سمنگان بیشترین ساحه للمی هینگ را دارد

mail-admin
یکشنبه ۱۳۹۹/۱۲/۱۰ - ۱۳:۳۱
سمنگان بیشترین ساحه للمی هینگ را دارد

۱۰ حوت ۱۳۹۹
سمنگان از جمله ولایاتی است که بیش‌ترین ساحه للمی هینگ را دارد.
عبدالرحمان ارغندیوال رییس زراعت، آبیاری و مالداری سمنگان، می‌گوید که در این ولایت بیش از ۱۹ هزار و ۷۰۲ هکتار هینگ به صورت للمی کشت شده است. آقای ارغندیوال گفت که ده‌ها هزار هکتار زمین دیگر به شکل آبی نیز هینگ کشت شده است. آقای ارغندیوال تاکید کرد که تنها در سال گذشته ۷۰۰ هکتار زمین للمی هینگ در این ولایت احیا و برای ۸۰۰ نفری که در این بخش فعالیت داشتند، بسته‌های زراعتی شامل پانزده قلم وسایل به شمول تخم هینگ توزیع شده است.
هم‌چنان رییس زراعت سمنگان می‌گوید که در سال جاری نیز برای ۸۰۰ نفر بسته‌های زراعتی برای کاشت و برداشت حاصلات گیاه هینگ در دو ولسوالی سمنگان توزیع می‌شود.
آقای ارغندیوال تاکید دارد که میزان علاقه‌مندی دهقانان به کشت و تولید هینگ در حال افزایش است. او گفت با صادرات گیاه هینگ از کشورهای همسایه از طریق افغانستان به هند و همین‌طور برنامه‌های دولت برای گسترش کشت و تولید این گیاه، توجه دهقانان این گیاه جلب شده است.
او گفت: «ولایت‌هایی مثل بلخ، بغلان، سمنگان و سایر ولایاتی که در شمال و شمال‌شرق قرار دارند، اکثریت دهقانان‌شان برای کشت هینگ رو آورده‌اند. هم دولت در این راستا تلاش‌های خود را دارد و هم علاقه‌مندی خوبی را که دهقانان به این دارند؛ چون این گیاه یکی به آب کم ضرورت دارد و می‌شود همان باران‌های تابستانی و بهاری‌ای که داریم این رشد خوبی دارد. دوم این که هم می‌شود این گیاه را به شکل آبی کشت بکنیم که ما در سمنگان به شیوه‌های مختلف کشت شده است.»
باید گفت که کشت‌زارهای هینگ به اساس آمار ریاست احصائیه و معلومات وزارت زراعت در ولایت سمنگان جمعاً در سال ۱۳۹۹ به حدود ۷۰ هزار هکتار رسیده است.

تازه ترین اخبار

پنجشنبه ۱۴۰۳/۲/۶ - ۹:۴۰
Background image

برنامه آگاهی‌دهی راجع به اهمیت علفچرها در ولسوالی قادس ولایت بادغیس دایر شد 

برنامه آموزشی پيرامون اهمیت و استفاده درست ازعلفچرهای عامه برای مالداران ولسوالی قادس ولایت بادغیس از سوی کارمندان ریاست زراعت آن ولایت دایر گردید.
آمریت منابع طبیعی ریاست زراعت، آبیاری. . .

پنجشنبه ۱۴۰۳/۲/۶ - ۹:۳۳
Background image

نشست مشورتی مسوولان ریاست زراعت ولایت بادغیس با اعضای کمیته هالند برای افغانستان 

نشست مشورتی با اشتراک مسوولان ریاست زراعت، آبیاری و مالداری ولایت بادغیس، مدیریت های خدمات زراعتی و مالداری ولسوالی‌ها، و مسئولان کميته هالند و ده‌ها تن از مالداران در فارم شگوفان. . .

پنجشنبه ۱۴۰۳/۲/۶ - ۹:۲۹
Background image

کمپاین مبارزه با ملخ‌ها در ولسوالی رباط سنگی هرات آغاز شد

مسئولان در ولسوالی رباط سنگی هرات ‌می‌گویند از دو روز به این‌سو ملخ‌ها به کشت و زارهای زراعتی دهقانان این ولسوالی هجوم آورده اند و  کمپاین نا بودی آن‌ها آغاز شده تا از ضرر رساندن به کشت. . .

BACK TO NEWS