وزیر زراعت: شرایط قرضه‌دهی را سهل‌تر می‌سازیم

qiam_amin
چهارشنبه ۱۴۰۰/۵/۱۳ - ۱۶:۴۵
وزیر زراعت: شرایط قرضه‌دهی را سهل‌تر می‌سازیم

13 اسد 1400
داکتر انوارالحق احدی وزیر زراعت، آبیاری و مالداری، می‌گوید که این وزارت در نظر دارد تا شرایط قرضه‌دهی به دهقانان و متشبثان زراعتی را ساده‌تر بسازد.
آقای احدی امروز در «نشست دسترسی به تمویل مالی و بازاریابی محصولات زراعتی» گفت که یکی از اهداف این نشست، ساده‌سازی قرضه‌دهی است. آقای احدی گفت: «این محفل به منظور تسهیل بیشتر قرضه‌دهی برای دهقانان، باغداران، مالداران و تمام قرضه‌گیرنده‌های صندوق انکشاف زراعت راه‌اندازی شده‌است.»
وزیر زراعت، آبیاری و مالداری با بیان این‌که صندوق انکشاف زراعت در مقایسه با بانک‌ها از قرضه‌گیرنده‌ها سود کم‌تری می‌گیرد، افزود: «توزیع قرضه یکی از موارد عمده برای پیشرفت هر بخش و نهاد اقتصادی می‌باشد و در دنیا سابقه دیرینه‌ دارد. هر نهاد و شرکتی که بخواهد کاری را مؤثر و زودتر انجام دهد، نیاز است که قرضه بگیرد. صندوق انکشاف زراعت افغانستان از زمان آغاز فعالیتش تاکنون فعالیت‌های ثمربخشی را انجام داده و دهقانان را یاری رسانده است.»
انوارالحق احدی با ابراز امیدواری در مورد این‌که روزی صندوق انکشاف زراعت به یک بانک قرضه‌دهنده مبدل شود، گفت که کارمندان صندوق انکشاف زراعت، ADF، تجارب کاری‌شان بیشتر شده و روندکارشان نیز نسبت به گذشته بهتر و مؤثرتر گردیده است.
وزیر زراعت گفت: «این صندوق از زمان فعالیتش تاکنون بیش از ۱۸۰۰ میلیون افغانی قرضه داده، چندی قبل ۹۰۰ میلیون افغانی را منظور کردیم تا به دهقانان پرداخته شود. ما متهعد به همکاری و حمایت از دهقانان می‌باشیم. قرضه‌گیرنده‌ها نیز به شرایط بانک پابند باشند و پول را در زمان معین آن پرداخت کنند.»
داکتر انوارالحق احدی با تأکید بر این‌که انکشاف زراعت هدف عمده‌ دولت است، افزود: «در آینده شرایط قرضه‌دهی را سهل می‌سازیم. در خدمت شما قرار داریم تا زندهگی دهقانان بهتر شود. مردم بامیان معامله خوب‌تری دارند، روی این موارد امروز بحث کنید. تاریخ معامله را در نظر بگیرید، در زمان معین پرداخت کنید.»
هم‌چنین داکتر ضیاءالرحمان ضیاء، معین کمیسیون مستقل حل منازعات و ارتباط مردم با دولت، می‌گوید که رهبری دولت بالای انکشاف زراعت توجه زیاد دارد. آقای ضیا نیز نسبت به سهل شدن شرایط قرضه‌دهی توسط صندوق انکشاف زراعت ابراز امیدواری کرده گفت: «خانواده دهقان نیاز به حمایت دارد، انتظار داریم که با دهقانان بیشتر کار شود.»
در همین ‌حال، داکتر ایمل آرمان، رییس هیأت عامل صندوق انکشاف زراعت، می‌گوید که در این نشست دهقانان از ولایت‌ها و نماینده‌گان بخش‌های مختلف زراعتی، مالداری و مرغ‌داری شرکت کرده‌اند. او گفت: «اشتراک‌کنندهگان این نشست از ولایت‌های مختلف چون بامیان، هرات، لوگر، بلخ، کابل و قندهار می‌باشند. بیشتر آن از اتحادیه مرغ‌داری، ماهی‌پروری، دهقانان و باغ‌داران می‌باشند. این نشست به منظور ارزیابی وضعیت موجود و تقدیر از مشترکان برگزار شده است.»
آقای آرمان می‌گوید که فعالیت‌های صندوق انکشاف زراعت در حال بهبود است و در دو سال گذشته چهار میلیارد افغانی به دهقانان قرضه داده است. او گفت که بیشترین قرضه را بامیانی‌ها دریافت و به‌موقع بازپرداخت کرده‌اند.
ایمل آرمان گفت که از زمان آغاز به فعالیت صندوق انکشاف زراعت تاکنون، یک میلیارد و ۶ میلیون افغانی به ۱۵ ‌هزار دهقان بامیانی توزیع شده است. به گفته او، بامیان یکی از تولیدکننده‌گان مهم کچالو است و دهقانان این ولایت به وقت معین پول را پرداخت می‌کنند.
داکتر ایمل آرمان هم‌چنین گفت: «اعتماد مردم نسبت به دولت زیاد شده، میزان توزیع قرضه را از این بیشتر می‌سازیم.» آقای آرمان تأکید کرد که شرایط قرضه‌دهی به حدی سهل شده که در یک هفته به درخواست‌کننده‌ها پول داده می‌شود.
قربان‌علی حقجو، رییس عمومی کوپراتیف‌های زراعتی بامیان، می‌گوید که قرضه‌های صندوق انکشاف زراعت خیلی مؤثر تمام شده و به‌ویژه در زمان قرنطین، دهقانان این ولایت ۲۰۰ میلیون افغانی قرضه گرفتند و توانستند خود را از فقر و تنگ‌دستی نجات دهند. او تأکید کرد که پول از سوی صندوق انکشاف زراعت به‌سادهگی و آسانی به خود دهقان می‌رسد.
این نشست با توزیع تقدیرنامه‌ و تحایفی از سوی رهبری سکتور زراعت و دهقانان به یک‌دیگر پایان یافت
 

تازه ترین اخبار

پنجشنبه ۱۴۰۳/۱/۹ - ۱۳:۸
Background image

آموزشی دهی  و توزیع ۶۴۰ بوری شکر برای ۱۵۰ نفر از اعضای اتحادیه زنبورداران ولایت بدخشان

۹ حمل ۱۴۰۳ هـ.ش
ریاست زراعت، آبیاری و مالداری ولایت بدخشان در همکاری پروژه زنجيره ارزش محصولات زراعتی افغانستان برای ۱۵۰ نفراعضای اتحادیه زنبورداران ضمن تدویر برنامه آموزشی یک روزه. . .

پنجشنبه ۱۴۰۳/۱/۹ - ۱۳:۷
Background image

نشست مسوولان ریاست زراعت ولایت بادغیس با مسوولان موسسه ناروی در زون غرب

۹ حمل ۱۴۰۳ هـ.ش
 مولوی آخندزاده ملاعبدالحی منیر رئیس زراعت، آبیاری و مالداری ولایت بادغیس با رئیس موسسه ناروی در زون غرب ملاقات کرد.
 در ابتدا رئیس زراعت وضعیت زراعتی و مالداری را در. . .

پنجشنبه ۱۴۰۳/۱/۹ - ۱۳:۶
Background image

از وارد شدن ۹۷۰۰ کیلو خرمای بی‌کیفیت در ولایت فراه جلوگیری شد

۹ حمل ۱۴۰۳ هـ.ش
کارمندان ریاست حفاظه نباتات و قرنطین وزارت زراعت، آبیاری و مالداری از وارد کردن ۹۷۰۰ کیلوگرام خرمای بی‌کیفیت در بندرشیخ ابونصر فراهی ولایت فراه جلوگیری نمودند.
 قرار بود. . .

BACK TO NEWS