دست‌آوردهای ریاست زراعت تخار در سال مالی ۱۳۹۹

mail-admin
دوشنبه ۱۳۹۹/۱۰/۱۵ - ۱۵:۱۲
دست‌آوردهای ریاست زراعت تخار در سال مالی ۱۳۹۹

۱۵جدی ۱۳۹۹
ریاست زراعت ولایت تخار می‌گوید، این اداره به هم‌کاری نهادهای هم‌کار از آغاز سال جاری خورشیدی تاکنون برنامه‌های موثر را برای حمایت دهقانان و مکانیزه‌سازی زراعت طرح و تطبیق کرده است.
سراج‌الدین مهربان رییس زراعت ولایت تخار، می‌افزاید که امسال برای دهقانان در مرکز و ولسوالی‌های این ولایت برنامه‌های حمایتی خوبی راه‌اندازی شده بود. وی گفت: «احداث قوریه در ولسوالی تالقان این ولایت به مساحت ۱۵ جریب زمین به ارزش چهارصد و ۲۳۰۰ افغانی، ساخت احاطه دیوار فارم زراعتی بنگی به ارزش ۱۵میلیون و ۷۸۹هزار و ۷۴۶افغانی، ادامه‌ی کار بالای دیوار فارم بنگی که به زودی کار ساخت آن تکمیل می‌شود. ساخت احاطه دیوار فارم زراعتی کلفگان به ارزش ۲۲ میلیون و ۴۰۶هزار و ۲۷۳ افغانی، ساخت احاطه فارم زراعتی ورسج به ارزش ۲۳میلیون و ۸۷هزار و ۳۲۸ افغانی، ساخت حاطه دیوار و اعمار تعمیر محافظین، حفر چاه عمیق به ارزش ۵میلیون و ۹۵۰هزار و ۱۹۸ افغانی، ساخت احاطه دیوار فارم زراعتی خواجه‌غار این ولایت با هزینه ۱۰ میلیون و ۴۹۸هزار و ۷۳۸ افغانی، اعمار کانال توب‌خانه به طول ۲.۵  کیلومتر به ارزش ۴۸ میلیون و ۷۹۴هزار و ۳۵۶ افغانی در ولسوالی فرخار این ولایت، اعمار دیوار فارم زراعتی پنج‌صد جریبی، احیا و توسعه فارم باغ ذخیره تالقان به ارزش ۴میلیون و ۸۹۱هزار و ۱۵۱ افغانی و هم‌چنان آغاز کار ساخت تعمیر اداره بهارک به ارزش ۱۰ میلیون و ۷۲۴هزار و ۹۳ افغانی که کارش به زودی تکمیل خواهد شد، از جمله فعالیت‌هاست.»
رییس این اداره می‌گوید، به منظور افزایش کشت پنبه در ولایت تخار، در سال جاری ۳۰ قطعه نمایشی پنبه در ولسوالی‌های دشت‌قلعه، بهارک، خواجه‌غار و فرخار به ارزش ۲۳۲هزار و ۵۰۰ افغانی ساخته شده است.
هم‌چنان ۲۰ قطعه نمایشی سویابین به ارزش ۸۳هزار افغانی در ولسوالی‎های فرخار، دشت قلعه، بهارک و والسوالی تالقان این ولایت احداث شده است.
ولایت تخار یکی از تولیدکننده‌گان بزرگ شالی در کشور است و مسوولان اداره زراعت این ولایت می‌گویند که در سال جاری اداره زراعت تخار به منظور رشد بیشتر شالی ۱۴۰ قطعه نمایشی شالی در ولسوالی‌های بهارک، خواجه‌غار، دشت‌قلعه، خواجه‌بهاوالدین، درقد، بنگی‌قلعه و تالقان به ارزش هفت‌صد هزار افغانی ساخته است.
سراج‌الدین مهربان گفت: «امسال به مقدار ۶۹۶ تُن تخم گندم اصلاح شده به ارزش مجموعی ۱۷‌میلیون و ۹۳۴هزار افغانی برای ۱۳۹۲ دهقان در سراسر این ولایت توزیع گردید. هم‌چنان به منظور توسعه نبات هنگ به مساحت ۴۰۰هکتار زمین به ارزش مجموعی ۵ میلیون و ۹۹۴هزار و ۱۶۰ افغانی در ولسوالی‌های نمک‌آب و ورسج این ولایت کشت شده است. در ضمن یک‌هزار کیت شامل شش قلم وسایل جمع‌آوری هینگ نیز توزیع شده است.»
مسوولان می‌گویند به خاطر مجادله علیه آفات و امراض نباتی شش مکتب مزرعه را در ولسوالی‌های این ولایت به ارزش یک میلیون و دوصدهزار افغانی ایجاد کرده، هم‌چنان ۵ قطعه نمایشی زعفران با هزینه شش‌صد و هفتادوهفت‌هزار افغانی در ولسوالی‌های کلفگان، رستاق تالقان ساخته و دهقانان را در این زمینه آموزش داده‌اند.
رییس زراعت تخار می‌‎گوید در سال ۹۹ برای حمایت از مالدارن در این ولایت، ۸۰ راس گوسفند را برای اعضای انجمن نباتات طبی به هزینه ۹۲۰ هزار افغانی در ولسوالی‌های فرخار و ورسج توزیع نموده است. آقای مهربان می‌افزاید: «در سال جاری به منظور نسل‌گیری حیوانات، یک استیشن مصنوعی به ارزش یک میلیون و ۴۰۶هزار افغانی ایجاد کرده‌ایم که در حدود ۵۰هزار مالدار و فارم‌دار از آن مستفید می‌شوند. هم‌چنان به منظور جلوگیری از تب گانگو از طریق ادویه پاشی در حدود ۴هزار و ۵۷۳ قوتن و طویله و صالون‌های فارم توسط پرسونل کلینک‌های حیوانی در تمام ولسوالی‌ها و مراکز صورت گرفته است.
جمع‌آوری ۹۶۰ نمونه‌ی بیماری حیوانی، توزیع ۶۵ سبزخانه برای زنان و واکسین حیوانان نیز شامل فعالیت‌های سال جاری ریاست زراعت تخار می‌شود.
در سال ۱۳۹۹ خورشیدی، ۹۹ پروژه که شامل ساخت ذخیره‌گاه‌های کچالو، پیاز و سردخانه سیب و هم‌چنین توزیع دستگاه‌های سولری خشک‌کننده‌ سبزیجات و میوه‌جات می‌شود نیز، شامل فعالیت‌های ریاست زراعت تخار می‌شود. همین‌طور ۵۵ تانکر آب نیز به پسته‌کاران در تخار توزیع شده است.

تازه ترین اخبار

یکشنبه ۱۴۰۳/۲/۹ - ۱۰:۱۹
Background image

دیدار معین زراعت و مالداری وزارت زراعت با سفیر افغانستان در امارات متحده عرب

مولوی صدراعظم عثمانی معین زراعت و مالداری وزارت زراعت در دفتر کارش با مولوی بدرالدین‌ حقانی سفیر افغانستان در امارات متحده عرب دیدار نمود.
در این دیدار روی فرصت‌های سرمایه‌های در بخش. . .

یکشنبه ۱۴۰۳/۲/۹ - ۱۰:۱۹
Background image

مسوولان موسسه پاملرنه پلان  پروژهای زراعتی‌شان را در ولایت بلخ با وزارت زراعت شریک کردند

مسوولان پروژه پاملرنه پلان اضافه از ۱۰ پروژه را که قرار است در ولایت بلخ تطبیق شود به مولوی صدراعظم عثمانی معین زراعت و مالداری وزارت زراعت، آبیاری و مالداری توضیح دادند.
این پروژه‌ها. . .

یکشنبه ۱۴۰۳/۲/۹ - ۹:۵۸
Background image

از جریان احداث چکدم  در ولسوالی قرغان ولایت فاریاب نظارت شد 

از پروژه آبیاری اعمار چکدم ولسوالی قرغان که بودجه  آن از طرف وزارت زراعت آبیاری و مالداری تمویل می گردد توسط هیت منتخب مقام ولایت فاریاب نظارت به عمل آمد.
این هیئت متشکل از نمایندگان. . .

BACK TO NEWS