وضعیت اقتصادی کوپراتیف‌های زراعتی بهتر شده است

mail-admin
شنبه ۱۳۹۹/۴/۱۴ - ۱۲:۵۹
وضعیت اقتصادی کوپراتیف‌های زراعتی بهتر شده است


۱۴ سرطان ۱۳۹۹
هم‌زمان با فرارسیدن اولین شنبه ماه جولای، روز جهانی کوپراتیف‌ها، وزارت زراعت، آبیاری و مالداری، با افزایش تسهیل زمینه‌های ایجاد کوپراتیف‌های زراعتی و خدمات مشورتی به این نهادها، می‌گوید که وضعیت مالی کوپراتیف‌های زراعتی نسبت به گذشته بهتر شده است.
وزارت زراعت می‌گوید که در حال حاضر، بیش از ۱۵۰ کوپراتیف زراعتی در تمام کشور فعال‌اند که ۸۰ درصدشان در سه سال اخیر، و به دلیل بهتر شدن خدمات مشورتی از سوی وزارت زراعت، ایجاد شده‌اند. این وزارت می‌گوید که بنیه‌های اقتصادی کوپراتیف‌ها، رشد کرده است و حالا این کوپراتیف‌ها توان‌مندی‌های حمایتی از اعضای خودشان را بیش‌تر از گذشته دارند.
عبدالرازق مجددی رییس کوپراتیف‌ها در وزارت زراعت، آبیاری و مالداری می‌گوید که وضعیت اقتصادی کوپراتیف‌ها امسال بیش‌تر از گذشته بهبود یافته و این می‌تواند در رشد بیش‌تر تولید و عرضه توسط دهقانان و مالداران، نقش ارزنده‌ای بازی کند. او گفت، «پیش از این سرمایه‌ی سهم یک عضو، در حدود ۵۰۰ افغانی بود، اما حالا تا ۳۰ هزار و ۴۰ هزار افغانی می‌رسد که اگر به طور متوسط اعضای یک کوپراتیف ۲۰۰ نفر باشد، در کنار این که یک نهاد حامی اعضا با کار ثمربخش ایجاد شده، یک سرمایه‌ی کلان برای حمایت از دهقانان و مالداران نیز ایجاد کرده‌اند.»
رییس کوپراتیف‌ها در وزارت زراعت گفت که در سال ۱۳۹۶ در تمامی کشور ۳۰ کوپراتیف زراعتی فعال بود،‌ اما امروز در کشور بیش‌تر از ۱۵۰ کوپراتیف فعال وجود دارد. او در ادامه افزود: «خبر خوب این است که وضعیت اقتصادی این کوپراتیف‌ها بهتر شده است و نسبت به گذشته، بنیه‌های اقتصادی‌شان قدرت‌مندتر گردیده است.»
کوپراتیف زراعتی، به ساختار اجتماعی و نهاد مستقل مربوط به دهقانان و مالداران گفته می‌شود که با عضویت حداقل ۱۱ دهقان یا مالدار، ایجاد می‌گردد. این نهاد دارای ساختاری تعریف‌شده و رهبری مستقل توسط خودشان است. این نهاد خودگران، از اعضایش حق‌العضویت جمع‌آوری و آن را به هدف افزایش سرمایه، در بخش‌های مختلف معمولاً زراعتی سرمایه‌گذاری می‌کند. سرمایه و درآمد آن سهم تعریف‌شده‌ی اعضا است و پس از بازگرداندن حق‌العضویت به اعضا، از این سرمایه در جهت همکاری در رشد کاروبار اعضای کوپراتیف، استفاده می‌شود.
حق‌العضویت اعضای این کوپراتیف‌ها، در بخش‌های زراعتی، مانند خریدوفروش کود کیمیایی، تخم‌های اصلاح‌شده، وسایل زراعتی و دیگر بخش‌های مالداری توسط کوپراتیف یادشده سرمایه‌گذاری می‌شود.
رییس کوپراتیف‌ها در وزارت زراعت که مسوولیت تسهیل فعالیت و عرضه‌ی خدمات مشورتی به این نهادهای مستقل را دارد، می‌گوید که گردهم‌آیی دهقانان در چارچوب این کوپراتیف‌ها، باعث درمیان‌گذاری تجربه و دانش زراعتی و مالداری میان دهقانان و مالداران و در نهایت باعث بهبود کاروبار آنان می‌گردد، چنان‌که تا امروز نیز این دست‌آورد را این نهادها داشته‌اند.
باید گفت که همه ساله در نخستین شنبه‌ی ماه جولای، روز بین‌المللی کوپراتیف‌ها، گرامی داشته می‌شود.

 

تازه ترین اخبار

چهارشنبه ۱۴۰۳/۲/۵ - ۱۶:۱۷
Background image

ورکشاپ پلان‌گذاری نباتات تابستانی زون مرکزی دایر گردید

۵ ثور ۱۴۰۳ هـ.ش
ریاست عمومی تحقیقات وزارت زراعت، آبیاری و مالداری به‌ همکاری دفتر سازمان خوراک و غذا سازمان ملل، ورکشاپ پلانگذاری نباتات تابستانی زون مرکزی را برگزار نمود.
مولوی صدراعظم. . .

چهارشنبه ۱۴۰۳/۲/۵ - ۱۲:۳۹
Background image

تاکید معین مالی و اداری بر فعال سازی فابریکه لبینات ریشخور

۵ ثور ۱۴۰۳ هـ.ش
ملا آغاجان آخوند «حاجی سالم» معین مالی و اداری وزارت زراعت، آبیاری و مالداری از فابریکه پروسس لبنیات واقع در ساحه ریشخور ولایت کابل بازدید و تاکید بر فعال سازی آن کرد.
م. . .

چهارشنبه ۱۴۰۳/۲/۵ - ۱۱:۴۶
Background image

نظارت از جریان کار اعمار چکدم  در قریه ماتو سینی ولسوالی قیصار ولایت فاریاب

کارمندان ریاست زراعت، آبیاری و مالداری ولایت فاریاب از جریان پیشرفت کار پروژه آبیاری اعمار چکدم قریه ماتو سینی ولسوالی قیصار با حضور نماینده‌گان مقام ولایت، ریاست‌های شهرسازی و اقتصاد. . .

BACK TO NEWS