حاصلات گلپی در بلخ، بیش از هفت هزار تُن

content_admin
شنبه ۱۳۹۸/۸/۴ - ۱۴:۲۶
 حاصلات گلپی در بلخ، بیش از هفت هزار تُن

در سال جاری از ۵۱۳ هکتار زمین در سراسر ولایت بلخ، گلپی کشت شده بود که بیش از هفت هزار و ۶۹۵ تن گلپی از از این مزارع، به دست آمده است. با این حساب، حد اوسط از یک هکتار زمین، ۱۵ تا ۲۰ تن حاصل‌ به دست آمده است.
ولسوالی‌های شولگره، بلخ، نهرشاهی، دهدادی، و چهاربولک بیش‌ترین کشت‌زارهای گلپی را دارد.
محمدسالم ساعی رییس زراعت، آبیاری و مالداری ولایت بلخ از افزایش میزان حاصلات گلپی در سال روان سخن می‌گوید: «امسال به خاطر دسترسی به آب، سطح کشت و حاصلات گلپی افزایش یافته، دهقانان از فروش آن مفاد بلند اقتصادی دارند.»
رییس زراعت بلخ افزود: «مارکیت مناسب برای فروش وجود دارد و گلپی حاصل شده افزون بر مارکیت این ولایت، به ولایات جوزجان، فاریاب و سمنگان و سایر ولایات انتقال داده و به قیمت خوبی فروخته می‌شود.
عبدالصبور یک تن از دهقانان ولسوالی دهدادی در این باره چنین گفت: «امسال حاصلات گلپی زیاد شده و بازار فروش هم خوب است، آب امسال زیاد بود و حاصلات نیز بیش‌تر شده است.»
گلپی در اوایل به شکل نمونه‌ای در بلخ کشت می‌شد، اما در پی تلاش‌های وزارت زراعت، آبیاری و مالداری و توزیع وسایل زراعتی به دهقانان، کشت آن بیش‌تر شده و حاصلات آن افزایش یافته است.
گلپی از سبزیجات باارزشی است که در ولایت بلخ به پیمانه‌ی زیاد کشت می‌شود.

تازه ترین اخبار

شنبه ۱۴۰۳/۵/۶ - ۱۵:۳۹
Background image

توزیع خوراکه حیوانی را برای‌ ۶۰ فامیل مالدار در دو ولسوالی ولایت کابل 

۶ اسد ۱۴۰۳ هـ.ش
 ریاست زراعت در همکاری کمیته هالند به منظور  بخش رشد و انکشاف سکتور مالداری به ۶۰ فامیل مالدار در در ولسوالی‌های میربچه کوت و گلدره ولایت کابل خوراکه حیوانی توزیع کرده. . .

شنبه ۱۴۰۳/۵/۶ - ۱۵:۳۶
Background image

کنترول و بررسي از مراکز جمع آوري پشم و کشمیره ولسوالی بغلان مرکزی

۶ اسد ۱۴۰۳ هـ.ش
 کارمندان ریاست زراعت، آبیاری و مالداری ولایت بغلان از ۲۶ مرکز جمع آوری پشم و کشمیره که  به همکاري دفتر کمیته هالند براي افغانستان و کمک مالي دفتر دی آی ایجاد شده است. . .

شنبه ۱۴۰۳/۵/۶ - ۱۵:۳۲
Background image

به ۷۰ مالدار در ولسوالی دهدادی ولایت بلخ خوراکه چاق کننده حیوانات توزیع شد 

۶ سرطان ۱۴۰۳ هـ.ش
 ریاست زراعت ولایت بلخ درهمکاری کمیته هالند برای افغانستان  برای ۷۰ تن از مالدارن ولسوالی دهدادی ولایت بلخ به مقدار 7 هزار کیلوگرام خوراکه کانسنتریت چاق کننده حیوانات. . .

BACK TO NEWS