حاصلات بادرنگ پروان حدود ۱۶ درصد افزایش یافته است

content_admin
پنجشنبه ۱۳۹۹/۴/۵ - ۱۰:۵۵
حاصلات بادرنگ پروان حدود ۱۶ درصد افزایش یافته است
۴ سرطان ۱۳۹۹
پیش‌بینی ریاست زراعت، آبیاری و مالداری ولایت پروان، نشان می‌دهد که امسال میزان حاصلات بادرنگ در این ولایت ۱۶ درصد افزایش یافته و به دوهزار و ۵۵۷ متریک تُن خواهد رسید.
عبدالوهاب خیرزاد رییس زراعت پروان می‌گوید: «امسال به‌دلیل افزایش ساحه‌ی تحت کشت، راهنمایی‌های فنی به دهقانان، کنترل شدن امراض و آفات نباتی و مساعد بودن شرایط اقلیمی، حاصلات بادرنگ افزایش یافته است.»
آقای خیرزاد می‌افزاید که امسال ۸۲۵ هکتار زمین در پروان تحت کشت بادرنگ قرار گرفته و از آن‌ها حدود دوهزار و ۵۵۷ متریک تُن بادرنگ به‌دست خواهد آمد. به گفته‌ی او، سال گذشته ۷۶۵ هکتار زمین بادرنگ کشت شده و از آن نزدیک به دوهزار و ۱۳۰ متریک تُن حاصل برداشته شد.
عبدالوهاب خیرزاد می‌گوید که مقایسه ساحه‌ی تحت کشت نشان می‌دهد که امسال میزان حاصلات بادرنگ در ولایت پروان ۱۶درصد افزایش خواهد داشت.
در همین‌حال، نورالدین یک تن از دهقانان در قریه «دادو» در مرکز ولایت پروان، می‌گوید که میزان حاصلات کشت‌زار بادرنگ خوب به نظر می‌رسد. او که در یک سبزخانه چهارصد مترمربع زمین، بادرنگ کشت کرده، می‌گوید: «امسال حاصلات بادرنگ بسیار خوب افزایش یافته است و از ۱۶ حمل الی حالا بادرنگ را برداشت می‌کنیم که هفت کیلو بادرنگ را به قیمت ۱۷۰ افغانی به فروش رسانده‌ام.»
بادرنگ ولایت پروان از شهرت خاصی برخودار بوده و به نام بادرنگ چاریکار مشهور است. بادرنگ دارای طمع و عطر خاص می‌باشد که تقاضا برای آن در مارکیت کابل و محلی بالاست و مقدار زیاد آن توسط مسافرین در مسیر سرک کابل-شمال خریداری می‌شود.
سید امیر یک تن از دهقانان قریه «تیلانجی» مرکز پروان که یک جریب زمینش را بادرنگ کشت کرده می‌گوید: «بادرنگ چاریکار از شهرت خاصی برخوردار است و در حالی‌که بادرنگ‌های فارمی کیلویی فروش می‌شود ما یک عدد بادرنگ چاریکار را سه افغانی می‌فروشیم که علاقه‌مندی مردم به این بادرنگ نظر به بادرنگ دیگر مناطق بسیار زیاد است.»
ارایه مشوره‌های فنی برای دهقانان در مورد کشت و تولید سبزیجات، معرفی روش‌های مبارزه با امراض و آفات نباتی، ایجاد سبزخانه‌ها توسط پروژه‌های مختلف مربوط به وزارت زراعت از جمله فعالیت‌های اساسی است که ریاست زراعت پروان همه ساله برای ترویج و بلند بردن تولید بادرنگ و سایر تولیدات زراعتی در این ولایت انجام می‌دهد.

تازه ترین اخبار

دوشنبه ۱۴۰۳/۲/۳ - ۱۶:۷
Background image

دیدار رئیس زراعت ولایت کاپیسا با مسوول کمک‌های بشری کمیته ناروی برای افغانستان


۳ ثور ۱۴۰۳ هـ.ش
مولوی روح‌الله روحانی رئیس زراعت، آبیاری و مالداری ولایت کاپیسا با ذبیح الله رحمتی مسئول کمک‌های بشری کمیته ناروی برای افغانستان و هیئت همراه شان دیدار و در مورد احیاء. . .

دوشنبه ۱۴۰۳/۲/۳ - ۱۰:۱۰
Background image

جلسه‌ای به منظور حفظ دارایی‌های وزارت زراعت برگزار شد 

۳ ثور ۱۴۰۳ هـ.ش
جلسه‌ای به رهبری ملا آغاجان آخند «حاجی سالم» معین مالی و اداری وزارت زراعت، آبیاری و مالداری با حضور مسوولان ریاست تخنیک و ترانسپورت و ریاست عمومی نظارت، تعقیب احکام و. . .

یکشنبه ۱۴۰۳/۲/۲ - ۱۲:۵۱
Background image

تطبیق کمپاین ملخ بالای ۲۵۰ هکتار زمین در ولایت بلخ

۳ ثور ۱۴۰۳  هـ.ش
کارمندان مدیریت حفاظه نباتات و قرنطین ریاست زراعت ولایت بلخ ۲۵۰ هکتار زمین را در ولسوالی البرز از وجود ملخ‌ پاک سازی نمودند.
این کمپاین از تاریخ ۲۷ رمضان در قریه جات صد. . .

BACK TO NEWS