افتتاح میله دهقان سی‌ومین نمایشگاه محصولات زراعتی

user-admin
Wed, May 01 2024 7:29 PM
د بزګر مېله او دکرنیزو محصولاتو دېرشم نندارتون پرانیستل شو


۱۲ ثور ۱۴۰۳ هـ.ش
میله دهقان و سی‌ومین نمایشگاه محصولات زراعتی با حضور معاونین رئیس الوزار امارت اسلامی افغانستان، اعضای کابینه،  مسوولان و رهبری وزارت زراعت، نماینده گان سیاسی کشورهای مختلف، مسوولان سازمان های مدت رسان،  تجار و متشبثین سکتور خصوصی، دهقانان و مالدارن در بادام باغ کابل افتتاح شد.
این نمایشگاه با حضور ملاعبدالغنی برادر معاون اقتصادی، مولوی عبدالکبیر معاون سیاسی، مولوی عبدالسلام حنفی معاون اداری ریاست الوزراء امارت اسلامی افغانستان،  مولوی خلیل الرحمن حقانی وزیر عودت و مهاجرین، مولوی صدراعظم عثمانی معین زراعت و مالداری وزارت زراعت، مولوی بازمحمد فیضان معین آبیاری و منابع طبیعی، مولوی آغاجان آخند«حاجی سالم» معین مالی و اداری وزارت زراعت، شماری از اعضای کابینه، روساء، نماینده گان سیاسی کشورهای مختلف، مسوولان سازمان های مدت رسان،  تجار و متشبثین سکتور خصوصی، دهقانان و مالدارن در فارم تحقیقاتی بادام باغ کابل افتتاح گردید.
در محفل افتتاح این نمایشگاه مسوولان رهبری  امارت اسلامی در مورده دستاوردها، فعالیت‌ها و انکشاف سکتور زراعت، مالداری، آبیاری و باغداری صحبت نموده و برنامه امارت اسلامی  را پیرامون رشد و انکشاف دهی زراعت از طریق میکانیزه سازی آن بیان کردند.
ملاعبدالغنی برادر معاون اقتصادی ریاست الوزرا امارت اسلامی برگزاری نمایشگاه‌ها را فرصتی خوبی برای معرفی محصولات زراعتی و مالداری عنوان نمود افزود" نمایشگاه‌های زیادی  برای معرفی و بازاریابی محصولات داخلی راه‌اندازی شده و در آینده نیز ادامه خواهد داشت، کوشش داریم که پیداوار داخلی را به بازارهای جهانی معرفی کنیم و چندین نمایشگاه را مشترک با کشورهای همسایه دایر نمودیم و در آینده نیز راه‌اندازی خواهیم کرد، این نمایشگاه‌ها نقش اساسی در فروش و بازاریابی محصولات زراعتی و مالداری دارد، تلاش امارت بر این است که از طریق کار روی انکشاف زراعت و مالداری برای کاهش فقر، اشتغالزایی، تولید مواد  خام کار نمایند که در این راستا برنامه های چون میکانیزه سازی زراعت، تبدیل زراعت عنعنوی به نوین و مدیریت آب‌ها در نظر است که انجام شود ".
در این برنامه مولوی عبدالکبیر معین سیاسی ریاست الوزرا در مورد اهمیت زراعت، مالداری و باغداری از دیدگاه اسلام سخن زده و از توجه خاص امارت  به این سکتورها یادآوری کرد"آرزو داریم این نمایشگاه هرچه موثر به اشتراک کننده‌گان و معرفی محصولات داخلی تمام شود، در گذشته حکومت‌ها به این بخش‌ها توجه نکرده‌اند نیاز است که برای دهقانان و مالداران زجر دیده توجه و کار صورت گیرد و امارت پلان‌ مشخص برای سرپای استاد ساختن آن دارد، توزیع تخم بذری، ساخت و ترمیم کانال‌های آبیاری، چکدم‌ها، بازاریابی، آوردن سهولت‌ها از عمده‌ترین کارهای امارت بوده و در آینده این کارها را توسعه و افزایش خواهد داد، کوشش داریم که محصولات افغانی را به بازارهای جهانی معرفی کنیم، از تمام سرمایه گذاران نیز می خواهیم که روی این سکتورها سرمایه‌گذاری کنند تا از محتاجی خلاص شویم".
در عین حال مولوی عبدالسلام حنفی معاون  اداری ریاست الوزرا نیز از توجه خاص امارت اسلامی افغانستان به سکتور زراعت سخن زده علاوه کرد "کوشش داریم با ایجاد زیربناها افغانستان را طرقی بدهیم، ایجاد سردخانه‌ها، بازاریابی برای محصولات، راه‌اندازی نمایشگاه‌ها، آوردن تنوع در زراعت، بلند بردن آگاهی‌عامه، اعمار بندهای آبگردان، مدیریت آب می تواند در سیمای افغانستان تغییر بیاورد و امارت در سال گذشته در این بخش‌ها فعالیت‌های چشمگیر داشته و امسال نیز پروژه‌های مشخص دارد".
در همین حال  در این برنامه پیام  ملا محمد حسن آخوند رئیس الوزرا امارت اسلامی افغانستان نیز از سوی  قاری عبدالستار سعید رئیس دفتر مقام ریاست الوزرا به خوانش گرفت شد که  در آن روی وضعیت بهتر امنیت، آوردن سهولت برای شهروندان، راه‌اندازی فعالیت‌های عمرانی، آوردن تغییر در اقتصاد ملک، عصری سازی زراعت، مالداری، باغداری مبارزه با امراض و آفات نباتی و حیوانی اشاره شده بود.
در همین حال خان محمد فروتن رئیس اتاق زراعت و مالداری افغانستان از  سهولت‌های که از سوی رهبری امارت اسلامی افغانستان برای تجار و متشبثین سکتور خصوصی فراهم ساخته سپاسگذاری کرده و از تجار خواست که در داخل کشور سرمایه گذاری نمایند"این نمایشگاه برای مارکیت و بازاریابی محصولات زراعتی، مالداری، باغداری و صنایع دستی بسیار مفید است، کشورهای جهان از راه اندازی این نمایشگاه دستاوردهای خیلی زیاد دارند، از تاجران می‌خواهیم که مشترک کار کنیم به مصونیت غذایی برسیم، از طریق زراعت و مالداری می‌توانم به خود کفایی برسیم و نیاز است منسجم کار کنیم".

در ادامه مولوی صدراعظم عثمانی معین زراعت و مالداری وزارت زراعت هدف از راه‌اندازی نمایشگاه را معرفی پیداوار و فراوردی زراعتی و نمایش دستاورد دهقانان و مالداران عنوان نمود" خودکفایی افغانستان وابسته به کار روی زراعت، مالداری و آبیاری دارد، در این بخش کارهای ثمر بخشی در دوران امارت صورت گرفته‌است، با مدیریت مدبرانه کشت کوکنار صفر شده و پروژه‌های بدیل معیشیت در حال تطبیق می‌باشد".
مولوی بازمحمد فیضان معین آبیاری و منابع طبیعی وزارت زراعت نیز به ایراد سخنرانی پرداخت و از دستاوردهای امارت در نزدیک به سه سال گذشته سخن گفت و تلاش امارت برای صادرات محصولات داخلی به بیرون از کشور صحبت نمود و از مردم خواست که به نمایشگاه آمده از محصولات داخلی خرید نمایند.
همچنان ملاآغا جان آخند "حاجی سالم" معین مالی و اداری وزارت زراعت گزارشی از کارکردها و دستاورد های وزارت زراعت را بیان کرده علاوه کرد" اقتصاد، سیاست، زراعت و استقلال مولفه‌های اساسی وابسته به هم یک نظام می‌باشند و ما به آن توجه داریم و حالا فرصت آن است که کار کنیم و در همه بخش‌ها استقلال خود را بدست بیاوریم، خدمات متوازن امارت در سراسر ملک ادامه دارد تا به دسترخوان دهقان و مالدار تغییر مثبت بیاورد".
عبدالرحمان ناصری یک تن از دهقانان از شکردره کابل نیز آب، هوا و خاک افغانستتان را نعمت بزرگ خواند و کار مشترک را در این بخش موثر خواند و تقاضای تکمیل پروژه‌های نیمه کاره و صادرات محصولات داخلی به بیرون را از امارت نمود.
در اخیر انجینر عبدالغفور غفار‌ی رئیس صندوق انکشاف زراعت در مورد فعالیت‌های این صندوق به دهقانان سخن گفت و از پرداخت بیش از۲,۲ میلیارد افغانی بشکل مرابحه  در سال جاری سخن زده  و از دهقانان و مالداران خواست به دفاتر این صندوق در ولایات مراجعه نموده و از خدمات آن مستفید شوند.
جشن دهقان و سی‌ومین نمایشگاه محصولات زراعتی از سوی وزارت زراعت، آبیاری و مالداری برای چهار روز از دوازدهم تا پانزدهم ثور سال جاری در بادام باغ کابل راه اندازی شده است که در این مایشگاه محصولات زراعت و مالداری، تولیدات داخلی و صنایع دستی خانم ها دد ۲۶۳ غرفه به نمایش گذاشته شده است.

Latest news

Mon, Jul 01 2024 8:57 AM
Background image

د خوست کرنې ریاست څېړنیز فارم کې زده کړیالانو ته د عملي زده کړې زمینه برابره شوې

۱۱ چنګاښ ۱۴۰۳ه‍.ش
۲۴ ذی‌الحِجّة ۱۴۴۵ه‍.ق
د خوست ولایت د کرنې، اوبو لګولو او مالدارۍ ریاست اړوند څېړنیز فارم کې د کرنې پوهنځۍ زده کړیالانو ته په عملي او نظري ډول د زده کړې زمینه برابره. . .

Thu, Mar 02 2023 7:16 PM
Background image

Meeting of the Minister of Agriculture with the Ambassador of Turkey


 2 March 2023
Mawlavi Ataullah Omari, the Minister of Agriculture, Irrigation and Livestock, met with Jihad Ergin Ay, the Turkish Ambassador to Afghanistan, and discussed bilateral. . .

Wed, Aug 11 2021 5:29 PM
Background image

Holding a Meeting on Collecting Horticultural Products

Asad 20; August 11, 2021
A meeting on how to collect horticultural products was held at the Ministry of Agriculture campus with presence of Shirshah Amiri, deputy minister of. . .

BACK TO NEWS