پروژه اضطراری زراعت و مصوونیت غذایی افتتاح شد

content_admin
یکشنبه ۱۳۹۹/۷/۶ - ۱۴:۰
پروژه اضطراری زراعت و مصوونیت غذایی افتتاح شد
۶میزان ۱۳۹۹
وزارت زراعت، آبیاری و مالداری، پروژه اضطراری زراعت و مصوونیت غذایی را به ارزش صد میلیون دالر در ۳۴ ولایت افتتاح کرد.
این پروژه امروز توسط داکتر انوارالحق احدی سرپرست و نامزد وزیر وزراعت افتتاح شد.
تمویل کننده‌ی این پروژه، بانک جهانی و صندوق بازسازی افغانستان می‌باشد و این پروژه دو ساله است و در ماه آگست ۲۰۲۲ خاتمه می‌یابد.
بودجه مجموعی این پروژه ۱۰۰ میلیون دالر است که از این میان، ۴۵ میلیون آن از بخش صندوق بازسازی افغانستان یا ARTF و ۵۵ میلیون دیگر آن از طرف بانک جهانی تمویل می‌گردد.
انوارالحق احدی در این مراسم گفت که وزارت زراعت از طریق این پروژه در راستای احیا و بازسازی کانال‌های آبیاری، چکدم‌ها، تولید، تهیه و توزیع تخم‌های اصلاح شده، توزیع وسایل زراعتی برای دهقانان، همکاری تخنیکی و ارتقای ظرفیت انجمن آسیاب‌های آرد، ساخت کشمش‌خانه‌ها، ذخیره‌گاه‌های کچالو و پیاز تمرکز خواهد کرد.
به گفته‌ی او، قرار است با تطبیق پروژه اضطراری زراعت در دو سال آینده، به تعداد ۱۸۰کانال آبیاری احیا و بازسازی گردد و از طریق مدیریت آب‌ریزه‌ها و احیای کانال‌ها در مجموع بیش از ۸۵هزار هکتار زمین تحت کشت قرار می‌گیرد. انوارالحق احدی افزود: « ما پیش از کودتای هفت ثور، در زمان داوودخان بیش از ۳.۲ میلیون هکتار زمین آبی داشتم و چیزی کم یک‌ونیم میلیون زمین هم للمی کشت می‌شد، اما زمین قابل کشت للمی بیشتر از هفت میلیون هکتار بود. ولی، متاسفانه در نتیجه جنگ‌های دوامدار زمین زراعتی ما بسیار کم شد. باوجودی که طی چند سال گذشته توجه حکومت و دونرها به زراعت زیاد بوده، باآنهم زمین زراعتی ما به‌حدی که در زمان داوودخان بود نرسیده و فعلاً در حدود ۲.۵ الی ۲.۶ میلیون هکتار زمین آبی داریم.»
سرپرست و نامزد وزیر وزراعت، افزود که راه‌اندازی پروژه اضطراری زراعت و مصوونیت غذایی، افغانستان را در راستای رسیدن به خودکفایی از لحاظ تولیدات محصولات زراعتی کمک می‌کند. او گفت این کشور در حال‌حاضر سالانه نزدیک به یک‌ونیم میلیون متریک‌تُن گندم و آرد از بیرون وارد می‌کند، اما برای جلوگیری از این واردات، نیاز است تا زمین‌های زراعتی آبی افزایش یابد.
در همین‌‌حال، حشمت‌الله غفوری معین آبیاری و منابع طبیعی وزارت زراعت، می‌گوید حاصلات زراعتی کشور امسال حدود ۱۵درصد افزایش داشته است. آقای غفوری گفت که افتتاح پروژه اضطراری زراعت و مصوونیت غذایی، به افزایش و رشد محصولات زراعتی کشور بیشتر کمک می‌کند. معین آبیاری و منابع طبیعی وزارت زراعت هم‌چنین افزود که راه‌اندازی پروژه جدید، فرصت کاری زیادی را خلق می‌کند. او گفت: «با تطبیق این پروژه ما می‌توانیم زمینه اشتغال‌زایی را در اکثریت ولسوالی‌های ۳۴ ولایت فراهم سازیم. در عین‌ وقت هفت‌هزار شبکه آبیاری در افغانستان از جمله ۲۸هزار شبکه غیرفعال است، یک قسمتی از این شبکه‌ها توسط این پروژه فعال و بازسازی خواهد گردید و در ساحات تحت پوشش این پروژه، موثریت استفاده از آب بلند رفته و ضایعات آب کاهش می‌یابد.»
از طریق پروژه اضطراری زراعت و مصوونیت غذایی، طی دو سال آینده بیش از ۳۰هزار متریک تُن تخم‌های اصلاح شده برای ۶۰۰هزار دهقان در ۳۴ولایت کشور توزیع می‌شود. با توزیع ۳۰هزار تن تخم اصلاح شده در جریان دو سال آینده، ۱۵درصد حاصلات گندم در ساحات تحت پوشش پروژه بیشتر می‌شود.
هم‌چنین از طریق این پروژه در مجموع بیش از ۷۰۰هزار نفر شامل ۲۲ هزار خانم زراعت‌پیشه به شکل مستقیم مستفید می‌شوند. برعلاوه، قرار است که بیش از یک‌هزار باب ذخیره‌گاه کوچک صفر انرژی برای سیب، پیاز، کچالو و کشمش خانه طی دو سال آینده در شش زون اعمار شود. در کنار موثریت اقتصادی پروژه اضطراری زراعت و مصوونیت غذایی، قرار است طی دو سال آینده حدود ۵میلیون روزهای کاری نیز ایجاد شود.

تازه ترین اخبار

پنجشنبه ۱۴۰۳/۱/۹ - ۱۳:۸
Background image

آموزشی دهی  و توزیع ۶۴۰ بوری شکر برای ۱۵۰ نفر از اعضای اتحادیه زنبورداران ولایت بدخشان

۹ حمل ۱۴۰۳ هـ.ش
ریاست زراعت، آبیاری و مالداری ولایت بدخشان در همکاری پروژه زنجيره ارزش محصولات زراعتی افغانستان برای ۱۵۰ نفراعضای اتحادیه زنبورداران ضمن تدویر برنامه آموزشی یک روزه. . .

پنجشنبه ۱۴۰۳/۱/۹ - ۱۳:۷
Background image

نشست مسوولان ریاست زراعت ولایت بادغیس با مسوولان موسسه ناروی در زون غرب

۹ حمل ۱۴۰۳ هـ.ش
 مولوی آخندزاده ملاعبدالحی منیر رئیس زراعت، آبیاری و مالداری ولایت بادغیس با رئیس موسسه ناروی در زون غرب ملاقات کرد.
 در ابتدا رئیس زراعت وضعیت زراعتی و مالداری را در. . .

پنجشنبه ۱۴۰۳/۱/۹ - ۱۳:۶
Background image

از وارد شدن ۹۷۰۰ کیلو خرمای بی‌کیفیت در ولایت فراه جلوگیری شد

۹ حمل ۱۴۰۳ هـ.ش
کارمندان ریاست حفاظه نباتات و قرنطین وزارت زراعت، آبیاری و مالداری از وارد کردن ۹۷۰۰ کیلوگرام خرمای بی‌کیفیت در بندرشیخ ابونصر فراهی ولایت فراه جلوگیری نمودند.
 قرار بود. . .

BACK TO NEWS