حاصل سیب پروان، امسال به بیش از ۱۶ هزار و ۵۰۰ تن خواهد رسید

mail-admin
شنبه ۱۳۹۹/۶/۲۹ - ۱۵:۴۴
حاصل سیب پروان، امسال به بیش از ۱۶ هزار و ۵۰۰ تن خواهد رسید


هفته‌نامه‌ی دهقان، شفیق‌الله نوری
ریاست زراعت، آبیاری و مالداری ولایت پروان، می‌گوید که میزان حاصلات سیب این ولایت افزایش پنج درصدی نشان می‌دهد و امسال به ۱۶هزار و ۷۸۹ متریک تُن خواهد رسید.
مسوولان این ریاست می‌افزایند که آب‌وهوای مناسب و استفاده از روش‌های نوین باغداری، از عوامل افزایش میزان حاصلات سیب در پروان به شمار می‌رود.
عبدالوهاب خیرزاد رییس زراعت پروان، می‌گوید که یک‌هزار و ۴۶۳ هکتار باغ سیب در این ولایت ثمر داده و توقع می‌رود که از آن ۱۶هزار و ۷۸۹ متریک تُن سیب به دست بیاید.
سال گذشته، میزان حاصلات تمام باغ‌های سیب در پروان به ۱۶هزار و ۵۳ متریک تُن رسیده بود و کل باغ‌های سیب به یک‌هزار و ۴۵۷ هکتار زمین می‌رسید.
ولایت پروان، از مشهورترین نوع سیب‌ها را تولید می‌کند. مالنگ، بیروتی، گالا، گاجه، سفید، ام‌۹، بی‌۹ و ام‌۱۲۶ از نژادهای رایج سیب در پروان است و از این میان، نژادهای بیروتی و مالنگ، شهرت بیش‌تر دارند.
اکثریت باغ‌های سیب پروان در ولسوالی‌های شیخ علی، سرخ‌پارسا، سیاه‌گرد و سالنگ وجود دارد و بیش‌ترین پوشش باغ سیب در ولسوالی شیخ‌علی قرار دارد. در این ولسوالی ۶۳۲ هکتار زمین تحت پوشش باغ‌های سیب قرار دارد و میزان حاصلات آن سالانه به بیش از هشت‌هزار و ۳۰۰ متریک تُن می‌رسد.
در همین حال، امیرمحمد یک تن از باغداران قریه «دهن درواز» در ولسوالی شیخ‌علی، از افزایش حاصلات باغ‌هایش خوشحال به نظر می‌رسد و می‌گوید: «هفت سال قبل از طریق پروژه ملی باغداری و مالداری وزارت زراعت، برای من چهار جریب باغ سیب‌های ترکی ساخته شد که یک‌سال پس از غرس نهال، از آن حاصل گرفتم. در مجموع نزدیک به ۲۰ جریب باغ سیب دارم که سالانه در حدود ۳۰۰ هزار افغانی از آن درآمد به دست ‌می‌آورم و مصارف زنده‌گی‌مان از آن برآورده می‌شود.»
این باغدار از همکاری‌های وزارت زراعت در بخش باغداری ابراز رضایت کرد و افزود: «تا حالا وزارت زراعت برایم در بخش باغداری همکاری همه‌جانه کرده و هر مشکلی که داشتیم با ما همکاری شده و از این به بعد هم می‌خواهیم که همین همکاری‌ها ادامه داشته باشد و هم‌چنان در قسمت مجادله با امراض درختان سیب با ما همکاری کنند.»
حاجی‌ محمدنذیر حسرت، یک باغدار دیگر در قریه «قومغی» ولسوالی شیخ‌علی نیز، از افزایش حاصلات باغ‌های سیب خود خبر می‌دهد و می‌گوید که سیب این ولسوالی بازار خوب دارد. او که ۱۰ جریب باغ سیب دارد، گفت: «سیب ولسوالی شیخ‌علی از کیفیت بسیار خوبی برخوردار است از همین خاطر بازار فروش بسیار خوبی دارد و از ۲۵۰ تا ۳۰۰ افغانی یک سیر سیب را می‌فروشیم. حتا در بازارهای داخلی سیب شیخ‌علی را قیمت‌تر از سیب میدان‌وردک خریداری می‌کنند.»
وزارت زراعت از طریق پروژه ملی باغداری و مالداری، طی سال‌های اخیر دو هزار و ۵۰۰ جریب زمین را در ولایت پروان باغ‌ جدید سیب ساخته است که از آن جمله یک‌هزار جریب آن به حاصل‌دهی رسیده است. عبدالوهاب خیرزاد در این باره‌ گفت: «علاقه‌مندی دهقانان به پرورش سیب در ولسوالی‌های شیخ‌علی، سرخ‌پارسا، سیاه‌گرد و سالنگ زیاد است و ریاست زراعت این ولایت نیز در این زمینه با ساخت باغ‌‌های جدید سیب و معرفی سیستم ساخت باغ‌های متراکم، معرفی تکنولوژی‌های جدید باغداری‌، آموزش و راهنمایی دهاقین از طریق گروپ‌های باغداری و ماموران و توزیع وسایل باغداری، دهاقین را تشویق به کشت سیب کرده است.»
برای نگهداری سیب در ولایت پروان، قبلاً یک سردخانه سیب ساخته شده بود اما امسال قرار است از طریق پروژه مدیریت محصولات زراعتی، ۱۲ سردخانه‌ی مُدل سارک برای نگهداری سیب ساخته شود. در مجموع بر اساس آمار ریاست زراعت، پروان تا کنون نزدیک به ۳۵ درصد کار ساخت این سردخانه‌های سیب، پیش رفته است.
سیب از جمله میوه‌های عمده در ولایت پروان به حساب می‌رود که از لحاظ تولید پس از انگور و زردآلو، جایگاه سوم را در این ولایت به خود اختصاص داده است.

تازه ترین اخبار

پنجشنبه ۱۴۰۳/۱/۳۰ - ۱۰:۴۶
Background image

اشتراک وزیر زراعت در مراسم دستاربندی حافظان قرآن کریم در فاریاب

۳۰ حمل ۱۴۰۳ ه‍.ش
مولوی عطاءالله عمری  وزیر زراعت، آبیاری و مالداری در مراسم لف دستار یازده تن از حافظان قرآن مجید از مدرسه خالد بن ولید در ولسوالی اندخوی ولایت فاریاب اشتراک نمود  و روی. . .

پنجشنبه ۱۴۰۳/۱/۳۰ - ۱۰:۴۵
Background image

۲۴ عراده تراکتور کوچک دستی برای دهاقین در ولایت مرکز بامیان توزیع شد

موسسه خدمات اجتماعی و اقتصادی زنان طی مراسمی با حضور داشت مسوولان محلی ولایت بامیان، مسئولین موسسه تمویل کننده و تطبیق کننده، دهاقین و رسانه‌ها به تعداد ۲۴ عراده تراکتور کوچک دستی را. . .

پنجشنبه ۱۴۰۳/۱/۳۰ - ۱۰:۳۷
Background image

آموزش دهی دهقانان و مالداران در مورد حفظ مصوونیت مواشی و مزارع از حوادث طبیعی در ولایت بلخ

مدیریت خدمات زراعتی ولسوالی دولت آباد ولایت بلخ برای ده‌ها تن از مالداران و دهقانان منطقه زادیان مهاجر برنامه آگاهی دهی را در مورد مصوون ماندن زمین‌های زراعتی و مواشی مردم راه‌اندازی. . .

BACK TO NEWS