی سالم» معین مالی و اداری وزارت زراعت، آبیاری و مالداری از فابریکه پروسس لبنیات واقع در ساحه ریشخور ولایت کابل بازدید و تاکید بر فعال سازی آن کرد.
م. . .

چهارشنبه ۱۴۰۳/۲/۵ - ۱۱:۴۶
Background image

نظارت از جریان کار اعمار چکدم  در قریه ماتو سینی ولسوالی قیصار ولایت فاریاب

کارمندان ریاست زراعت، آبیاری و مالداری ولایت فاریاب از جریان پیشرفت کار پروژه آبیاری اعمار چکدم قریه ماتو سینی ولسوالی قیصار با حضور نماینده‌گان مقام ولایت، ریاست‌های شهرسازی و اقتصاد. . .

BACK TO NEWS