کمپاین سرتاسری نهال‌شانی با شعار غرس نهال محو خشک سالی آغاز گردید

user-admin
سه‌شنبه ۱۴۰۲/۱۲/۱۵ - ۱۶:۳۴
د نیالګي کېښودل وچکالۍ له منځه وړل شعار سره د نيالګيو اېښودلو ملي کمپاين پيل شو

۱۵ حوت ۱۴۰۲هـ.ش

کمپاین سرتاسری نهال شانی به پیشواز سال ۱۴۰۳ از سوی وزارت زراعت، آبیاری و مالداری با حضور معاون سیاسی رئیس الوزار، رهبری وزارت زراعت و شماری از مقامات عالی رتبه امارت اسلامی افغانستان در بادام باغ کابل با شعار غرس نهال محو خشکسالی افتتاح گردید.
کمپاین ملی نهال‌شانی با اشتراک و سخنرانی مولوی عبدالکبیر معاون ریاست الوزراء، مولوی عطاءالله ‌عمری وزیر زراعت، آبیاری و مالداری، مولوی صدراعظم عثمانی معین زراعت و مالداری، مولوی بازمحمد فیضان معین آبیای و منابع طبیعی، داکتر عبدالطیف نظری معین مسکلی وزارت اقتصاد، مولوی عبدالوکیل متوکل رئیس سرسبزی و حفظ ساحات سبز شاروالی کابل، مولوی عبدالحکیم حقانی معین وزارت شهداء و معلولین، مولوی سیداحمد شهید خیل معین وزارت امر بلمعروف و نهی عن المنکر، خان  محمد فروتن رئیس اتاق زراعت  و مالداری، مولوی نصرت الله طلحه رئیس عمومی انستیتوت تحقیقات، مولوی عبدالاحد خلیل رئیس عمومی منابع طبیعی، مولوی مفتاح الدین متقی رئیس دعوت و ارشاد وزارت زراعت آغاز گردید.
مولوی عبدالکبیر معاون سیاسی ریاست الوزراء در مورد مسوولیت‌های اجتماعی شهروندان و کارمندان امارت صحبت نموده و غرس نهال و حفاظت از آن  را مسوولیت اسلامی، انسانی و اجتماعی هر شهروند خواند"غرس و حفاظت از نهال مسوولیت شرعی و وجدانی می‌باشد که برای شگوفایی، سرسبزی، هوای پاک، تولید  اکسیجن، کاهش خطرات اقلیمی، افزایش سرمایه‌های طبیعی، افزایش جنگلات موثر می‎‌باشد، پلان‌های امارت برای اعمار بندهای کوچک و بزرگ، آوردن آب از دریای پنجشیر به کابل، میکانیزه سازی زراعت، افزایش حاصلات مالداران، باغداران، صنعت کاران متمرکز می‌باشد، در این دو سال فعالیت‌های چشمگیری صورت گرفته و در سال‌های آینده از این بهتر خواهد شد، از شما مردم می‌خواهیم که غرس نهال و نگهداری آن را وجیه دینی و وجدانی خود  شمرده در این پروسه سهیم شوید".
در همین حال مولوی عطاءالله‌ عمری وزیر زراعت وظایف وزارت زراعت، آبیاری و مالداری را در پنج  بخش زراعت، آبیاری، مالداری، مدیریت اراضی و منابع طبیعی بیان کرده و از تلاش‌های این وزارت در دو سال اخیر جهت مدیریت سالم زراعت و گسترش ساحات جنگلی در کشور سخن زد:" در دو سال گذشته توانستیم سکتور زراعت را مدیریت سالم نمائیم، ساحات جنگلی را از دو نیم فیصد  به ۵ فیصد رساندیم، صدها چکدم و بند آبگردان ساختیم تا آب مدیریت شود، مالداران را تشویق به مالداری عصری نمودیم ، بیش از ۸۲ میلیون نهال در همکاری سکتور خصوصی و اتحادیه‌ها تولید و به مردم عرضه نمودیم و غرس گردیده است، این نهال‌ها مثمر و غیر مثمر می‌باشد".
وزیر زراعت از مردم خواست که در پروسه نهال شانی سهیم شوند و در اطراف خانه، حویلی و منطقه خود را نهال بشانند.
وزیر زراعت همچنان از جامعه جهانی و سازمان‌های کمک رسان جهانی خواست که در سرسبزی و کاهش خطرات تغییر اقلیم با  وزارت زراعت همکاری نمایند تا در این بخش فعالیت مثبت و موثر صورت گیرد.
کمپاین نهال‌شانی به پیشواز بهار سال ۱۴۰۳  در فارم ابریزه بادام باغ افتتاح گردید که قرار است  این برنامه در ۳۴ ولایت افغانستان راه‌اندازی شود و میلیون‌ها نهال بخاطر سرسبزی وطن غرس گردد.

تازه ترین اخبار

یکشنبه ۱۴۰۳/۵/۷ - ۱۵:۵
Background image

سفر رییس انسجام و جمع آوری عشر وزارت زراعت به ولایت جوزجان 

۷ اسد  ۱۴۰۳ هـ.ش
مولوی نصرالله مظهری رییس انسجام و جمع آوری عشر وزارت زراعت، آبیاری و مالداری به منظور نظارت و بررسی از روند جمع آوری عشر و زکات به ولایت جوزجان سفر کرده است.
این هیئت. . .

یکشنبه ۱۴۰۳/۵/۷ - ۱۳:۴
Background image

نظارت از ادویه فروشی و کلنیک‌های حیوانی ولسوالی فیض آباد ولایت جوزجان

۷ اسد ۱۴۰۳ هـ.ش
از کلینیک‌های سکتور خصوصی، استیشن‌های القاح مصنوعی، ادویه فروشی‌های حیوانی و فارم‌های مرغداری ولسوالی فیض آباد ولایت جوزجان نظارت و کنترول بعمل آمد.
کارمندان ریاست زراعت. . .

یکشنبه ۱۴۰۳/۵/۷ - ۱۱:۷
Background image

موسسه افغان اید پروژهای زراعتی و آبیاری‌اش را با وزارت زراعت شریک ساخت

طی جلسه‌ای در وزارت زراعت با حضور مولوی صدراعظم عثمانی معین زراعت و مالداری وزارت زراعت مسوولان  موسسه افغان اید طرح تطبیقی پروژهای‌شان را در بخش زراعتی، آبیاری و سایر بخش‌های مرتبط به. . .

BACK TO NEWS