نشست مجمع مشترک تجارت و سرمایه‌گذاری پاکستان - افغانستان در اسلام‌آباد برگزار شد

mail-admin
چهارشنبه ۱۳۹۹/۸/۷ - ۱۱:۵۸
د پاکستان-افغانستان د پانګونې او سوداګرۍ د ټولنې ګډه غونډه په اسلام‌آباد کې په لاره واچول شوه


۷ عقرب ۱۳۹۹
مجمع مشترک تجارت و سرمایه‌گذاری پاکستان و افغانستان « Pakistan – Afghanistan trade and investment forum 2020» در اسلام‌آباد برای دو روز، ۲۶ و ۲۷ اکتوبر ۲۰۲۰ برابر با پنج تا ششم عقرب ۱۳۹۹ راه‌اندازی شد.
این نشست توسط «گروپ‌های پارلمانی دوستی افغانستان و پاکستان» در شهر اسلام‌آباد برگزار گردید. در این برنامه‌ی دو روزه، عمران‌خان صدراعظم و اسد قیصر رییس پارلمان و رییس سنای پاکستان و میررحمان رحمانی رییس پارلمان و حشمت‌الله غفوری معین آبیاری و منابع طبیعی وزارت زراعت افغانستان سخنرانی کردند.
سخنرانان دیگر، اعضای کابینه و نماینده‌گان دو کشور بودند.
محور بحث این نشست، راه‌حل‌یابی برای مشکلات تجارت و ترانزیت میان دو کشور بود.
ده‌ها تن از تاجران و سرمایه‌گذاران دو طرف در این مجمع اشتراک کرده بودند و در دو روز نشست این مجمع، چهار گروپ کاری ساخته شد.
گروپ اول، به هدف بررسی مشکلات ترانزیت و تجارت، گروپ دوم به منظور بررسی و زمینه‌سازی فرصت‌های سرمایه‌گذاری و تجارت در بخش صنعت، گروپ سوم به خاطر حل مشکلات و توسعه‌ی تجارت و سرمایه‌گذاری در بخش زراعت و مالداری، گروپ چهارم برای کار در زمینه‌ی تجارت و سرمایه‌گذاری در بخش خدمات شکل گرفت.
این گروپ‌ها در جریان دو روز بحث کردند و راجع به مشکل‌های ترانزیت و تجارت، ارائه ویزه، تحقیقات، مواد زراعتی، مواد خام، پروسس محصولات زراعتی، ارزش‌افزایی محصولات زراعتی و تجارت، انتقالات متقابل محصولات زراعتی، حفظ‌الصحه محصولات زراعتی، فرصت‌های موجود در بخش‌های زراعتی، صادرات میوه‌جات افغانستان به پاکستان، صادرات و واردات در بندرهای تورخم، سپین‌بولدک و غلام‌خان، صادرات در فصل حاصلات میوه افغانستان، صادرات مواد از طریق کراچی، معطل‌شدن کانتینرهای تجارتی افغانستان در جاهای مختلف پاکستان، استانداردسازی محصولات زراعتی و کوتاه‌ساختن فرایند کاری در گمرک‌ها فیصله کردند تا پارلمان پاکستان با حکومت پاکستان و پارلمان افغانستان با حکومت افغانستان در حل این دشواری‌ها کار کنند.
دومین نشست مجمع مشترک تجارت و سرمایه‌گذاری پاکستان - افغانستان قرار است که با سفر گروپ پارلمانی پاکستان به کابل، در نوامبر سال روان برگزار گردد.
مشکلات برای صادرکننده‌گان و واردکننده‌گان افغانستان همواره و به صورت جدی در پاکستان وجود داشته است. در کنار ایجاد مشکل برای صادرات، کانتینرهای کالای وارداتی تاجران افغانستان نیز بارها در پاکستان معطل قرار داده شده‌اند که بارها شکایت تاجران را در پی داشته است و آنان امید دارند که برگزاری مجمع مشترک تجارت و سرمایه‌گذاری پاکستان – افغانستان،‌ بتواند به این مشکلات نقطه‌ی پایان بگذارد.

تازه ترین اخبار

پنجشنبه ۱۴۰۳/۱/۳۰ - ۱۰:۴۶
Background image

اشتراک وزیر زراعت در مراسم دستاربندی حافظان قرآن کریم در فاریاب

۳۰ حمل ۱۴۰۳ ه‍.ش
مولوی عطاءالله عمری  وزیر زراعت، آبیاری و مالداری در مراسم لف دستار یازده تن از حافظان قرآن مجید از مدرسه خالد بن ولید در ولسوالی اندخوی ولایت فاریاب اشتراک نمود  و روی. . .

پنجشنبه ۱۴۰۳/۱/۳۰ - ۱۰:۴۵
Background image

۲۴ عراده تراکتور کوچک دستی برای دهاقین در ولایت مرکز بامیان توزیع شد

موسسه خدمات اجتماعی و اقتصادی زنان طی مراسمی با حضور داشت مسوولان محلی ولایت بامیان، مسئولین موسسه تمویل کننده و تطبیق کننده، دهاقین و رسانه‌ها به تعداد ۲۴ عراده تراکتور کوچک دستی را. . .

پنجشنبه ۱۴۰۳/۱/۳۰ - ۱۰:۳۷
Background image

آموزش دهی دهقانان و مالداران در مورد حفظ مصوونیت مواشی و مزارع از حوادث طبیعی در ولایت بلخ

مدیریت خدمات زراعتی ولسوالی دولت آباد ولایت بلخ برای ده‌ها تن از مالداران و دهقانان منطقه زادیان مهاجر برنامه آگاهی دهی را در مورد مصوون ماندن زمین‌های زراعتی و مواشی مردم راه‌اندازی. . .

BACK TO NEWS